کد مطلب: ۶۰۲۳۸۸

هشدار درباره فروش سهام ایران خودرو و سایپا!

هشدار درباره فروش سهام ایران خودرو و سایپا!

نماینده سابق مجلس با اشاره به سهام‌داری پیچیده دولت، شبه‌دولتی‌ها و زیرمجموعه‌ها در صنعت خودرو گفت: قدم اول در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی، ایجاد شفافیت در وضعیت سهام‌داری و هویت مالکان این شرکت‌ها است.

خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیراً درخواست فروش بخشی از سهام متعلق به دولت ایران خودرو و سایپا را ارائه کرده است. براساس این درخواست و درصوت تصویب نهایی در دولت، چهار درصد از سهام ایران خودرو و سایپا به صورت مجزا به فروش خواهد رسید.

هشدار درباره توجه صرف به واگذاری!

بیاتیان با اشاره به نقش دولت در تصمیمات شرکت‌های خودروسازی گفت: سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی میزان زیادی نیست، اما دولت‌ها همواره از قدرت زیاد و نقش اساسی در تصمیمات شرکت‌های خودروسازی برخوردار بوده‌اند. صنعت خودروسازی و شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده‌اند. دخالت‌های دولت، عدم حضور متخصصین و فضای سیاسی حاکم بر این شرکت‌ها موجب شده، صنعت خودرو برخلاف بعضی از صنایع مانند صنایع دفاعی آن چنان که باید توسعه نیابد.

پیامدهای سهام‌داری گردشی و پیچیده در خودروسازی

عضو اسبق مجلس شورای اسلامی درباره انگیزه شرکت‌های خودروسازی برای تأسیس شرکت‌های زیر مجموعه و سهام‌داری تودرتو، گفت: شرکت‌های خودروسازی بعضی از شرکت‌های زیر مجموعه خود را برای باقی ماندن فضای غیرشفاف در اقتصاد خودرو و حتی شاید به دنبال مفاسدی چون پولشویی ایجاد کرده‌اند. در یکی دو سال گذشته با جدی شدن بحث مبارزه با فساد در قوه قضاییه، شاهد بودیم، خیلی از کسانی که در حوزه خودروسازی محاکمه شدند، در پشت پرده پرونده‌های حوزه خودرو، مباحث پولشویی و ثروت‌های افسانه‌ای انباشته شده در خارج از کشور رمزگشایی شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی با تأسیس شرکت‌های زیر مجموعه به دنبال ایجاد شرایط امپراطوری و تسلط خود در حوزه صنعت خودرو هستند. بعضی از این شرکت‌ها ایجاد می‌شوند تا مدیران دولتی همواره بر سرکار باشند. این مدیران ارشد، با حضور در هیئت مدیره شرکت‌های تابعه خودروسازان و به کارگیری نیروهای همراه، اهداف سیاسی و حزبی خود را پیش می‌برند و حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند.

عضو اسبق کمیسیون صنایع در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به واقعی نبودن زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی افزود: به اعتقاد من رقم زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی بیشتر از اعداد و ارقام اعلامی است. زیرا در محاسبات زیان‌ها و حسابرسی‌ها به شکلی عمل می‌کنند تا مدیران این شرکت‌ها در گزارش‌ها، عملکرد خود را مثبت نشان دهند و از آن دفاع کنند.

بیاتیان ادامه داد: اگر زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی کمتر از رقم‌های اعلام شده باشد، می‌توان با این دید به این موضوع نگاه کرد که زیان انباشته را زیاد اعلام می‌کنند تا شرکت‌های قطعه‌ساز خواهان سهام آن‌ها، این شرکت‌ها را به راحتی تصاحب کنند. مطابق تحقیق و تفحص‌های متعدد یکی از معضلات شرکت‌های خودروساز همین شرکت‌های قطعه‌ساز خاص و صاحب کرسی در خودروسازی‌ها هستند.

پیش‌نیاز مهم واگذاری باقی‌مانده سهام خودروسازان

نماینده مردم بیجار در مجلس نهم در توصیه به وزارت صمت و دولت گفت: قدم اول و راه‌گشا در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی، ایجاد شفافیت در وضعیت سهام‌داری و هویت دولتی و خصوصی مالکان آن است. همچنین باید وضعیت دارایی‌های منقول و غیرمنقول این شرکت‌ها به صورت کاملاً شفاف مشخص شود تا بخش خصوصی حقیقی و دارای اهلیت بداند با چه وضعیتی روبه‌رو است.

وی با ضروری دانستن شفافیت و نظارت‌ دستگاه‌های نظارتی در فرآیند خصوصی‌سازی متذکر شد: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی باید مراقب بود، در روند خصوصی‌سازی، شرکت‌ها خصولتی نشوند و سهام آن‌ها به افرادی داده نشود که از محل شرکت‌ها و اموال منقول و غیرمنقول آن‌ها، پول دولت را پرداخت کنند و شرکت‌ واگذار شده را به تعطیلی بکشانند.

نماینده سابق مجلس افزود: اگر در روند خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی شفافیت لازم به کار نرود، اهداف سیاسی و جناحی نقش ایفا می‌کنند و حتما شاهد معضلی مانند هفت‌تپه خواهیم بود؛ با این تفاوت که در ابعاد بزرگ‌تری مشکلات و تبعاتی برای مردم و کشور به دنبال خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    احتمالا این نماینده شیتیل خوبی در زمان خودش از فرغون مونتاژ کنها گرفته و نگران شده!!! اقا واگذار کنید این لگن سازها رو. اگه بشه داده به خارجی ها حتی چینی ها از وضعیت فعلی خیلی خیلی بهتر میشه. حتی مجانی بدید بره. شرکت‌هایی که شده اند سوهان روح ملت و عاملی برای نارضایتی مردم فعالیتشان به صورت فعلی توجیه پذیر نیست.

  • مسعود

    بهتره درش روببندن یااجازه ورودخودروبااخذعادلانه حقوق وعوارض گمرکی بدن تاقیمت خودروواقعی به دست مردم برسه بعدبببنیدچطوری مجبورمیشن هم خودروباکیفیت هم قیمت واقعی تولیدو به دست مردم برسونن تازه التماس هم میکنن اقساطی هم میکنن نه اینکه پول ماشین روامروزبگیرن باقیمت سالهای بعدتحویل مردم بدن یکمی ازکشور های دیگه الگوبردارین تنهاچیزی که وجودنداره حقوق مصرف کننده است

  • عابدینی گورندانی

    بهترین نتیجه از تصمیم و اقدام به فروش و واگذاری صدرصد سهام شرکت های خودرو سازی کشور حاصل می‌شود چون دیگر موسسه خیریه پنهان نخواهد شد و عده‌ای برای دریافت حقوق بدون عملکرد آویزان آنها نخواهند شد مطمئن باشید تحول عظیمی ایجاد شده و با رقابت مثبت به‌سمت شکوفای صنعت مربوط خواهیم رفت

  • ناشناس

    سلام خدمت شما جعفر بیرنگی هستم از آستارا روستای امام زاده قاسم وابراهیم حدود دو سال است در ایران خودرو وساپا ثبت نام میکنم ولی انتخاب نمی شم اولین بار که در ایران خودرو برای دنا پلاس ثبت نام کردم قیمت قیمتش 103000ملیون بود من کمی خودم پس انداز داشتم بقیش هم طلاهای خانمم ودخترم رو فروختم 100ملیون جور کردم گفتم 3تومان هم قرض می گیرم فروش فوقالعاده برنده میشم می گیرم چونکه20ساله آرزوی یه خودرو سواری رو هم من هم خونواده ام مخصوصا دختر بزرگم داریم ب رنده نشدم بع یواش یواش قیمت خودرو رفت بالا به پژو پرشیا بعد سورن پلاس بعد پولم کم بود کویی آر وخیلی دیگر که اسمشان یادم نیست ثبت نام کردم در نیامد پول من ارزششآمد پایین ولی قیمتخودروها دو برابر هم بیشتر رفت بالادیگر نتونستم ثبتنام کنم تا اینکه ایبار که سایپا فروش یک ساله گذاشتهبود ثبتنام کردم که دیگه اینبارحتمآ برنده میشم باز نشدم نمی دانمچونکه روستای هستیم بخاطر اونه یا نه ولی ما هم انسانیم آرزوی ماشین داریم همه همسایهها خودذو دارن ما نداریم چرا من به ایران خودرو زنگ زدم کد ملی ام رو گفتم گفتن اصلا شما تا بحال خودرو ثبت نام نکرده ای توسیستم نیست خب پس اینکه در هر ثبت نام کد رهگیری برایمن می اد چیست من الان41سال دارم پیرشدم خودروبه چه دردممیخوره از شما التماس وخواهش میکنم این بار کد ملی وشماره تلفن منو هم انتخاب کنین تا خودم خونوادم خوشحال شوند وما هم صاحب خودرو شویم

  • ناشناس

    دولت اجازه بده .ایران خودرو و سایپا .خودشون ماشین وارد کنند و بعد به مردم بفروش .نه سیخ بسوزه نه کباب .ببینید چطور این دو شرکت از این طرح استقبال کنند.به قولی برد برد.ببینید چطور تمام سنگ اندازیها در ورود خودرو .تولید خودرو.فروش خودرو از بین بره .

  • مسعود

    آقا کارخونه ای که ازش صحبت می‌کنید غصبیه از مال غصب هم کسی خیر نمی بینه دوستان لطفا بفهمید.
    بیاین کارخونه رو بدین به صاحبش تا یک ملت رواز غصب در بیارین

  • ناشناس

    اگر در ایران خودرو و سایپا هردوتاش بسته بشه و خودرو خارجی وارد بشه خیلی به نفع ملت می شه خودرو با کیفیت با قیمت مناسب سوار می شیمرو دیگه مجبور نیستیم پراید و تیبا را به قیمت تویوتا بخریم

  • ناشناس

    تجربه واگذاری ها به بخشش خصوصی ثابت کرده هنوز در ایران برای انجام این کار خیلی زود است نمونه اش صدها شرکت واگذار شده و ویران شده که شما بهتر میدانید . شفافیت در سرمایه و تولید و عملکرد مدیران باید باشد. معمولا در کشور ما یک فرد را مدیر شرکتی یا اداره ای منصوب می کنند بدون اینکه بصورت دوره ای پاسخگو ( به کجا نمی دانم … به یه جایی که متعهد به کشور است ) باشد و در پاین دوران مدیریتش هم پرونده عملکرد چند ساله اش بررسی شود . پس تا زمانی که ما جنبه خصوصی سازی پیدا نکردیم خصوصی سازی ممنوع شود

  • ناشناس

    بنظر من یکی از راههای کاهش قیمت خودرو ، بردن این دو خودرو ساز به بورس است چون تجربه ثابت کرده هرچیزی به بورس ایران رفته قیمت کالایش بشدت کاهش پیدا کرده است ما مردم ایران و ستمدیدگان از روشهای من درآوردی ایرانخودرو و سایپا که قرعه کشی می کردند و نام من نیز در نمی امد خواستار اجرای این حرکت خداپسندانه هستیم تا قیمت خودرو بشکند.

  • سیاج

    کوتاه کردن دست دولتی ها ، پایین اوردن حقوق کارکنان ، تنها را نجات کارخانجات خودرو ساز و سهامداران ستم دیده حقیقی