کد مطلب: ۳۳۲۶۷۶

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۷:

اتفاق تازه یارانه‌ای و قیمت جدید خودرو

اتفاق تازه یارانه‌ای و قیمت جدید خودرو

روزنامه جوان اشاره می‌کند که دولت اختیار حذف یارانه متمولین را به استانداران تفویض کرده و دنیای اقتصاد نیز در گزارش قیمت جدید خودرو، از پژو پارس 83 میلیونی رونمایی می‌کند. روزنامه ایران به معافیت کشورمان از کاهش تولید نفت اشاره می‌کند و در نهایت اطلاعات نیز روایت می‌کند که کانال مالی ویژه اروپا تا پایان دی ماه افتتاح می‌شود.

نشست سران کشورهای عضو اوپک همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده، اما این بار ضریب این اهمیت شاید دو یا چندبرابر بود. به نحوی که زنگنه در توصیف نشست اخیر از آن تحت عنوان «سخت و سخت‌تر از همیشه» یاد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی چند وقت گذشته قیمت نفت روند نزولی به خود گرفته بود، به نحوی که قیمت آن به زیر 60 دلار نیز آمد. کاهش قیمت نفت، کشورهای عضو اوپک را بر آن داشت تا با اهرم کاهش تولید، قیمت نفت را بالا ببرند. اما مسئله آنجا بود که کاهش تولید ممکن بود در شرایط تحریمی به ضرر کشورمان تمام شود.

روزنامه ایران به « معافیت ایران از کاهش تولید نفت » اشاره می‌کند. این روزنامه روایت می‌کند که بر اساس توافق اخیر باید انتظار داشت که در 6ماهه نخست سال 2019، کشورهای عضو اوپک و غیراوپک به میزان 1 میلیون و 200 هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهند.

این روزنامه با اشاره به جزئیات بیشتر در مورد این توافق، اشاره می‌کند که علاوه بر ایران، دو کشور ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید نفت معاف شده‌اند. اما سایر کشورها موظف شده‌اند به مدت 6 ماه معادل 2.5 درصد از تولید ماه اکتبر (مهر و آبان) خود بکاهند.

ایران در تحلیل این توافق ادامه می‌دهد: تعادل بازار و حفظ قیمت نفت خام در کانال بالای 60 دلار، دستاورد مهم این اجلاس برای تمام کشورهای تولیدکننده نفت خام بود. هر چند که باز هم عربستان و روسیه، دو تولیدکننده بزرگ نفت خام بیشترین سود را از این توافق بردند.

این روزنامه از زبان زنگنه روایت می‌کند که به آنچه منافع اوپک و ایران را تامین می‌کند، دست یافتیم. ایران همچنین به بالا رفتن قیمت نفت اشاره می‌کند. به‌گونه‌ای که قیمت این طلای سیاه تا پیش از توافق کاهش تولید، حدود 59 دلار بود. این در حالی است بعد از توافق، قیمت نفت به بالای 63 دلار رسید.

اما چنانچه از قیمت نفت بگذریم، روزنامه جوان در گزارش امروز خود به این موضوع اشاره کرده که « اختیار حذف یارانه‌بگیران متمول به استانداری‌ها سپرده شد. »

جوان به نقل از رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه اشاره می‌کند که در لایحه بودجه سال 98 معادل 42 هزار و 500 میلیارد تومان منابع برای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده که به صورت استانی توزیع می‌شود. آن گونه که این روزنامه روایت کرده، رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه در خصوص این تصمیم می‌گوید: بخشداران و فرمانداران بهتر می‌توانند اقشار مناطق خود را شناسایی کنند و به آن‌ها یارانه نقدی بپردازند.

رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه اضافه می‌کند: در توزیع استانی یارانه نقدی هر آنچه استان‌ها بتوانند صرفه‌جویی کرده و به طور هدفمند و به اقشار نیازمند پرداخت کنند، مازاد آن را می‌توانند برای پروژه‌های عمرانی خود به کار بگیرند که این اقدامی انگیزشی برای آن‌ها خواهد بود.

اما ایجاد کانال مالی ویژه، یکی از وعده‌های اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام بود. اکنون روزنامه اطلاعات خبر می‌دهد که « کانال‌ مالی اروپا با ایران دی‌ماه باز می‌شود. »

اطلاعات روایت می‌کند: قرار است فرانسه و آلمان یک سازوکار ویژه مالی تاسیس کنند تا با تهاتر میان پرداخت‌ها و بدون استفاده از وجه نقد، تجارت با ایران را تسهیل کند. ‌منابع آگاه به المانیتور گفته اند که این سازوکار در ماه ژانویه عملیاتی می‌شود. اروپایی‌ها می‌گویند سایر کشورها هم می‌توانند از این سازوکار استفاده کنند و سازوکارهای متعددی برای انجام معاملات تاسیس خواهد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به این موضوع اشاره می‌کند که با اعلام قیمت چند محصول، « شبه آزادسازی قیمت خودرو کلید خورد. » لازم به ذکر است اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر قیمت‌گذاری جدید خودرو اعلام شد که حاکی از آن داشت قیمت جدید خودروها 5 درصد کمتر از قیمت بازار تعیین خواهد شد.

دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود در این خصوص می‌نویسد: بعد از اعلام قیمت جدید چهار محصول ایران‌خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی با فرمول جدید (پنج درصد زیر بازار) رسما کلید خورد. به گفته منابع آگاه، قیمت دیگر خودروهای داخلی شامل باقی‌مانده محصولات ایران‌خودرو و همچنین تولیدات سایپا و پارس‌خودرو نیز به‌زودی و طبق فرمول مورد نظر اعلام خواهد شد.

دنیای اقتصاد به بخش‌نامه جدید ایران‌خودرو اشاره می‌کند و به نقل از آن در مورد قیمت‌های جدید خودروها می‌نویسد: قیمت پژو پارس اتومات چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۸۳ میلیون تومان در کارخانه رسیده است. این محصول در بازار ۸۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به قیمت پژو پارس اتومات در بازار (۸۸ میلیون تومان) و قیمت اعلامی از سوی ایران‌خودرو (۸۳ میلیون تومان)، مشخص است ایران‌خودرویی‌ها قیمت این محصول را طبق فرمول پنج درصد زیر بازار محاسبه کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یارانه نقدی تصمیم خوبی بود که خیلی بد اجرا شد.
    قیمت جدید خودرو هم اعلام شد که دست دلال‌ها کوتاه بشه اما من که چشمم آب نمی‌خوره.

  • ناشناس

    نظام و تفکر پرداخت یارانه برای حمایت از افراد کم بضاعت است در حالیکه افراد برخوردارتر بیشتر بهره می‌برند و در اصل یارانه نقدی اغنیا را غنی‌تر و فقرا را فقیرتر می‌کند.