کد مطلب: ۷۴۲۲۶۸

رشد ۵۰ درصدی اروپا از انرژی خورشیدی/ کدام کشورها بیشترین پنل خورشیدی را نصب کردند؟

رشد 50 درصدی اروپا از انرژی خورشیدی/ کدام کشورها بیشترین پنل خورشیدی را نصب کردند؟

استفاده از انرژی خورشیدی در اتحادیه اروپا با رشد 50 درصدی نصب پنل‌های خوردشیدی، راهکار این کشورها برای مقابله با کمبود و گرانی قیمت انرژی شناخته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتحادیه اروپا با توان تولید 41.4 گیگاوات برق، رکورد جدیدی در نصب پنل‌های خورشیدی در سال 2022 ثبت کرده است. این میزان تولید برق از طریق تابش خورشیدی نسبت به سال 2021 میلادی نزدیک به دو برابر رشد داشته و اکنون این اتحادیه می‌تواند با برق تولیدی پنل‌های خورشیدی، به 1244 میلیون خانه برق رسانی کند.

زمستان سخت اروپا با پنل خورشیدی گرم می‌شود؟

همزمان با آغاز فصل زمستان و پایان سال میلادی، کارنامه اتحادیه اروپا در بازار انرژی نشان می‌دهد که کشورهای قاره سبز توانسته‌اند بیشترین بهره‌وری را از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی شهری داشته باشند. در کنار آمار رشدِ 47 درصدی نصب پنل‌های خورشیدی در اروپا، گزارشِ خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز از رشد 25 درصدی ظرفیت تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر خبر می‌دهند. در همین راستا والبورگا همتسبرگر، مدیرعامل سولار پاور اروپا می‌گوید: پنل‌های خورشیدی در میان بحران‌های انرژی و همچنین چالش‌های تغییرات آب‌وهوایی، راه نجاتی ارائه می‌دهند. به گفته او، هیچ منبع انرژی دیگری به اندازه انرژی خورشیدی سریع یا قابل اعتماد نیست و رشد استفاده از انرژی خورشیدی در جهان، هیچ نشانی از کند شدن را نشان نمی‌دهد.

12 6

پنل های خورشیدی راهکار رفع بحران انرژی در زمستان سخت اروپا

اهمیت توجه اروپا به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل بحران‌های بازار انرژی در جهان است. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید اتحادیه اروپا باید در سال 2023 حدود 60 گیگاوات پنل خورشیدی نصب کند تا کمبود گاز روسیه را جبران کند. گروه صنعتی سولار پاور اروپا به یورونیوز گفته است که با پشتیبانی سریع و هدفمند، اروپا می تواند این خلاء انرژی را پر کند.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین پنل خورشیدی را نصب می‌کنند؟

هم اکنون حداقل 10کشور اتحادیه اروپا، 1گیگاوات انرژی خورشیدی بیشتر از برنامه به تولید خود اضافه می‌کنند. آلمان بیشتر از هر کشور دیگری پنل های خورشیدی نصب کرده و حدود 8گیگاوات در سال 2022 به این رقم اضافه کرده است. آلمان از اوایل سال 2000 رتبه اول را در حوزه نصب و بهره‌برداری از انرژی برق پنل‌های خورشیدی در اختیار داشت اما در سال گذشته شاید به دلایل سیاسی و شاید نگرانی از آینده بازار انرژی باعث شد که این رکورد رشد چشمگیری هم داشته باشد.

پس از آن اسپانیا با 7.5 گیگاوات تولید برق از پنل‌های خورشیدی شاهد افزایش 55 درصدی نصب پنل خورشیدی در سال 2022 بود. لهستان (با 4.9 گیگاوات)، هلند (با 4.0 گیگاوات) و فرانسه (با 2.7 گیگاوات) در رتبه‌های دیگر فهرست پنج کشور اروپایی پیشرو در نصب پنل‌های خورشیدی شناخته می‌شوند. پرتغال برای نخستین بار در بین 10 کشور برتر پس از فرانسه قرار گرفت و در مقایسه با سال 2021 با رشد باورنکردنی 251 درصدی در میزان نصب پنل های خورشیدی مواجه شد.

برنامه 2030 جهان برای پنل‌‌های خورشیدی

طرح بازیابی انرژی اتحادیه اروپا که به آن REPowerEU می‌گویند، با وجود انتقادها همچنان در حال عملیاتی شدن است. هدف اصلی این طرح افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبدِ انرژی قابل عرضه اتحادیه اروپا تا سال 2030 عنوان شده است. به گفته کارشناسان، طرح بازیابی انرژی اتحادیه اروپا قرار است سهم انرژی‌های تجدیدپذیر این قاره را تا 45 درصد افزایش دهد. با این همه انتقاداتی به اجرای این طرح وجود دارد و ممکن است کشورهایی خواستار تغییر در اجرای آن شوند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را نباید تنها به پنل‌های خورشیدی محدود کرد. در یک سال گذشته، بسیاری از کشورهای اروپایی، خصوصا آلمان، فرانسه و انگلستان بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در این حوزه به افزایش استفاده از هیدروژن هدایت کرده‌اند. آنها امیدوارند که بتوانند زمستان سخت سال آینده را همچون امسال و با کمترین وابستگی به نفت و انرژی روسیه سپری کنند و همزمان زیرساخت‌های کشور خود را برای استفاده از انرژی‌های مقرون بصرفه طبیعت افزایش دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مثل گذشته اروپا از مشکلات فرضت بدست می آورند . اما ایران بزرگترین مشکل عده ای مثل سد جلوی استفاده از تحریم با استفاده از تولید داخلی گرفته و تا ابد در فکر واردات هستند .