کد مطلب: ۴۹۳۶۵۶

قفل مذاکرات دوحه شکست

قفل مذاکرات دوحه شکست

منابع رسانه‌های داخلی افغان یکشنبه شب اعلام کردند که بن‌بست پیش آمده در مذاکرات صلح دوحه شکسته ‌است و هیات‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق‌ دست یافته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از شبکه طلوع‌نیوز؛ هیات‎های مذاکره کننده توافق کرده‌اند که توافق‌نامۀ آمریکا و طالبان، مواضع سازمان ملل در قبال صلح، تعهد هیات‌های مذاکره کننده و ارادۀ مردم افغانستان را اساس مذاکرات صلح قرار دهند.

به گفته منابع خبری، معصوم ستانکزی، رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و سلام رحیمی مشاور رئیس‌جمهور غنی از سه روز پیش در سفر اعلام نشده در کابل به‌سر می‌برند تا حمایت اشرف غنی را از توافق میان هیات‌ها در دوحه بدست آورند.

هیات‌های مذاکره کننده صلح در دوحه تاکنون در این‌باره چیزی نگفته‌اند.

این توافق در پی سفر مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده به دوحه حاصل می‌شود. پمپئو روز شنبه در سفری به دوحه، با هیات‌های مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دیدارهای جداگانه داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با اعضای این هیات‌ها در توییتر نوشت که این سفر با هدف به دست آوردن دیدگاه‌های دوطرف برای رسیدن به یک توافق صورت گرفته‌ است.

اعضای هیات‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هرچند درباره دیدارهای شان با وزیر خارجه امریکا سخن گفتند، اما درباره توافق به دست آمده چیزی نگفتند.

مذاکرات صلح در دوحه، در تاریخ ۲۲ شهریور سال جاری آغاز شد. طرف‌ها برای دو ماه متوالی تلاش کردند در مذاکرات صلح به توافق برسند اما به نتیجه‌ ای نرسیدند. در چند هفته اخیر، مذاکرات به بن‌بست کشیده شد و دیدارها میان هیات‌ها و تیم‌های تماس متوقف شدند.

در پی عدم توافق طرفین و طولانی شدن روند مذاکرات، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافت. حکومت افغانستان و حتی مقام‌های امریکایی طالبان را به رعایت نکردن تعهدات سپرده شده در توافق‌نامه این گروه با امریکا متهم کردند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.