خبر فوری:

کد مطلب: ۵۲۲۷۰۵

قیمت دلار تا پیش از امروز ۲۸ اسفند ۹۹

دلار به ۲۵ هزار تومان نرسید / پیش‌بینی ارز در روز پنجشنبه

دلار به ۲۵ هزار تومان نرسید / پیش‌بینی ارز در روز پنجشنبه

روز گذشته دلار ۸۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۴ هزار و ۸۲۰ تومان رسید. به‌رغم این افت جزئی، دلار در سالی که گذشت، بیش از ۵۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این بازدهی ثبت شده برای دلار، این بازار در بین بازارهای ملی طی امسال کمترین بازدهی را داشته است. اما در ادامه یعنی در آخرین روز بازار طی امسال ممکن است قیمت دلار چه روندی را در پیش بگیرد؟

به گفته فعالان، بازارساز تلاش کرده است که با نگه داشتن دلار زیر مرز ۲۵ هزار تومانی، انتظارات بازار را مدیریت کند، ولی در صورتی که گشایش خاصی در اقتصاد رخ ندهد، دشوار است که روند کاهشی اسفندماه ادامه پیدا کند.

دنیای اقتصاد در این مورد نوشته است: دلار در محدوده ۱۶ هزار تومانی کار خود در سال ۹۹ را آغاز کرد و به صورت تدریجی توانست خود را بالای مرز ۲۰ هزار تومانی برساند.

موج بزرگ نوسان افزایشی دلار در شهریورماه کلید خورد و در اواخر مهرماه به پایان رسید. دلار در بیست و چهارمین روز مهر بالای محدوده ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورد که تقریبا دو برابر قیمت اسکناس آمریکایی در انتهای سال ۹۸ بود. پس از ثبت چنین افزایشی،‌ بازار با افزایش فروش‌ها مواجه شد و در چند مرحله ریزش قیمتی را تجربه کرد.

در مرحله اول، هر چقدر بازار به زمان انتخابات آمریکا نزدیک شد،‌ معامله‌گران مشاهده می‌کردند که شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات کاهش پیدا نکرده است. تحت تاثیر این موضوع بود که دسته‌ای از معامله‌گران تصمیم گرفتند ریسک نکنند و بخشی از ارزهای خریداری شده خود را به فروش برسانند. این اتفاق موجب شد که دلار به سرعت مرز ۳۰ هزار تومانی را از دست بدهد و حتی در ۱۰ آبان تا کانال ۲۷ هزار تومانی پایین بیاید. با اعلام پیروزی بایدن دلار تا محدوده ۲۴ هزار تومانی نیز عقب‌نشینی کرد، ولی موج بزرگ ریزشی در دی ماه اتفاق افتاد، جایی که اسکناس آمریکایی تا کانال ۲۱ هزار تومانی پایین رفت. با تایید پیروزی بایدن توسط کنگره و صحبت روحانی مبنی بر احتمال بازگشت دلار به کانال ۱۵ هزار تومانی، ریزش بزرگ دلار اتفاق افتاد. دلار در دی ماه بیش از ۱۳ درصد از ارزش خود را از دست داد، ‌امری که از آذر ۹۷ سابقه نداشت.

در حالی که در دی ماه انتظارات برای دلار زیر ۲۰ هزار تومان به بالاترین سطح خود رسیده بود، به یکباره پرده آخر دلار کلید خورد و بازار به مسیر افزایشی برگشت؛ بهمن ماه صحنه افزایش قیمت بود و فروشندگان تنها در ماه انتهایی سال بود که بار دیگر به بازار بازگشتند. به گفته فعالان، بازارساز تلاش کرده است که با نگه داشتن دلار زیر مرز ۲۵ هزار تومانی، انتظارات بازار را مدیریت کند، ولی در صورتی که گشایش خاصی در اقتصاد رخ ندهد، دشوار است که روند کاهشی اسفندماه ادامه پیدا کند.

آخرین اخبار مربوط به دلار را در صفحه ارز و طلا دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با وعده های دروغین ریس بانک مرکزی سال ۱۴۰۰ دلار را روی ۳۲ خواهیم دید…..

  • ناشناس

    این بالا پاینها بازی هست الکی هست