کد مطلب: ۴۰۳۷۴۱

بازار سهام ۱۴ مهر به روایت یک اینفوگرافیک

ریزش ۷ هزار واحدی شاخص کل؛ تهدید یا فرصت خرید؟

ریزش 7 هزار واحدی شاخص کل؛ تهدید یا فرصت خرید؟

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: «مشکل خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود و وضعیت بازار درحال حاضر تشابه زیادی به وضعیت دلار در سال گذشته دارد؛ در آن مقطع به صورت روزانه قیمت ارز نوسانات بسیار زیادی را تجربه می‌کرد. بنابراین با نگاه به آن شرایط می‌توان نتیجه گرفت که همان شرایط تکرار می‌شود و نباید نگران ادامه روند بود.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، از صبح امروز یکشنبه، فعالان بازار کار خود را با عرضه‌ سهم‌های خود آغاز کردند و در همان دقایق ابتدایی، شاخص کل بیش از چهار هزار واحد ریزش داشت. این روند تا پایان بازار ادامه یافت و شاخص کل بورس تا بیش از 7500 واحد منفی شد، اما در دقایق پایانی رفته رفته از حجم عرضه‌ها کاسته شد و دماسنج بازار با هفت هزار واحد افت، در کانال 320 هزار قرار گرفت.

سهیل پورصادقی، مدیر عامل مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما در خصوص شرایط امروز بازار سهام به تجارت‌نیوز گفت :«مشکل خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود و وضعیت بازار در حال حاضر تشابه زیادی به وضعیت دلار در سال گذشته دارد؛ در آن مقطع به صورت روزانه قیمت ارز نوسانات بسیار زیادی را تجربه می‌کرد. بنابراین با نگاه به آن شرایط می‌توان نتیجه گرفت که همان شرایط تکرار می‌شود و نباید نگران ادامه روند بود.»

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «با توجه به جریان نقدینگی تازه‌ای که مستمرا وارد بازار می‌شود، اگر بازار ناگهان و به شدت بالا می‌رفت، آن زمان باید نگران باشیم. در غیر این صورت بازار به این نوسانات نیاز دارد و همین عامل تداوم روند را تضمین می‌کند. در نتیجه نگرانی خاصی در خصوص بازار تا پایان سال ندارم.»

وی در خصوص علت ریزش امروز شاخص بازار سرمایه عنوان کرد:«حقوقی‌ها در مدت اخیر دائما در حال فروش سهم‌های خود هستند و سهام‌داران حقیقی هم دائما در حال خرید این سهم‌ها هستند. بنابراین نمی‌توان گفت که ریزش امروز بازار زیر سر حقوقی‌ها بوده است.»

پورصادقی در ادامه افزود: «همچنین لازم به ذکر است که تا چند ماه دیگر شستا وارد بورس خواهد شد. بازار تا آن زمان طراوت خود را حفظ می‌کند و شاید این روند تا پایان سال نیز ادامه یابد، اما پس از آن شاهد برگشت بازار در سال آینده خواهیم بود.»

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ارزندگی گروه‌ها در شرایط فعلی عنوان کرد: «در حال حاضر توجه بازار به دو دسته از صنایع جلب شده است؛ بخشی به دنبال شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی دارایی دارند هستند و بخشی دیگر نیز سهم‌های بنیادین را دنبال می‌کنند. در بررسی سهم‌های بنیادی، p/e آنها عموما 3 یا 4 است، بنابراین نگرانی خاصی روی آنها وجود ندارد.»

وی در ادامه افزود :«البته یک سری سهم‌ها هم هستند که سال‌ها پایین‌تر از ارزش جایگزینی‌شان معامله می‌شدند که شاید تحلیل‌گران بنیادی آنها را ارزنده ندانند، اما وجود آنها در سبد سهام افراد نامناسب نخواهد بود.»

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما در پایان در خصوص گروه‌های ارزنده این روزهای بازار عنوان کرد: «در حال حاضر گروه بانک، کانه‌های فلزی، پالایشی، بیمه، خودرو و قطعه سازی رو به رشد هستند و شخصا از زمان‌هایی که مثل امروز بازار منفی می‌شوند، بسیار خرسند می‌شوم، چرا که می‌توان این اتفاق را فرصت تلقی کرد.»

14 مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.