فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۳۸۷۲۱

سه پرده از دلار ۱۴۰۰/ سیگنال‌های سیاسی وین برای دلار

سه پرده از دلار ۱۴۰۰/ سیگنال‌های سیاسی وین برای دلار

بازدهی دلار در سالی که گذشت به رقم ۸/ ۵ درصد رسید. شاخص بازار ارز در سال ۱۴۰۰ شاهد نوسانات بسیاری بود. این نوسانات قیمتی دلار در سه بازه زمانی «فروردین تا پایان شهریورماه»، «مهر تا اواخر آذرماه» و «دی تا آخر اسفند»در سال جاری قابل بررسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در هفته جاری، ۰،۹۹ درصد رشد داشت. صرافی ملی روز پنجشنبه، ۱۹ اسفند، نرخ فروش دلار را ۲۴ هزار و ۴۹۷ تومان اعلام کرد.

این در حالی است که این رقم در روز گذشته، ۲۶ اسفند، ۲۴,۷۳۹ تومان ثبت شد.

قیمت دلار در بازار آزاد در هفته چهارم اسفند، در کانال ۲۶ هزار تومانی نوسان داشت. روزهای ابتدای هفته افزایشی بود اما با روند کاهشی، به کار خود پایان داد.

سرنوشت دلار در سالی که گذشت

دنیای اقتصاد نوشته است:

بازه اول که تحلیلگران ارزی از آن با عنوان بازه ثبات یاد می‌کنند شامل نوسان نرخ این ارز در کریدور قیمتی ۲۵ هزار تا ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان بود. که با وجود تغییر دولت در این بازه ۶ ماهه نرخ دلار تحرک چشم‌گیری از خود نشان نداده و نرخ شاخص بازدهی خود را در رقم ۷ درصد به ثبت رساند.

تحلیلگران ارزی بازه زمانی دوم را ۳ ماه افزایشی اسکناس آمریکایی می‌خوانند. چرا که در این زمان نرخ شاخص بازار ارز توانست از رقم ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان به محدوده قیمتی ۳۰ هزار تومان برسد. از عوامل مهم در شکل‌گیری این روند افزایشی می‌توان به کاهش عرضه دلار در بازار، خبرهای متفاوت درباره لغو تحریم‌ها و همچنین افزایش انتظارات تورمی در جامعه اشاره کرد.

نرخ شاخص بازدهی دلار در این ۳ ماه مذکور به رقم ۱۳ درصد رسید. اما بازار ارز در فصل زمستان ۳ ماه سردی را تجربه کرد و با افت دمای قیمتی همراه بود. در ۱۰ روز دوم دی ماه و با شروع دور هشتم نشست‌های هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ روند کاهشی نسبتا شدیدی برای اسکناس آمریکایی آغاز شد.

دلار در این روند توانست با عقبگرد تند خود از کانال ۳۰ هزار تومانی به پله‌های انتهایی کانال ۲۵ هزار تومانی بازگردد و انتظارات جامعه و بازار از آینده نرخ شاخص ارزی را در جهت کاهش قیمت‌های مجدد قرار دهد. عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که با وجود انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت در این ۳ ماه، افزایش چشمگیر فروش نفت ایران و در نتیجه آن بهبود وضعیت ذخایر ارزی کشور نیز تاثیر بسزایی در ایجاد روند کاهشی مذکور داشته است.

نرخ شاخص بازدهی اسکناس آمریکایی در زمستان ۱۴۰۰ به رقم منفی ۱۴ درصد رسید و در نهایت قیمت دلار در آخرین روزهای کاری سال در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان ثبت شد.

روز پنج‌شنبه ۲۶ اسفند بازار ارز تهران مجددا شاهد کاهش قیمت بود. در ادامه افزایش نرخ این ارز تا کانال ۲۶ هزار تومانی در هفته‌ای که گذشت و با انتشار اخبار سیاسی مثبت روند افزایشی آغاز شده در روز‌های میانی هفته متوقف و دلار در محدوده سقف مقاومت ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان به نوسان پرداخت.

انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت حول محور آینده نشست‌های هسته‌ای وین در روز‌های پایانی هفته گذشته پس از توقف روند افزایشی نرخ دلار سبب کاهش قیمت این ارز تا پله دوم کانال ۲۶ هزار تومانی نیز شد و در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات آخرین پنج‌شنبه سال با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

آخرین اخبار مربوط به نرخ دلار را در صفحه قیمت دلار تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.