کد مطلب: ۱۴۵۳۹۸

رئیس‌کل گمرک ایران:

فضای امن تجارت کشور مرهون تجارت الکترونیک است

فضای امن تجارت کشور مرهون تجارت الکترونیک است

رئیس‌کل گمرک ایران در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح دستاوردهای گمرک پرداخت.

مسعود کرباسیان ضمن تشریح عملکرد و تغییر و تحولات این سازمان در خصوص روند رشد و توسعه گمرک و اثرات الکترونیکی شدن گمرک در سال‌های اخیر برای نمایندگان مجلس توضیح داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از گمرک، کرباسیان سامانه‌های الکترونیکی در گمرک را عامل ایجاد فضایی امن و مطمئن برای تجارت کشور دانست و گفت : امور گمرکی کاملا به صورت الکترونیک انجام می‌شود و انجام این امور بدون حضور فیزیکی نه‌تنها کاهش هزینه و افزایش سرعت را به دنبال داشته که دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات را ممکن کرده است.

مسعود کرباسیان با دعوت از هیات همراه برای حضور در سامانه نظارت بر آمار و عملکرد دستگاه‌های ایکس ری اعضای این کمیسیون را نزدیک با کار این دستگاه‌ها در محل مانیتورینگ ایکس ری‌ها آشنا و برنامه‌های جدید گمرک را برای تجهیز بیشتر گمرکات به دستگاه‌های کنترلی ایکس ری تشریح کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در سوالی چگونگی زمان روند ترخیص را از مسعود کرباسیان جویا شد.

رئیس‌کل گمرک کشور کاهش قابل توجه زمان ترخیص را از مهم‌ترین آثار الکترونیک شدن گمرک دانست و با اشاره به روند کاهشی این پروسه از 26 به 3 روز توضیح داد: سازمان‌های متعددی در ترخیص کالا نقش دارند و گمرک از معدود سازمان‌هایی است که با تغییر و تحولات اخیرش و توسعه الکترونیکی زمان این روند را بسیار کاهش داده است و دیگر سازمان‌ها نیز باید در کاهش زمان ترخیص اقدام کنند.

اعضای این کمیسیون همچنین با حضور در نمایشگاه سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به صورت عملیاتی در جریان تغییر و تحولات الکترونیکی این سازمان قرار گرفتند.

رئیس‌کل گمرک ایران با تشریح تغییرات روند تجارت تحت سیستم گمرک الکترونیک گفت: ما بزرگ‌ترین مجموعه از اطلاعات را در کشور داریم و این قدرت گمرک کشور محسوب می‌شود. این مجموعه نتیجه الکترونیکی شدن تمامی امور گمرکی و حذف اسناد کاغذی است.

بروجردی در سوالی از کرباسیان چگونگی دسترسی گمرک به آمار واردات در مناطق آزاد و چرایی عدم دسترسی این سازمان به آمار واردات به مناطق آزاد را جویا شد.

مسعود کرباسیان خودتنظیمی بازار را یکی از مهم‌ترین اثرات الکترونیکی شدن گمرک دانست و گفت: ازآنجایی‌که دسترسی اطلاعات برای همه امکان‌پذیر است، تجار با دسترسی لحظه‌ای به این آمار متناسب با نیازهای واقعی بازار تصمیم می‌گیرند.

رئیس‌کل گمرک ایران نگاه و عملکرد مجلس را در تکمیل این تغییر و تحولات موثر دانست و در پیشنهادی جدید برای حمایت از تولید ملی به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما اجازه دهیم بنگاه‌های تولیدی تولیدشان را انجام دهند و ما در پایان دوره مالی عوارض را دریافت کنیم.

رئیس‌کل گمرک در خصوص امنیت این سامانه که مورد سوال رئیس کمیسیون امنیت ملی بود گفت: روزانه بیش از صد حمله به سیستم شناسایی و خنثی می‌شود و امنیت سامانه تامین است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.