کد مطلب: ۶۲۱۴۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم توزیع رانت در صنعت خودروسازی/ یارانه تا ۱۳۰ میلیون تومانی در فروش ایران خودرو و سایپا

تداوم توزیع رانت در صنعت خودروسازی/ یارانه تا ۱۳۰ میلیون تومانی در فروش ایران خودرو و سایپا

۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته و کیفیت پایین محصولات؛ این خلاصه عملکرد خودروسازان بزرگ کشور است. با وجود این، طرح‌های فروش ایران خودرو و سایپا همچنان هر هفته برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صدای همه از عملکرد و کیفیت محصولات خودروسازان درآمده است. در این شرایط برگزاری طرح‌های فروش ایران خودرو و سایپا ، با وجود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته و کیفیت پایین محصولات، همچنان به صورت هفتگی ادامه دارد.

حادثه تصادف زنجیره‌ای حدود ۶۰ خودرو در جاده بهبهان-رامهرمز بار دیگر توجهات را به سمت کیفیت پایین خودروهای داخلی برد.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور پس از این حادثه تلخ که با فوت پنج نفر همراه بود، ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت که در این حادثه، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد.

هر چند که خودروسازان تلاش کردند این موضوع را با بهانه‌هایی چون زاویه برخورد خودروها توجیه کنند اما هادیان‌فر در پاسخ تاکید کرد که آنها بهتر است به جای فرافکنی خودروی ایمن تولید کنند.

خودروی صفر به ۱۴ نقص فنی!

این اما همه ماجرا نیست. چندی پیش موضوع نقص فنی خودروهای صفر نیز با سخنان یک نماینده مجلس بار دیگر پررنگ شد.

روح‌اله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود: یک خودروی صفر کیلومتر داخلی از بازار آزاد به قیمت ۳۳۵میلیون تومان خریداری کردم که در هفته نخست روشن نشد و پس از انتقال به نمایندگی، مشخص شد ۱۴مورد نقص فنی از ایراد ترمز تا نشت بنزین دارد.

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس خودرو در این مورد در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد که حق با مشتری است.

او توضیح داد: برخی از قطعات خودرو از کشورهای دیگر تامین می‌شوند. برخی دیگر از قطعات نیز در داخل کشور تولید می‌شوند و ممکن است بخشی از قطعات تولید شده دچار مشکل باشند.

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان؛ عامل بی‌کیفیتی خودروها

همین موضوعات وزیر صمت را برای پاسخگویی به مجلس کشاند. رضا فاطمی‌امین، در سخنان خود در صحن علنی، کیفیت پایین خودروهای داخلی را پذیرفت.

او این مشکل را ناشی از روابط میان ایران خودرو و سایپا و قطعه‌سازان دانست و افزود: زمانی که پول قطعه‌ساز با تاخیر به او داده می‌شود، قطعه‌ساز نیز کیفیت را پایین می‌آورد و آن را در زمان مقرر تحویل نمی‌دهد. همین مسائل باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

فاطمی‌امین گفت: زمانی که خودروساز در جریان نقدینگی دچار مشکل باشد و قطعه‌ای که وارد می‌شود کیفیت مطلوب نداشته باشد، متاسفانه قطعه غیرمطلوب را تا حد ی می‌پذیرد و از آن در ساخت خودرو استفاده می‌کند.

تداوم توزیع هفتگی رانت در صنعت خودروسازی

در این میان؛ طرح‌های فروش ایران خودرو و سایپا، با وجود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته و کیفیت پایین محصولات، همچنان هر هفته برگزار می‌شود.

جدیدترین این طرح‌ها با توزیع یارانه جدید ایران خودرو (بهمن ۱۴۰۰) از سه‌شنبه پنجم آغاز شده است و تا امروز پنجشنبه، هفت بهمن ادامه دارد.

در این طرح سه خودرو پژو پارس، ۲۰۷ دستی و دنا پلاس با موعد تحویل سه ماهه در سایت فروش این شرکت عرضه می‌شود.

ثبت‌نام در طرح توزیع یارانه سایپا (بهمن ۱۴۰۰) ، نیز از امروز پنجشنبه در سایت saipa.iranecar.com آغاز شده است.

در این طرح خودرو‌های کوییک با گیربکس معمولی، کوییک R با گیربکس معمولی، تیبا EX ۲ رینگ فولادی، سایپا SE ۱۵۱ موتور M ۱۳ و کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیک و تیبا sx با موتور M۱۵ عرضه می‌شوند.

اختلاف قیمت کارخانه‌ و بازار

با نگاهی به تفاوت قیمت خودروها در طرح‌های فروش ایران خودرو و سایپا با بازار، می‌توان برآورد کرد که اگر اتفاق ویژه‌ای در بازار خودرو رخ ندهد، در زمان تحویل خودروها، رانت قابل توجهی نصیب برندگان این طرح‌ها می‌شود.

این رانت در مورد بعضی خودروها اندک و در مورد بعضی بیشتر است.

ایران خودرو

در طرح فروش ایران خودرو تفاوت در مورد پژو پارس ۱۱۴ میلیون تومان است.

پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای در بازار حدود ۱۳۴ میلیون تومان گران‌تر از کارخانه فروخته می‌شود.

اختلاف قیمت در مورد دنا پلاس توربوشارژاتوماتیک به حدود ۱۰۳ میلیون تومان می‌رسد.

سایپا

در طرح فروش سایپا این تفاوت در مورد کوئیک با گیربکس معمولی حدود ۲۹ و در مورد کوئیک R با گیربکس معمولی حدود ۲۳ میلیون تومان است.

تیبا EX2 رینگ فولادی و سایپا SE 151 در بازار به ترتیب حدود ۶۰ و ۱۸ میلیون تومان گران‌تر از کارخانه فروخته می‌شوند.

این تفاوت در مورد کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیک حدود ۸ و در مورد تیبا SX موتور M15 حدود ۶۲ میلیون تومان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، تا کنون چندین بار وعده داده است که قرعه‌کشی خودرو از سال آینده حذف می‌شود. با وجود این، کارشناسان معتقدند با تداوم قیمت‌گذاری دستوری، امکان حذف فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار اندک است.

آخرین اخبار درباره فروش خودروسازان را در صفحه پیش‌فروش خودرو دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما چرا خجالت نمی کشید هی تکرار می کنید توزیع رانت ملت رانت خوار نیستند همان های هستند که باوجود آوردن بازار سیاه وکاهش تولید انبار کردن و جلوگیری از واردات باتعرفه معقول لگن ها راچندده برابر می‌فروشند

  • شیرزاد

    عجب جوابی به نماینده مجلس تازه اگر انسان معمولی بود تازه قبول نمیکردن پس باید این خودرو به عنوان خودرو اسقاطی به ملت تحویل داده شود این اقایان تولید خودرو را به شوخی گرفتن تازه اگر فرض فقط ناقص شدن یک خودرو باشد اشکالی ندارد در کل تمام خودروهای دو خارخونه مشکل اساسی دارند با این همه گرانی باید با خودرو صفر کیلیومتر بسوزیمو بسازیم این خودروهای ناقص قدر باید زیر ۸۰ میلیون باشد که مشتری بعد از تحویل گرفتن از کار خونه بیاید در بیرون ۱۰۰ میلیون دیگر خرج این خودرو کند تا در راه نماند خودمن شاهد نقص خودرو صفر کیلیمتر در خیابان بودم مشکل برق داشت که از طرف نمایندگی امدن نقصو رفع کردن با کلی هزینه

  • ناشناس

    مالیات دیگه برای چی

  • ناشناس

    این افزایش مالیات دیگه چیه

  • ناشناس

    خدا به دولت عمر بدهد که دست دلالان این دو خودرساز رو از بازار حذف کرد و مردم به قید قرعه صاحب خودرو نو میشوند.

  • ناشناس

    چرا فقط ایرانخودرو و سایپا باید خودرو بسازن و جلوی ساخت خودروی ملی مثل YP110 رو میگیرید؟
    رانت و فساد تا کی؟؟
    چرا جلوی تولید با کیفیت خودروسازای خصوصی رو میگیرید؟؟
    یادتون باشه که شما با شعار عدالت و پاکدستی به روی کار اومدید.

  • محمدرضاانداده

    همین ماشین آشقال راکارخانه بده بدون قرکشی بازخوب بیرون که خون باباشون حساب میکن تنهاراواردات خدرو هست تاقیمت بیادپایین انشالا توهمین رویا به سرمیبریم

  • یوسف

    واقعا جای تأسف است کدام یارانه ۱۳۰ میلیونی؟؟؟؟ سر تیتر خبر کاملا غلط است.
    خودرو ساز که جیب گشادی دارد هر روز دارد برای جیب خریدار نقشه می کشد که چگونه پول بیشتری از مشتری اخذ کند وگرنه معامله دو طرفه باشد نه یکطرفه که خودروساز فقط فکر منافع خود است.در هیچ جای دنیا فروش خودرو به روشهای اعلامی توسط ایران خودرو و سایپا مرسوم نیست که اینجا خودرو ساز به روش انحصاری خودش تعیین کننده قیمت است تنها راه جلوگیری از ادامه روند افزایش بی رویه مکرر قیمتها و رفع انحصار ; واردات خودرو است!!!!

  • ناشناس

    آخه خدا بزنه به کمرتون الان لگنی که 50 ملیون نمی ارزه رو خودتون قیمتشو تو بازار کردین 300ملیون . بعد میگین رانت و یارانه فلان درصدی و چه و چه که ملت تا کمر فرو رفته تو بدبختی یادشون بره قیمت کارخونه رو از 50 به 150 رسوندین

  • ناشناس

    چند سال هست این کارخانه ها خودرو بی کیفیت میسازند واندازه خون پدرانشان به مردم میفروشند بخاطر اینکه دست مزد درست وحسابی به کارگران نشان نمیدهند کارگرهم در ساخت خودرو زیاد اهمیت نمیدهد هرساله شاهد تصادفهای مرگ بار در جاده های کشور هستیم کارخانه ایکه با جان مردم بازی میکنه درش را با پلمپ کرد