کد مطلب: ۴۶۰۰۶۹

قیمت کنسول‌های بازی در بازار چقدر است؟

قیمت کنسول‌های بازی در بازار چقدر است؟

این روزها که ویروس کرونا در شهرها جولان می‌دهد و فعالیت مراکز تفریحی و مسافرت‌ها به حداقل خود رسیده سرگرمی‌های خانگی دوباره اهمیت پیدا کرده اما مشاهدات خبرنگاران حاکی از آن است که افزایش قیمت دلار و کاهش قدرت اقتصادی خانوارها باعث شده صنعتی که در جهان این روزها بهترین زمان خود را می‌گذراند در ایران وضع خوبی نداشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضایی یکی از مغازه‌داران با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها از چین وارد می‌شود، گفت: هر کنسولی مدل‌های مختلف دارد اما الان واردات رسمی نداریم پس زمینه آن کم شده به طوری‌که ایکس باکس که قیمت آن ۷۰۰ هزار تومان بود به ۲ میلیون تومان رسید، این قیمت‌ها قبل از موج افزایش دلار بود و الان قیمت وجود ندارد و کسی هم اگر داشته باشد نمی‌فروشد.

وی افزود: اما اگر بخواهیم به صورت تقریبی بگوییم گران‌ترین مدل ایکس باکس ۱ است که ۹ میلیون ۵۰۰ هزار تومان با قیمت دلار ۱۷ هزار تومانی عرضه می‌شد اما ایکس باکس کمتر از ۵ میلیون تومان در بازار نداریم. کنسول‌های دست دوم و کار‌کرده نیز مطابق دستور اتحادیه ۲۰ درصد زیر قیمت معامله می‌شوند.

یکی دیگر از فعالان این حوزه که سابقه ۱۵ ساله در این صنف دارد در خصوص تاثیر افزایش قیمت دلار، کرونا و رکود بر بازار گفت: این عوامل سبب شده بیشتر افردی که مغازه اجاره‌ای داشتند کسب و کار خود را تعطیل کنند و مغازه را تحویل دهند. آن دسته که مالک بودند هم بخور نمیر فقط امورات خود را می‌گذرانند، کسی به طور واقعی کاسبی نمی‌کند.

وی افزود: بازار این روزها به گونه‌ای شده که ما به‌ روز می‌خریم و به‌ روز می‌فروشیم. واردکننده‌ها اکثرا جنس از قبل دارند و هر روز سود می‌کنند آنها با دلار ۱۵ هزار تومانی جنس دارند ولی به قیمت روز دلار می‌فروشند. اتحادیه می‌گوید تا ۷ درصد سود بگیرید ولی عملا نمی‌شود چون دستگاه‌های بازی با همین قیمت‌ها نیز فروش نمی‌رود الان ما روی یک دستگاه ۷ میلیونی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان سود می‌بریم. بیشتر از این، بازار کشش ندارد.

یکی دیگر از فروشندگان در مورد اثرات کرونا گفت: ابتدا با شیوع این ویروس فروش ما بالا رفت چون هم بحث قرنطینه مطرح بود هم شب عید بود و خرید کنسول بازی مناسبت داشت به‌خصوص فروش سی‌دی‌های بازی، اما بعد از تعطیلات عید فروش کاهش بی‌سابقه‌ای داشت.

او با اشاره به انحصار واردات در این حوزه گفت: واردکنندگان حاکمان اصلی بازار هستند خیلی راحت کالا وارد و قیمت را در بازار تعیین می‌کنند. در واقع ما به نوعی فروشندگان آنها هستیم به طور مثال باتری قلمی که تا هفته پیش ۱۷ هزار تومان می‌فروختیم امروز باید ۲۲ هزار تومان بخریم. باوجود تحریم‌ها و ممنوعیت واردات و کاهش قدرت خرید مردم واقعیت این است که صنف لوازم صوتی و تصویری در ایران تمام شده و دیگر نمی‌تواند فعالیت کند.

فروش قسطی

مغازه ابتدای خیابان فردوسی که یکی از کاسبان قدیمی این حوزه است در خصوص فروش قسطی کنسول‌های بازی گفت: فروش قسطی حتی با چک کارمندی وجود ندارد چون قیمت‌ها به ‌روز شده است به طور مثال برای فروش یک دستگاه برای ۸ ماه تقریبا ۱۰ درصد سود اضافه می‌کردیم اما الان در همین مدت ۵۰ درصد قیمت کالا افزایش پیدا می‌کند.

فروشنده دیگری که در همان مغازه یک ویترین از مستاجر اصلی اجاره کرده و مشغول فروش بازی و نرم‌افزار است در خصوص وضعیت بازار گفت: قبل از عید شرکت‌ها قیمت نرم‌افزار را ۱۰ درصد افزایش دادند. همین افزایش قیمت را در بازی‌ها نیز داشتیم محدودیت واردات و بسته بودن مرزها باعث شده فلش و رم در بازار کمیاب شود. قیمت‌هایی که الان وجود دارد واقعی نیست به طور کلی هر کسی به خاطر کرونا فروردین و اردیبهشت مغازه را تعطیل کرد الان سود کلانی کرده است چون ویترین بقیه الان خالی است و جنس ندارند. این درحالی است که هر ساله فصل کار ما تابستان بود اما الان ۳۰ درصد پارسال فروش داریم.

وی افزود: قیمت بازی‌های ایکس‌باکس ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است و نرم‌افزارها بستگی به عمده یا تک‌فروشی ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان، قیمت بازی‌های پی‌اس‌۴ هم میانگین ۴۵۰ هزار تومان است و با این وضع ادامه کار صرفه ندارد. من این غرفه را سال گذشته با اجاره ماهی ۱۸ میلیون و ۲۰ میلیون پیش گرفتم اما الان برای تمدید گفتند ۲۰۰ میلیون پیش و ماهی ۲۸ میلیون باید پرداخت کنم که با این بازار در توان من نیست.

یکی دیگر از فروشندگان کنسول‌های بازی در خصوص آخرین قیمت‌های این دستگاه گفت: فروش پی‌اس‌۴ تقریبا به صفر رسیده چون قیمت آن افزایش زیادی داشته و بازی‌های آن نیز گران است به طوری‌که دستگاه پی‌اس‌۴ که در اسفند ۵/ ۳ میلیون تومان بوده الان ۸ میلیون تومان است. هر چند الان بهترین مدل آن ۲۴ میلیون قیمت دارد و ایکس‌باکس یک نیز به ۱۳ میلیون رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.