خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۲۴۵۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

چه عواملی موجب رشد شاخص دلار شد؟ / آینده دلار چه می‌شود؟

چه عواملی موجب رشد شاخص دلار شد؟ / آینده دلار چه می‌شود؟

اگرچه شاخص دلار روز جمعه به بالاترین سطح خود طی شش روز گذشته رسید، اما به عقیده برخی تحلیلگران، عوامل ژئوپلیتیک و تشدید تنش‌های تجاری از صعود بیشترِ ارزش دلار جلوگیری کرده است. در عین حال، بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در انتظار تضعیف دلار در سال 2019 هستند.

داده‌های منتشرشده از رشد قابل توجه بخش خرده‌فروشی در آمریکا و کاهش نرخ بیکاری موجب شد، شاخص دلار در آخرین روز هفته به بالاترین سطح خود طی شش روز گذشته برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، توییت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حصول توافق میان ایالات متحده و مکزیک و لغو تعرفه‌های تجاری بر کالاهای وارداتی این کشور، جان دوباره‌ای به بازارهای مالی و شاخص دلار داد.

با این حال، به عقیده تحلیلگران، برخی اتفاقات در طول هفته گذشته از بهبود بیشتر ارزش دلار جلوگیری کرده است. تشدید تنش‌های تجاری با کشور چین، افزایش اختلافات با ایران و حمله به دو نفتکش در دریای عمان از جمله این عوامل است.

روند مذاکرات میان پکن و واشینگتن بهبود نیافته و از سوی دیگر احتمالا ترامپ و همتای چینی او شی جین پینگ در نشست G20 دیداری نخواهند داشت. در عین حال رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده در صورت عدم حصول یک توافق، تعرفه‌ها بر کالاهای چینی افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که بیش از 600 کمپانی در ایالات متحده خواستار حل‌وفصل اختلافات تجاری میان دو کشور شده‌اند؛ چرا که این مساله آسیب مشاغل و مصرف‌کنندگان داخلی را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر انتشار داده‌ها مربوط به تورم پایین و نرخ بیکاری به همراه تشدید تنش‌های تجاری موجب شده معامله‌گران تصور کنند که احتمالا کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو به تعویق بیفتد.
نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا قرار است پیش از پایان تابستان سال جاری برگزار شود.

در معاملات آخرین روز هفته همچنین هر یورو به 1.1215 دلار و هر پوند انگلیس به 1.2589 دلار کاهش یافت. برخلاف این دو، هر فرانک سوئیس نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز گذشته آن به ازای 1.0080 دلار مبادله شد.

انتشار خبر مبنی بر کاهش رشد تولیدات صنعتی به کمترین میزان 17 سال گذشته در چین موجب شد یوان با قیمت 6.9253 دلار مبادله شود. در میان ارزهای آسیایی هم همچنین هر دلار به ازای ۱۰۸.۵۵۷۳ ین ژاپن، ۱.۳۷۱۲ دلار سنگاپور و ۱.۴۵۴۹ دلار استرالیا مبادله شد.

با این حال، به دنبال توییت ترامپ مبنی بر دستکاری نرخ ارز در سایر کشورها بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در انتظار تضعیف شاخص دلار در سال 2019 هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در حساب توییتری خود نوشت: ارزش یورو و ارزهای دیگر تعمدا در برابر دلار پایین نگه داشته شده و این مساله موجب محروم ماندن آمریکا از مزیت رقابتی شده است. نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا هم بسیار بالاست و به آن باید سیاست انقباضی را هم اضافه کرد.

تنش‌های ژئوپلیتیک و گمانه‌زنی‌ها در مورد نرخ بهره سایر بازارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به دنبال حمله به دو نفتکش در دریای عمان، قیمت نفت در دو روز پایانی هفته با روند صعودی مواجه شد.

همچنین قیمت طلا در معاملات روز جمعه به هزار و 341 دلار و 55 سنت رسید. این بالاترین نرخ طلا طی 14 ماه گذشته محسوب می‌شود.

تحلیل‌گران بسیاری بر این باورند که ادامه تنش‌های تجاری میان دو کشور و کاهش نرخ بهره، کاهش شاخص دلار و افزایش بهای طلا را به دنبال خواهد داشت.

منابع: investing.com و fxstreet.com

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.