کد مطلب: ۵۹۰۱۵۶

نخستین نزول دلار پس از ۵ ماه / آخرین قیمت دلار پیش از اولین روز آبان

نخستین نزول دلار پس از ۵ ماه / آخرین قیمت دلار پیش از اولین روز آبان

در آخرین روز مهر، اسکناس آمریکایی در مسیر افزایشی قرار گرفت، ولی علامت بازدهی ماهانه آن، منفی باقی ماند. روز پنج‌شنبه، دلار ۱۱۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و در محدوده ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. با وجود این رشد، میزان بازدهی اسکناس آمریکایی در مهر در محدوده منفی ۶ دهم درصد قرار گرفت. این نخستین بار از ماه اردیبهشت بود که دلار بازدهی منفی را در مقیاس ماهانه تجربه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته فعالان، از ابتدای پاییز، فضای بازار ارز بیشتر حالت انتظاری به خود گرفت و همین عامل موجب شد که معامله گران حجم خریدوفروش‌های ماهانه خود را محدود کنند.از نگاه فعالان، احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها از جمله مهم‌ترین عواملی بود که زمینه‌ساز کاهش نوسانات قیمت دلار و منفی شدن بازدهی این ارز شد. بررسی روند قیمت دلار نشان می‌دهد که در بیشتر روزهای مهر، این ارز در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشته است و تنها در مقطع کوتاهی از اوایل ماه هفتم، اسکناس آمریکایی وارد ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی شد.

به باور تحلیلگران در صورتی که در هفته جاری، قیمت دلار نتواند خود را بالای سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت کند، بار دیگر فروشندگان در بازار ارز قدرت خواهند گرفت و حتی احتمال شکست کانال ۲۷ هزار تومانی وجود خواهد داشت.تحلیلگران فنی باور دارند که حمایت بعدی اسکناس آمریکایی محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومانی است. در مقابل، دو مقاومت ۲۷ هزار و ۵۰۰ و ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان نقش مهمی در بازار ارز خواهند داشت.(دنیای اقتصاد)

چرا قیمت دلار پایین نمی‌آید؟

علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان در یادداشتی درباره وضعیت بازار ارز اظهار کرد: تا زمانی که تفاضل نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار حدود ۳۶ درصد باشد، به طور طبیعی می‌باید روزانه یک در هزار به قیمت دلار افزوده شود، و اگر نشود، معنی آن جمع شدن فنر قیمت خواهد بود.

سمیعی بیان کرد: نمی‌شود شعار مهار تورم را داد، ولی با چاپ اسکناس بیش از قابلیت جذب، و خلق پول با دادن بهره‌های بالا، عملا به تورم دامن زد.

وی افزود: نمی‌شود شعار واقعی شدن و تعدیل و متعادل کردن نرخ ارز را داد، ولی عملا سال‌ها به سرکوب نرخ و پایین نگاه داشتن مصنوعی نرخ ارز پرداخت.

رئیس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: این شوخی‌ها را با اقتصاد نمی‌شود کرد، جواب نمی‌دهد. ثبات قیمت فقط در صورت به نزدیک صفر رساندن نرخ‌های بهره و تورم امکان پذیر است؛ وگرنه ثباتی غیرواقعی و دستوری و مصنوعی و بی‌دوام خواهد بود.

سمیعی اظهار کرد: تا زمانی که تفاضل نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار حدود ۳۶ درصد باشد، به طور طبیعی می‌باید روزانه یک در هزار به قیمت دلار افزوده شود، و اگر نشود، معنی آن جمع شدن فنر قیمت خواهد بود.

وی یادآور شد: بار دیگر تاکید می‌کنم و عرض می‌کنم، در حال حاضر بزرگترین معضل برای اقتصاد کشور عزیزمان، چند نرخی بودن و غیرواقعی و دستوری بودن قیمت‌ها است؛ چه برای ارز یا بنزین، یا اتومبیل و یا هر کالای دیگری، و البته مهمترین آنها ارز است.

رییس اسبق کانون صرافان ادامه داد: پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها چه برای ارز باشد، چه برای بنزین باشد، چه برای حقوق کارگرها و کارمندها باشد، و چه برای هر خدمت یا کالای دیگری، علاوه بر اینکه عملی غیراخلاقی محسوب می‌شود و باعث رانت و فساد خواهد بود، عملی غیراقتصادی هم هست و باعث صدمه به بدنه اقتصاد کشور می‌شود، و بازار را از رقابتی بودن خارج می‌کند و باعث دلسردی فعالان اقتصادی می‌شود. همچنین باعث افزایش بیکاری و به تعطیلی کشیده شدن صنایع و فعالیت‌های مولد خواهد بود. از سوی دیگر، این نوع پایین آوردن قیمت نقض غرض هم هست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا اینقدر خبرهاتون کپی همدیگه است؟ مجبورین؟ نظرتان مشعشع علی‌اصغر سمیعی رو تو یه خبر دیگه کار کرده بودین.

  • ناشناس

    اسرائیل داره خودشو برای یک جنگ تمام عیار با ایران آماده میکنه،طرف تیتر میزنه وحرف از رفع تحریم،وبرجام میزنه،جمع کنید بابا دولار تا آخر آبان ۴۰هزارو تاچ میکنه.خدا شاهد که دلال دلارم نه ریال

    • ناشناس

      دلار تا برج ۱۲ بالای ۵۰ هزار تومان میشه

    • ناشناس

      اسرائیل خیلی کوچیکتر از این حرفاست دادا. ما رو از چی میترسونی؟ هشت سال با کل دنیا جنگیدیم. آره. دادا. ???

  • بی نتم

    اغلب خبرهای اقتصادی تجارت نیوز کاذب وقیمت ها دستوری وغیر واقعی اعلام می گردد البته برای تجارت نبوز منافع کافی در نظر گرفته می شود وعاید می گردد

  • ناشناس

    موقعی که دلار هفت تو مان بود حتی یه خبر هم راجع به دلار وجود نداشت حالا همه چیز مملکت شده دلار و60الی70درصد خبرها راجع به دلار است

  • مرتضی

    تا قبل از عید به نظر من که‌ تحقیقات لازم رو انجام دادم،دلار بین 18 الی 20 به مدت چند سال ترمز میکنه،فقط نمیدونم چرا تجارت نیوز نظرات‌ من رو (چه درست،چه غلط) چاپ نمیکنه؟.

    • ناشناس

      ?? تخیلاتِ قویی داری

  • ناشناس

    اشتباه متوجه شدین صعودنه نزول

  • ناشناس

    اینقدر دامن به گرانی دلار نزنید، دلار بشدت ارزان میشه.

  • ناشناس

    دولت کسری بودجه سنگینی دارد قیمت دلار بتواند سرکوب کند تا آخر سال است سال بعد قیمت دلار حتما به ۳۰ هزارتومان می رسد امسال باید همسان سازی بازنشستگان ورتبه بندی معلمان را انجام دهد .