کد مطلب: ۵۳۸۴۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قاچاق تخم‌مرغ نطفه‌دار از ایران به خارج / کمبود تخم‌مرغ جدی است

قاچاق تخم‌مرغ نطفه‌دار از ایران به خارج / کمبود تخم‌مرغ جدی است

تخم‌مرغ نطفه‌دار از ایران به خارج ازکشور قاچاق شده است! به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی، یکی از دلایلی که تولید تخم‌مرغ کم شده، این است که تخم‎مرغ‌های نطفه‌دار به کشورهای دیگر قاچاق می‌شد اما حالا جلوی آن گرفته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوباره اتفاقی عجیبی در بازار تخم‌مرغ رخ داده است. تحریم‌ها هزینه تولید مواد غذایی را گران کرده است. از این‌رو تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار از ایران به خارج ازکشور قاچاق و واردات معکوس آن به داخل شکل می‌گیرد.

آنچه فعالان بازار می‌گویند به دلیل افزایش هزینه‌ نهاده‌ها این تخم‌مرغ‌ها با قیمت بالا به مرغدارها فروخته می‌شود که قیمت آن ارزان‌تر از قیمت تخم‌مرغ‌های داخل ایران است!

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی با تائید این خبر به تجارت‌نیوز گفت: در بهمن ماه سال گذشته تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار به کشورهای دیگر قاچاق می‌شد. یکی از دلایلی که تولید تخم‌مرغ کم شده این است که تخم‎مرغ‌های نطفه‌دار به کشورهای دیگر قاچاق می‌شد اما حالا جلوی آن گرفته شده است!

به گفته مهدی یوسف خانی، تخم‌مرغ ۱۰ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رود و اکنون قیمت تخم مرغ برای مصرف کننده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است.

دولت اجازه کشتار مرغ را نمی‌دهند

از سوی دیگر رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار قاچاق تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار را تائید کرد و به تجارت‌نیوز گفت: اینکه تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار به بیرون مرزها قاچاق می‌شود را نمی‌توان رد کرد، چرا که با این وضعیت پیش آمده و افزایش هزینه‌ها در دو ماه آینده باید منتظر بحران جدید در بازار تخم‌مرغ باشیم.

ناصر نبی‌پور توضیح داد: ما بارها به دولتی‌ها درخواست دادیم تا مرغ‌های سن پایین را به کشتارگاه ببریم اما آنها اجازه این کار را به ما ندادند. چرا که معتقدند با این اقدام تخم‌مرغ در بازار کم می‌شود، این در حالی است که نگه داشتن مرغ‌ها خسارت‌های زیادی را برای مرغداران ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار معتقد است: با شرایط فعلی تولید تخم‌مرغ از طرف مرغداران ادامه پیدا نمی‌کند و پیش‌بینی می‌شود قیمت تخم مرغ ۴۰ درصد گران شود.

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که روز گذشته مجید موافق قدیری، رئیس هیات مدیره انجمن خوراک دام به مهر گفته بود: «نهاده ها قطره چکانی ترخیص می‌شوند. افزایش قیمت محصولات پروتئینی همچون شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ نیز امر بدیهی است و به نظر می‌رسد در این زمینه با افزایش قیمت مواجه باشیم.»

روزانه ۲۰۰ تن تخم‌مرغ مازاد داریم

از طرف دیگر رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار درباره قاچاق تخم‌مرغ توسط مرغداران توضیح داد: اکنون قیمت جوجه، مرغ تخم‌گذار هشت هزار تومان و جوجه مرغ گوشتی ۱۵ هزار تومان است. بنابراین یک مرغدار ریسک قاچاق تخم‌مرغ نطفه‌دار را قبول نمی‌کند.

آنچه مرغداران می‌گویند قاچاق تخم‌مرغ نطفه‌دار در شرایطی توجیه اقتصادی دارد که قیمت دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان باشد.

نبی‌پور با تائید این موضوع گفت: حالا که قیمت دلار کاهش پیدا کرده قاچاق تخم‌مرغ و واردات معکوس آن توجیهی ندارد، چنانچه قرار شود دلار گران شود، ممکن است این اتفاق رخ دهد.

او توضیح داد: با قیمت فعلی جوجه در بازار هیچ عاقلی ریسک قاچاق را قبول نمی‌کند! بنابراین باید آن قدر تولید داشته باشیم که قاچاق رخ ندهد.

نبی‌پور درباره میزان تولید تخم‌مرغ گفت: روزانه ۲۰۰ تن تخم‌مرغ مازاد داریم. تخم‌مرغ هم نسبت به هفته گذشته هزار تومان ارزان شده است. این در حالی که مولفه‌های تولید مانند ذرت و سویا ۱۵ درصد گران شده و کرایه حمل و نقل افزایش ۳۱ درصدی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.