کد مطلب: ۷۵۰۷۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پنل‌های خورشیدی راه‌حل مشکل قطعی برق صنایع می‌شوند؟

پنل‌های خورشیدی راه‌حل مشکل قطعی برق صنایع می‌شوند؟

با هدف مقابله با قطعی برق صنایع معاونت اقتصادی استانداری تهران از تمهیداتی برای تامین برق شهرک‌های صنعتی با استفاده از پنل‌های خورشیدی می‌گوید، با این حال واقعیت امور از تحمیل هزینه‌ای سنگین بر صاحبان صنایع در اجرای این طرح و ناتوانی توانیر در پشتیبانی از آنها حکایت دارد.  

به گزارش تجارت‌نیوز ، قطعی برق صنایع در روزهای گرم تابستان و سرد زمستان سال گذشته باعث اختلال در جریان تولید شد. اتفاقی که دور از انتظار نیست در سال جدید هم تکرار شود.

در همین راستا محمدعلی ‌مهری، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در نشستی که بهمن ماه سال گذشته با شماری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعال در بخش خصوصی داشت، از تمهیداتی در شهرک‌های صنعتی استان برای استفاده از پنل‌های خورشیدی در تامین برق خبر داد.

با اینحال بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای این طرح هزینه‌هایی دارد که نه در توان مالکان واحدهای صنعتی است و نه شرکت توانیر در جایگاه نهادی که مسئولیت تامین برق کشور را بر عهده دارد، تاکنون اقدامی در این زمینه دست‌کم در شهرک‌های صنعتی اطراف تهران انجام داده است.

طراحی یک شهرک خورشیدی به همه استان‌ها ابلاغ شده

سهیل رستگارپور، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز در این باره توضیح داد: اصل موضوع بهره‌مندی از پنل‌های خورشیدی در تولید برق موردنیاز شهرک‌های صنعتی جدی است و آقای رسولیان مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز به همه استان‌ها ابلاغ کردند که طراحی یک شهرک خورشیدی را در دستور کار قرار دهند. استان تهران نیز پیروی ابلاغ به این امر پرداخته است.

وی افزود: از جمله کارهایی که در این زمینه انجام شده معرفی یکی از شهرک‌های اطراف تهران به عنوان محل احداث شهرک خورشیدی است. همچنین سازمان شهرک‌های صنعتی استان تهران به تمام واحدهای صنعتی نامه‌ای ارسال و از آنها دعوت کرده از سقف واحدهای صنعتی و سوله‌های مستقر در آنها برای نصب پنل‌های خورشیدی استفاده کنند.

او ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان تهران همچنین در نظر دارد مشوق‌هایی برای مالکان واحدهای صنعتی متعلق به بخش خصوصی که اقدام به نصب این پنل‌ها کنند تعریف کند. در نتیجه تامین برق شهرک‌های صنعتی از طریق این پنل‌ها در دستور کار سازمان قرار دارد.

متولی رفع مشکل قطعی برق صنایع توانیر است

رستگارپور در پاسخ به اینکه همه هزینه اجرای طرح استفاده از پنل‌های خورشیدی در تولید برق بر عهده مالک واحد صنعتی است؟ گفت: سازمان شهرک‌های صنعتی متولی ایجاد زیرساخت است و تولید انرژی بر عهده توانیر است. این شرکت برق را تولید می‌کند و تا درب واحد صنعتی به سازمان شهرک‌های صنعتی تحویل می‌دهد اما با توجه به اینکه سازمان از محدودیت‌ها و کمبود بودجه دولت آگاهی دارد درصدد است در این زمینه با صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی استان تهران همکاری و به آنها در تامین برق به وسیله پنل‌های خورشیدی مساعدت کند.

وی افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به دنبال تدوین آیین‌نامه برای اخذ تخفیف است اما حمایت اصلی بر عهده شرکت توانیر است نه سازمان.

پرداخت به موقع می‌تواند مشکل قطعی برق صنایع را حل کند

رستگارپور در پاسخ به اینکه سازمان تاکنون در واکنش به دعوت از مالکان واحدهای صنعتی به اجرای ایده نصب پنل‌های خورشیدی چه بازخوردی دریافت کرده؟ گفت: از آنجا که خرید و نگهداری پنل‌های خورشیدی هزینه‌ای را به مالکان واحدهای صنعتی تحمیل می‌کند تا به الان استقبالی از آن نشده با توجه به اینکه استفاده از این پنل‌ها در ایران پدیده‌ای رایج نیست.

او اضافه کرد: راهکار دیگر حل مشکل قطعی برق صنایع به واسطه پنل‌های خورشیدی این است که یک سرمایه‌گذار اقدام به ایجاد یک شهرک خورشیدی و تولید برق کند. در مقابل شرکت توانیر هم برق تولیدی او را بخرد و پول آن را به موقع پرداخت کند و برق تولیدشده را در اختیار شهرک های صنعتی قرار دهد تا آنها مشکل قطعی برق را در تابستان نداشته باشند.

این کارشناس تصریح کرد: با این حال اکنون نیروگاه‌های سی‌اچ‌پی برق در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و مستقل از شرکت توانیر برق تولید می‌کنند و برق تولیدی‌شان را در شبکه شهرک قرار می‌دهند اما برق منطقه‌ای پول آنها را به موقع پرداخت نمی‌کند و اسباب نارضایتی و دلسردی این افراد را فراهم می‌آورد. بنابراین اگر این جریان در تولید برق از طریق شهرک خورشیدی هم تکرار شود، نتیجه‌ای را به دست می‌دهد که امروز نیروگاه‌های سی‌اچ‌پی به آن رسیده‌اند.

با این تفاسیر آنچه باعث قطعی برق صنایع در فصول سرد و گرم سال می‌شود، نبود راهکار برای حل این مشکل نیست بلکه ناتوانی توانیر در پشتیبانی از ایده‌های نوآورانه‌ای است که می‌تواند مسیر تولید را روزهای سخت هموار کند.

برای مطالعه بیشتر خبر تولید برق پاک؛ راهِ نجات اروپا از زمستان سخت! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.