کد مطلب: ۱۹۲۳۴۷

علت کمبود بارش در کشور چیست

علت کمبود بارش در کشور چیست

مدیر‌کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: پدیده واچرخند جنب حاره‌ای خاورمیانه روند نرمالی نسبت به فصل زمستان نداشته است و موجب کاهش بارش در کشور شده است.

احد وظیفه در خصوص پدیده واچرخند جنب حاره‌ای خاورمیانه گفت: پدیده واچرخند جنب حاره‌ای خاورمیانه از جمله عواملی است که در کاهش بارش‌های سالیانه تأثیرگذار است، اما بروز این اتفاق نمی‌تواند به تنهایی عاملی برای کمبود بارش‌ها تلقی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: واچرخند خاورمیانه حاکم بر شمال آفریقا پدیده‌ای است که عمدتا در فصل تابستان در سطح عرض بالا، و در فصل زمستان در سطح عرض پایین تری ایجاد می‌شود.

براساس محور مختصات بر فشار، تراز 500 میلی متر بارش، به عنوان میانگین جوی نرمال الگو قرار می‌گیرد بنابراین در شرایطی که دمای هوا در فصل زمستان به طور نسبی افزایش می‌یابد، این ارتفاع به اندازه نرمال کم نشده و به الگوی تابستانه نزدیک می‌شود.

مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: امسال به طور نسبی واچرخند جنب حاره‌ای که معرف الگوی فشاری تراز میانی جو است، ارتفاع بالاتری داشته و بیشتر از میانگین نرمال است که این امر مانع از فعالیت و ورود امواج بارانی از غرب به ایران می‌شود.

وی گردش جریان‌های بر فراز اقیانوس هند را عامل دیگری برای کاهش بارش در کشور معرفی کرد و یادآور شد: منبع تامین رطوبت در غرب، جنوب و مرکز کشور، گردش‌های اقیانوس هند است بنابراین در شرایط حرکت این گردش‌ها بر خلاف جهت فلات ایران، بارش‌ها به خوبی شکل نگرفته و با وجود گذر موج هواشناسی که عاملی برای ناپایداری شناخته می‌شود، رطوبت به اندازه کافی نبوده و بارش‌ها کاهش می‌یابد.

وظیفه اذعان داشت: براساس بررسی‌های انجام شده، جریانات هوا به سمت جنوب در حرکت هستند و جز معدود جریانات موجود در شرق و ایران، سامانه دیگری وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: عوامل دیگری، چون پرفشاری سیبری، النینو، لانینو و … در کاهش بارندگی‌ها تاثیر گذاشته و وابسته به یکدیگر عمل می‌کنند. در حال حاضر ناهنجاری در گردش‌های اقیانوس هند ساخت رطوبتی را دچار مشکل کرده و تشکیل ابر‌های باران‌آور به تاخیر انداخته است.

مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی درباره نقش آلاینده‌ها در کاهش بارش‌های جوی گفت: مطالعات انجام شده در کشور چین و آمریکا نشان می‌دهد آلاینده‌های شهری بر در مقیاس محلی تاثیر‌گذار، و ذرات گرد و خاک، نمک ناشی از تبخیر آب سطح دریا هستک‌های تشکیل ابر را اشباع کرده و با کمبود رطوبت، مانع از تشکیل آن می‌شوند.

وی در پایان افزود: قطعا شرایط جوی در آلودگی تاثیرگذار است بنابراین در قبال کاهش تردد سامانه‌های جوی، غلظت آلاینده‌ها افزایش یافته و آلودگی پایدار می‌ماند.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.