کد مطلب: ۷۳۰۹۲۴

در نشست سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد؛

قاچاق خاک کشاورزی صحت دارد؟/ تهدید جدید برای امنیت غذایی کشور

قاچاق خاک کشاورزی صحت دارد؟/ تهدید جدید برای امنیت غذایی کشور

فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد که تاکنون گزارش‌هایی از قاچاق خاک کشاورزی به‌دست ما رسیده، اما مستنداتی ارائه نشده است. نکته اصلی این است که قاچاق خاک معدنی وجود دارد که متولی آن جهاد کشاورزی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز (هفتم آذر 1401) نشست خبری فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، با موضوع قاچاق خاک کشاورزی برگزار شد.

او در پاسخ به سؤال تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه آیا قاچاق خاک کشاورزی همچنان ادامه دارد، عنوان کرد: جهاد کشاورزی بشدت با این موضوع مخالف است و با آن برخورد خواهد کرد.

وی در این‌ باره که آیا گزارش قاچاق خاک کشاورزی به وزارت جهاد رسیده است، توضیح داد: بله رسیده و اقدام به رسیدگی کرده‌ایم. مواردی که به ما گزارش شده خاک کشاورزی نبود، بلکه قاچاق خاک معدنی بود که متولی آن وزارت جهاد کشاورزی نیست. اما در حوزه کشاورزی هنوز مستنداتی به دست ما نرسیده است.

کشت فراسرزمینی برنامه مهم دولت در حوزه کشاورزی

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی کشت فراسرزمینی را یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد که در این وزارتخانه بشدت در حال پیگیری است. ایران یک کشور خشک و نیمه‌خشک است، از همین‌ رو با کمبود منابع آب برای کشت برخی از محصولات آب‌بر همچون نی‌شکر، یونجه، چغندرقند و … مواجه هستیم. در همین راستا، رویکرد دولت این است که برای برخی از محصولات استراتژیک و آب‌بر اقدام به کشت فراسرزمینی کند تا بخشی از نیاز کشور از این طریق تامین شود.

عباسی به موضوع شورورزی خاک اشاره کرد و افزود: برای این موضوع یکی از راهکارها کشت گیاهان شور ورز است که این گیاهان مقاومت بیشتری برای تولید در آب و خاک‌های شور و کم کیفیت دارند. بحث استفاده از آب شیرکن‌ها از راهکار دیگر این موضوع است.

کشت هندوانه آب‌بر نیست

این مقام مسئول درباره کشت برخی از محصولات نظیر هندوانه در شرایط کم‌آبی توضیح داد: برخلاف تصور کشت هندوانه آب‌بر نیست. متوسط آب مصرفی هندوانه در قطب‌های تولید این محصول در کشور حدود 4700 مترمکعب در هکتار است. این در حالی است کمتر از 500 مترمکعب برای کشت 100 هزار هکتار هندوانه در کشور آب مصرف می‌شود که نسبت به آب مصرفی ما در بخش کشاورزی که حدود 70 مترمکعب است، عدد قابل‌توجهی نیست.

برای مطالعه بیشتر گزارش اصرار بر توسعه صنایع فولادی در مناطق کم‌آب! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.