کد مطلب: ۴۰۹۴۵۱

قیمت بنزین گران می‌شود؟

قیمت بنزین گران می‌شود؟

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین عنوان كرد: دولت برای عدم وابستگی به درآمدهای نفتی و جبران هزینه‌های جاری مندرج در بودجه سالانه نیازمند است منابع درآمدی دیگری را جایگزین كند كه یكی از این منابع افزایش قیمت حامل‌های انرژی خصوصا بنزین و گازوئیل است.

چند ماهی است اخباری درباره افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود اما تصمیم‌گیری در این زمینه هنوز قطعی نشده است، هرچند سخنگوی دولت چند روز پیش از بررسی چند سناریو برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس هم از تصمیم دولت برای گران كردن بنزین خبر داده است. كمتر از یك ماه دیگر، لایحه بودجه سال 1399 به مجلس ارائه خواهد شد كه در آن وضعیت قیمت بنزین در سال آینده مشخص خواهد شد؛ با این حال احتمال افزایش قیمت بنزین در كانال دیگری غیر از لایحه بودجه نیز وجود دارد و آن شورای عالی هماهنگی سران سه قوه است.

چهلمین جلسه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در 30 شهریور با دستور كار تصمیم‌گیری درباره سازوكار تعیین قیمت حامل‌های انرژی با توجه به شرایط اقتصادی كشور تشكیل و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد، اما جزئیات آن منتشر نشد. البته حسن روحانی رئیس‌جمهور در همان جلسه گفته بود كه «هرگونه عواید حاصل از هرگونه اصلاح ساختاری قیمت‌ها صرفا باید به اقشار كم‌درآمد و افراد دارای درآمد ثابت انتقال داده شود تا كاهش قدرت خرید آنان با توجه به نوسانات تورمی در حد ممكن جبران شود».

سخنان احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره تصمیم دولت برای گران كردن بنزین هم احتمالا مربوط به تصمیمات شورای عالی هماهنگی سران سه قوه است تا لایحه بودجه سال 1399. با توجه به این‌كه اسفندماه امسال انتخابات مجلس برگزار می‌شود، اگر در لایحه بودجه سال آینده، گزینه افزایش قیمت بنزین گنجانده شود، احتمالا با رای منفی مجلس مواجه خواهد شد؛ چراكه نمایندگان می‌دانند رای آنها به گرانی بنزین موجب كاهش رای‌آوری خودشان در انتخابات پیش‌رو خواهد شد. بنابراین دولت هم با اطلاع از این واقعیت، احتمالا به دنبال تصمیم‌گیری درباره گران كردن بنزین از مجرای شورای عالی هماهنگی سران سه قوه است. این شورا اختیارات بالایی دارد تا برای دور زدن تحریم‌ها تصمیمات اقتصادی اتخاذ كند. اكثریت اعضای شورای عالی هماهنگی سران سه قوه، عضو دولت هستند.

با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفم

محمد حسینی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین عنوان كرد: دولت برای عدم وابستگی به درآمدهای نفتی و جبران هزینه‌های جاری مندرج در بودجه سالانه نیازمند است منابع درآمدی دیگری را جایگزین كند كه یكی از این منابع افزایش قیمت حامل‌های انرژی خصوصا بنزین و گازوئیل است.

وی افزود: با این حال راهكار مطلوب، افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول مالیات‌های جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌های دوم است كه می‌تواند تاثیر عمده‌ای برعدم وابستگی به درآمدهای نفتی داشته باشد.

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: فعلا دولت كسری بودجه‌ای را برای سال 98 اعلام نكرده است به همین دلیل خبر مربوط به گرانی قیمت بنزین را نشنیده‌ام چون تكیه دولت بر جبران كسری بودجه از منابع صندوق توسعه ملی است.

حسینی اظهار كرد: در وضعیت فعلی با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفم لكن برای بودجه 99 می‌توان با اتخاذ راهكارهایی همچون كاهش آثار تورمی، كمك به دهك‌های پایین جامعه و… این افزایش قیمت را در بودجه گنجاند.

دور از انتظار نیست

غلامعلی جعفرزاده، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مطابق با قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مختار به افزایش قیمت حامل‌های انرژی است لكن برای این امر هیچ احتیاجی به لایحه آوردن در مجلس و تصویب آن وجود ندارد. وی افزود: هرچند با توجه به كسری بودجه دولت در سال 98 به نظر می‌رسد احتمال افزایش حامل‌های انرژی دور از انتظار نباشد، با این حال وظیفه مجلس این است كه اقدامات دولت را رصد كرده تا امری غیرقانونی را انجام ندهد و در این زمینه مخالفت فردی معنایی ندارد.

اطلاعی ندارم

هادی قوامی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین توسط دولت و به منظور جبران كسری بودجه سال 98 گفت: تاكنون هیچ خبری مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین برای جبران كسری بودجه نشنیده‌ام و اطلاعی از این موضوع ندارم.

مجلس باید تصویب كند

عزت‌ا… یوسفیان‌ملا، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه عنوان كرد: تاكنون این خبر را نشنیده‌ام اما دولت اگر تصمیمی در این خصوص دارد باید با مصوبه مجلس تحقق پیدا كند چون قانون به دولت چنین اجازه‌ای نداده است.

تصمیمات عجولانه به ضرر مردم است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه هم اظهار كرد: طرح موضوع گران شدن بنزین را تاكنون نشنیده‌ام ولی چون اعتمادی به راه‌حل‌های جبران افزایش نرخ حامل‌های انرژی از جمله بنزین توسط دولت ندارم با این افزایش قیمت به‌شدت مخالفم.

وی افزود: اگر دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در ساختار بودجه و در موعد مقرر (چهار ماه ابتدایی سال) آورده بود امكان بررسی چنین موضوعی همچون یارانه پنهان و حل این مساله با در نظر گرفتن منافع مردم امكان‌پذیر بود. به نظر می‌رسد تصمیمات عجولانه درباره قیمت بنزین به صلاح كشور نیست و تصمیمات به این مهمی باید ابتدای سال گرفته می‌شد.

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح كرد: متاسفانه روال غلطی هم در مجلس و هم در دولت باب شده كه بیشتر تصمیمات و قانون‌گذاری‌ها به صورت عجله‌ای بوده و آورندگان طرح و لایحه بنا دارند تصمیمات هرچند ناپخته خود را با ابزاری به نام قید فوریت به تصویب برسانند.

افزایش قیمت بنزین تورم‌زا بوده و به صلاح كشور نیست

محمدرضا پورابراهیمی، عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین بیان كرد: بر اساس قانون بودجه، دولت این اختیار را دارد كه قیمت بنزین را افزایش بدهد اما بنده هیچ اطلاعی در خصوص افزایش احتمالی قیمت این محصول ندارم.

وی افزود: با توجه به شرایط كنونی جامعه و آثار تورمی و شوك اقتصادی به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین در برهه فعلی امری غلط باشد، به عبارت دیگر در وضعیت فعلی كه تخلیه تورمی در كشور را شاهد هستیم وارد شدن یك شوك تورمی دیگر به صلاح كشور نیست.

راه‌های بهتری برای جبران كسری بودجه 98 وجود دارد

فاطمه حسینی، عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم درباره گران شدن بنزین گفت: به‌طور كلی جبران كسری بودجه سال 98 با تكیه صرف بر درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی خصوصا بنزین امكان‌پذیر نیست، هرچند بعید می‌دانم دولت بخواهد چنین اقدامی انجام دهد.

این عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: از سال گذشته تاكنون مجلس برای جبران كسری بودجه اقدامات بسیاری زیادی انجام داده كه درنهایت نمایندگان برای این امر كاهش هزینه‌های دولت، افزایش درآمد از طرقی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و جلوگیری از فرارهای مالیاتی را به دولت برای درآمدزایی پیشنهاد داده‌اند.

حسینی در ادامه با بیان این كه افزایش قیمت بنزین خلا قانونی ندارد، گفت: افزایش نرخ بنزین یكی از اقلام ذیل قانون هدفمندی یارانه‌هاست كه دولت را مكلف كرده قیمت حامل‌های انرژی را به 90 درصد فوب خلیج فارس برساند، از طرف دیگر این امر در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه نیز برای دولت‌ها گنجانده شده بود و دولت پیشین و دولت فعلی اختیار این افزایش قیمت را داشتند ولی برای اجرای آن به‌دلیل تبعات سیاسی و اقتصادی تصمیمی گرفته نشد.

حرف‌هایم مرجع است؛ صحبت نمی‌كنم

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به جام جم گفت: در این مورد صحبت نكنم بهتر است به این دلیل كه عضو ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی كشور هستم و صحبت‌های من به عنوان مرجع محسوب خواهد شد.

دولت توپ گرانی را به زمین مجلس می‌اندازد

فردین فرمند، عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این‌كه دولت نمی‌خواهد مسئولیت تصمیمات خود را بر عهده بگیرد، گفت: افزایش قیمت بنزین موضوعی است كه دولت با دقت آن را پیگیری می‌كند، اما هر بار این توپ را به زمین مجلس می‌اندازد تا عنوان كند این گرانی از سوی دولت صورت نگرفته است.

وی با بیان اینكه یارانه‌ها به صورت هدفمند توزیع نمی‌شود، گفت: اعطای یارانه پنهان به گونه‌ای شده كه كشور توان تامین بودجه آن را ندارد و قیمت‌ها باید واقعی شود؛ البته قبل از آزادسازی قیمت‌ها ابتدا باید حقوق‌ها واقعی شود.

فرمند، راه نجات اقتصادی كشور را آزادسازی قیمت‌ها می‌داند و معتقد است با آسپرین بیماری‌های مزمن درمان نمی‌شود.

در مورد افزایش قیمت بنزین نظری ندارم

جلال میرزایی، عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌كه در مورد افزایش قیمت بنزین نمی‌توانم اظهار نظر كنم، تصریح كرد: باید هزینه فایده افزایش قیمت بنزین و همچنین منابع درآمدی دولت را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: باید دید در بودجه 99 دولت مسئولیت این كار را به‌عهده می‌گیرد و آن را مطرح می‌كند یا خیر. در مورد افزایش قیمت بنزین نمی‌توانم اظهار نظر كنم و نظر خاصی ندارم.

منبع: جام جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گرانی و گرانی و گرانی 3 کلید مسئولین برای حل مشکلات مملکت است !!!

  • ناشناس

    واقعا متاسفم واسه دولت که هر روز مردم را تو تنگنا قرار میده

  • ناشناس

    کم‌دزدی کنن کسر‌بودجه نیارن

  • ناشناس

    لطفا کسری بوجه را از پولهای از کشور خارج کردند می توان جبران بابرگشتن پول به کشور

  • شهرتب

    لطفا کسری بوجه را از پولهای از کشور خارج کردند می توان جبران بابرگشتن پول به کشور

  • ناشناس

    اگر تصویب نشده پس با چه مجوزی و در حضور نیروی انتظامی جایگاه بنزین با نرخ 3000تومان بنزین می فروشد

  • ناشناس

    واقعا که ما چند سال بخاطر کرونا خونه نشین شدیم وحالا که میخواهیم بریم یه دوری بزنیم باافزایش بنزین باید مواجه بشیم واقعا به فکر مردم باشید بااین همه گر ونی