کد مطلب: ۵۱۱۰۳۰

قرعه‌کشی خودرو حذف می‌شود؟

قرعه‌کشی خودرو حذف می‌شود؟

طی ماه‌های اخیر همراه با ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو زمزمه‌هایی مبنی بر حذف قرعه‌کشی از سیستم فروش خودروسازان مطرح شد با این حال فعالان صنعت خودرو و حتی سیاست‌گذاران پاسخ شفافی برای این سوال ارائه نکرده‌اند.

گردونه قرعه‌کشی خودروسازان چه زمانی از حرکت باز خواهد ایستاد؟ این سوال در شرایطی از دست اندرکاران و سیاست‌گذاران صنعت خودرو پرسیده شد، که طی ماه‌های اخیر همراه با ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو زمزمه‌هایی مبنی بر حذف قرعه‌کشی از سیستم فروش خودروسازان مطرح شد با این حال فعالان صنعت خودرو و حتی سیاست‌گذاران پاسخ شفافی برای این سوال ارائه نکردند و زمان حذف قرعه‌کشی را منوط به شرایط آتی خودروسازان عنوان کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از اواسط آبان امسال همراه با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و تورم انتظاری، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند نزولی به خود گرفت. با وضعیت شکل گرفته بسیاری از سفته‌بازها با واهمه از ریزش بیشتر قیمت‌ها به‌طور گسترده، اقدام به عرضه خودرو به بازار کردند حال آنکه متقاضیان به امید افت بیشتر قیمت‌ها دست از خرید کشیدند. این کنش و واکنش سمت عرضه و تقاضا همچنان ادامه دارد و شرایط جدید تا حدود زیادی حباب بازار را تخلیه کرده است. در این زمینه بسیاری از کارشناسان معتقدند که تداوم این وضعیت که منجر به کاهش دلالی و سفته بازی در بازار خودرو خواهد شد، به افت شدید تقاضای بازار کمک خواهد کرد و همین امر قرعه‌کشی خودروسازان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این زمینه چندی پیش نیز یکی از مسئولان شرکت سایپا عنوان کرده بود که به مرور زمان قرعه‌کشی از برنامه‌ خودروسازان حذف می‌شود و مردم بدون انجام قرعه‌کشی از طریق سایت رسمی اقدام به خرید خودروی مورد علاقه خود خواهند کرد.

در همین حین اما به نظر می‌رسد که افت قیمت خودرو در بازار و از سوی دیگر حذف مصوبات خودرویی شورای رقابت مبنی بر آزاد‌سازی ۱۸ محصول کم تیراژ و همچنین عدم مجوز افزایش قیمت زمستانه، پیش‌فروش‌های خودروسازان را نیز تحت تاثیر قرار دهد به‌طوری‌که متقاضیان با روند نزولی قیمت‌ها در بازار ترجیح بر خرید فوری دارند تا پیش فروشی که قیمت مشخصی ندارد. در این زمینه چندی پیش یکی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو عنوان کرده بود که پیش‌فروش خودرو به‌طور قابل توجهی کاهشی شده و برخی از افراد نیز به دلایل مختلف از پیش‌فروش‌های پیشین انصراف داده‌اند به همین دلیل خودروسازان با مجوز کمیته خودرو رزروها را به میزان ۲۰۰ درصد افزایش داده‌اند.

از سوی دیگر رضا شیوا رئیس شورای رقابت نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور عنوان کرده بود که اگر قیمت خودرویی با قیمت حاشیه بازار یکسان شد و تقاضا و تولید با هم برابر بودند قرعه‌کشی دیگر معنا ندارد. بنابراین با تداوم روند نزولی قیمت‌ها در بازار و از سوی دیگر تحقق جهش تولیدی که وزیر صمت وعده آن را داده بود، به‌طور حتم از تقاضای کاذب بازار کاسته خواهد شد که همین امر به تعادل‌سازی عرضه و تقاضا منجر می‌شود با این شرایط قرعه‌کشی خودرو دیگر توجیه نخواهد داشت و خودروسازان قادر خواهند بود محصولات خود را همچون گذشته از طریق سایت‌های فروش عرضه کنند.

از اردیبهشت سال جاری وزارت صمت و شورای رقابت برای مدیریت بازار خودرو و رساندن تعداد محدودی خودرو به متقاضیان پر تعداد، روش قرعه‌کشی را در دستور کار قرار دادند تا به این روش مشکل عدم تناسب بین عرضه و تقاضا بازار خودرو را حل کنند. بر این اساس دو خودروساز بزرگ کشور شروع به ثبت نام جداگانه قرعه‌کشی خودرو در بازه‌های زمانی مختلف کردند و محدودیت‌هایی هم برای ثبت نام‌کنندگان قرار دادند اما در عمل نتوانستند تقاضای سرمایه‌ای بازار را مدیریت کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عالیه اگه قرعه کشی رو وردارید تا به ماشین مورد علاقمون برسیم

  • ناشناس

    این قرعه کشی هارو حذف کنید وبجاشون ثبت نام یک ساله بگذارید باتشکر

  • ناشناس

    خب تکلیف ما که به هزار سختی پول جور کردیم و بعد از نودو بوقی تو قرعه کشی برنده شدیم اونم یه ساله چی میشه ؟پولمون یه سال بمونه خب چه کاری بود مام ثبت نام میکردیم.چرا مردمو مسخره کردید فقط خودتون واسه خودتون اهمیت دارید؟

  • امیرحسنی(مشهد)

    باسلام
    یکسال دارن خودرو باقرعه کشی میدهندوبنده برای خودم وخانمم ثبت نام کردم متأسفانه برنده نشدم ماشین هم ندارم ودوپلاک بنامم هست که دوسال ویکسال پیش فروش داشتم تعویض نمیکنندوبنظرمن فقط فروش فوری باگارانتی لحظه ای فعال شودوخودرو بالاجبارتبدیل به کارکرده شودتاکیلومتر10تا15یا20هزارسپس اتمام گارانتی ثبت وسندصادرشود دراینصورت مصرف کننده واقعی فقط حاضربه خریدمیشودوقیمتهادرسراسرکشور برابرمیشودامااکنون یک خودرو ممکنه تا4سال بحالت صفربماندوباتریلی ازشهری به شهردیگرمعامله شودومیلیونهاهزینه به قیمت اضافه شودومصرف کننده درآخرمتحمل میشودوباعث گرانی میشوداگرطرح فوق فعال شودفقط به هرکدملی باگواهینامه رانندگی درهر3سال یک خودروبدهندوبصورت آنی نقدیااقساط هیچگونه گرانی وناحقی ورانت نخواهیم داشت وخریداران ودلالان هم به خیال راحت وبدون استرس بسراغ معاملات خودروهای کارکرده میروندوثبات قیمت ورونق بازاربهترمیشودالبته اگربعضی سودجویان موردپسندشان باشد .

  • امیرحسنی(مشهد)

    باسلام قیمت ارزانترین خودرو درحال تولیددربازارلااقل 119میلیونه یک کارگراگرپول رو سپرده کنه ویامشارکت ماهیانه 5تا8میلیون حداقل گیرش میادوتازه مخارج ماشین وبیمه ماهیانه حدود500تایکمیلیون هست واگرتصادف وافت ماشین نباشه یعنی حدود10میلیون ماهیانه برای ماشین ضرر میکشه اون کارگرواگرخودشو توخونه نگه داره وبیرون نرود وپول ماشینش رو سپرده کنه از دومیلیون حقوق کارگری اش به صرفه تر هست .مملکت گل وبلبل همینه .

  • ناشناس

    با سلام، کاری کنن که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسه، شرط های سخت تر، مثلا همون چک صیاد، بدون قرعه کشی و ثبت نامی بشه و در زمان ثبت نام 20درصد پول خودرو رو واریز کنیم و بالباقی پول رو تا 3روز واریز کنیم. و….باتشکر

  • ناشناس

    با قطره چکانی مشکل حل نمی شود عرضه انبوه کنید

  • ناشناس

    چ

  • Amir

    فردی که تو این ۴ سال از شرکت های خودروساز ماشین نخریده و ماشینش مدل ۸۴ عه حق خرید خودرو به قیمت کارخونه رو نداره!!!؟ صرفا بخاطر اینکه پلاک داره! بیایید بگید اونایی که ماشین ازمون‌گرفتن دیگ نمیتونن نه اینکه اونیکه نه ازتون ماشین گرفته نه ماشین درست و حسابی داره حق شرکت ت قرعه کشیو (مثل لاتاری شده) نداره

  • ناشناس

    بخدا قسم این قرعه کشی فقط دست دلاله،کلن ده ماشین دست کسانی ک لازم دارن نرسیده،شده بلیط بخت آزمایی طرف تو قرعه کشی حداقل ۱۰۰ میلیون برنده میشه،بیا اون صد میلیونو نصف کن واسه خودروسازو مصرف کننده و تولید انبوه کن،چقد به این مردم ظلم شده دس رو هر چی میزاری هزار مافیا ازش درمیاد

    • پوریا

      تو هم اگه هنر داری مافیا شو