کد مطلب: ۶۵۹۰۸۱

اتفاق عجیب در بازار / فروش رب گوجه فرنگی به شرط خرید کنسرو!

اتفاق عجیب در بازار / فروش رب گوجه فرنگی به شرط خرید کنسرو!

صاحب یک اغذیه فروشی می‌گوید: برای خرید رب باید در کنارش خوراک لوبیا، خوراک بادمجان و مربا و… هم برداریم تا ۱۰ شِل رب بدهند»

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از تغییرات یارانه ای اخیر شاهد افزایش قیمت برخی کالاها غیر از کالاهای مشمول طرح تغییر قیمت هستیم و نمی توان قیمت مشخصی را برای اجناس خوراکی در بازار مشهد در نظر گرفت.

روزنامه خراسان نوشت، با توجه به شرایط حاضر سری به سوپرمارکت‌ها می زنم تا به عنوان نزدیک‌ترین حلقه به مشتری در زنجیره فروش از نحوه تهیه اقلام و رسیدن آن به مشتری گزارشی تهیه کنم.

سفارش جدید نمی‌دهیم

وارد مغازه‌ای در منطقه آبکوه می‌شوم، صاحب مغازه می‌گوید: «من پنج‌ شنبه هفته گذشته دو نوع کیک آوردم که هر دو افزایش قیمت زیادی داشته ؛ کیک صبحانه‌ای که قبل از آن ۹ هزار تومان بود الان ۱۲ هزار تومان است، آن یکی هم ۳ هزار تومان بود الان ۷ هزار تومان قیمت خورده است». به قفسه‌های پشت سر من اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «بردار خودت نگاه کن!» وی مدعی است برای سفارش پفک نیز تماس گرفته ولی چون پفک ۸ هزار تومانی را باید ۱۶ هزار تومان می‌خریده، سفارش جدید نداده است. خانمی که برای خرید وارد مغازه شده است، می‌گوید: «گرانی محدود به اقلام اعلام شده نیست، خیلی چیزها ربطی به آن‌ها ندارد ولی باز هم گران شده است».

نوشابه بدون دوغ گران تر است

پس از آن در حاشیه شهر وارد اغذیه‌ فروشی می‌شوم، صدای صاحب مغازه‌ را می‌شنوم؛ ولی در دید من نیست، بلند که می‌شود تازه او را می بینم، از او می‌پرسم در چند روز گذشته خرید جدید برای فروش داشته‌اید؟ جواب می‌دهد: «حقیقتاً آدم نمی‌داند خرید بکند یا نه! به دلیل چند قیمتی در بازار، هر کس به هر قیمت که می‌خواهد جنسش را می‌دهد، بعضی به قیمت قدیم می‌دهند، بعضی جدید، گروهی هم بین این قیمت‌ها».

در همین هنگام مرد جوانی وارد مغازه شد و یک ماءالشعیر از داخل یخچال برداشت، قیمتش را که پرسید فروشنده گفت: «۱۲هزار تومان»، مرد جوان با تعجب گفت: «واقعاً؟ من مثل این رو نزدیک خونه خودم ۱۶هزار تومان خریدم» فروشنده به من نگاه کرد و گفت: «ببین، این طوریه! الان من همین را دوباره بخواهم بخرم باید ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بخرم، چند روز جلوتر فروشش ۱۰ هزار تومان بود».

درباره نوشیدنی‌های دیگر سؤال کردم که گفت: «مثلا نوشابه، موقع خرید می گن ۵۰ تا نوشابه خانواده باید در کنارش پنج تا دوغ، پنج تا آب و پنج تا دلستر هم برداری، به این صورت یک قیمت دارد، فقط نوشابه بخواهی باید گران تر بخری، الان من این نوشابه را ۱۳ هزار تومان می‌فروشم ولی اگر با آن شرایط قبول نکنم باید بیش از ۱۲ هزار تومان خودم بخرم، فروش هم نمی‌رود.»

در جواب سؤالم درباره قیمت رب و غذاهای کنسروی گفت: «کنسرو ماهی قیمت رویش بالای ۳۰ هزار تومان است ولی ما می‌خریم ۲۷ هزار تومان و ۲۸ هزار تومان می‌فروشیم، بیش از ۵۰ هزار تومان هم در بازار هست»، به قیمت فروشی که در پایین قفسه چسبانده است، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «قبل‌تر فروشش ۲۵ هزار تومان بود، من همیشه سعی می کنم با کمترین سود بفروشم ولی الان برای خرید جدید باید ۳۵ هزار تومان بخرم، برای رب هم مثل همان نوشیدنی است یعنی باید در کنارش خوراک لوبیا، خوراک بادمجان و مربا و… هم برداریم تا ۱۰ شِل رب بدهند».

لحظه‌ای مکث می‌کند و می‌گوید: «قیمت‌ها خیلی متفاوته، معلوم نیست قرار است چه بشود؛ نمی دانم».

در مغازه‌ای دیگر فروشنده می‌گوید: «کیک و کلوچه هر کدام ۲ تا ۳ هزار تومان افزایش قیمت داشته است، مثلا ساده‌ترین کلوچه‌ای که ما ۳ هزار تومان می‌دادیم الان ۵ هزار تومان باید بفروشیم، حبوبات هم این روزها افزایش قیمت داشته در حالی که ربطی به آن ۴ قلم ندارد»، خانمی که مقداری خرید انجام داده بود، گفت: «عدس ۳۵-۳۶ هزار تومان بود ولی الان بیشتر از ۵۰ هزار تومان شده است.»

رب گوجه فرنگی به شرط خرید کنسرو

صاحب سوپرمارکتی در حاشیه میدان توحید نیز با اشاره به خرید شل‌های رب به شرط خرید کنسرو، به افزایش قیمت ۵ هزار تومانی آن اشاره می‌کند ،همچنین در خصوص انواع سس‌ها نیز می‌گوید: «سسی که ۱۲ هزار تومان فروشش بوده است الان ۱۵ هزار تومانمی خریم»، در مغازه‌ای دیگر فروشنده به جعبه کیک‌های روی میزش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «این‌ها را کیلویی می فروشم تا چند روز پیش کیلویی ۳۵ هزار تومان بود الان ۵۸ هزار تومان است، قیمت سایر کیک و بیسکویت‌ها هم ۲-۳ هزار تومانی بیشتر شده است، من فکر می‌کنم این به دلیل کاهش تولید کارخانه‌هاست، یکی از نزدیکانم که در کارخانه کیک و کلوچه کار می‌کند می‌گوید ما با یک سوم ظرفیت کار می‌کنیم».

۳ قیمت برای یک کالا

در هر منطقه قیمت چند کالای مشابه را پرسیدم و با سه قیمت متفاوت مواجه شدم برای نمونه یک بسته بیسکویت ۲۰۰ گرمی با سه قیمت متفاوت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۰ و ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسید، یک قوطی رب را با قیمت‌های ۲۸ هزار تومان، ۳۰ و ۳۵ هزار تومان نیز می‌توانستی بخری. به احتمال قوی در سایر مناطق با قیمت‌های دیگری هم قابل خرید است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.