کد مطلب: ۳۱۵۶۳۱

قیمت این فلز به پای طلا رسید

قیمت این فلز به پای طلا رسید

قیمت پالادیوم که امسال در مقایسه با سایر فلزات ارزشمند عملکرد درخشانی داشته است، روز سه‌شنبه به رکورد بالای جدیدی رسید و به قیمت طلا نزدیک شد.

مجموعه‌ای از عوامل از تولید محدود گرفته تا کمبود شدید عرضه در بازار، علاقه سفته بازان به پالادیوم را جلب کرده و باعث بالا رفتن چشمگیر قیمت این فلز ارزشمند شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پالادیوم که عمدتا در کاتالیزور خودروها برای کاهش آلودگی استفاده می‌شود، امسال حدود ۷ درصد رشد کرده و روز سه شنبه به رکورد ۱۱۵۰.۵۰ دلار در هر اونس رسید که کمتر از ۱۰۰ دلار با قیمت طلا فاصله داشت.

برخی از تحلیلگران جهش اخیر قیمت پالادیوم را به این نگرانی نسبت داده‌اند که روسیه به عنوان تولیدکننده بزرگ این فلز، ممکن است عرضه پالادیوم را در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از یک معاهده هسته‌ای، محدود کند.

به گفته تحلیلگران، چشم‌انداز تدابیر محرک اقتصادی بیشتر در چین که مصرف کننده بزرگ پالادیوم است نیز به بالا رفتن بیشتر قیمت این فلز کمک کرده است.

دولت چین در اقداماتی که هدف آن تشویق رشد اقتصادی است، روز گذشته پیش‌نویس مقررات جدید و کاهش مالیات‌ها را منتشر کرد.

به گفته رابین بیهار، بانک "سوسیته جنرال"، اخباری که در چند روز اخیر از چین منتشر شده، از قیمت همه فلزات صنعتی پشتیبانی کرده و در قیمت پالادیوم که صنعتی‌ترین فلز گروه فلزات ارزشمند به شمار می‌رود نیز منعکس شده است.

پالادیوم اخیرا عملکرد بهتری از سایر فلزات ارزشمند داشته و طی ۷ هفته گذشته، بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته در حالی که رشد قیمت طلا، پلاتین و نقره، تک رقمی بوده است. همچنین پالادیوم نرخ بالاتر نسبت به پلاتین را حفظ کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، کارستن منکه، تحلیلگر شرکت جولیوس بائر، در یادداشتی نوشت: افزایش قیمت پالادیوم به دلیل امیدواری به این است که تدابیر اقتصادی جدید چین، به بازار خودروی این کشور رونق بیشتری خواهد بخشید. با این حال وی نسبت به تداوم روند افزایشی پالادیوم ابراز تردید کرد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.