کد مطلب: ۷۵۱۸۶۶

قیمت دلار توافقی امروز ۱ بهمن ۱۴۰۱

قیمت دلار توافقی امروز 1 بهمن 1401

قیمت دلار توافقی امروز شنبه ۱ بهمن اعلام شد. قیمت دلار توافقی در نوسان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین قیمت دلار توافقی امروز شنبه ۱ بهمن اعلام شد.

قیمت دلار و یورو توافقی در بازار متشکل ارزی به‌ترتیب ۳۹۵,۲۷۲ و ۴۲۵,۰۰۰ ریال اعلام شد.

بازار متشکل ارزی برای خریدوفروش، معاملات نقدی و در لحظه ارز توسط بانک مرکزی ایجاد شد، تا با شکل‌گیری نرخ ارز درون کشور، دلار سلیمانیه و هرات را به حاشیه ببرد تا از بازارهای برون‌مرزی کمتر تأثیر بپذیرد. این بازار از صرافان، بانک‌های خصوصی و دولتی تشکیل شده و بانک مرکزی بر عملکرد آن نظارت کامل داشته است و مدیریت نرخ ارز را به صورت سیستماتیک و غیرمستقیم بر عهده دارد.

در این بازار تمام معاملات به‌صورت نقدی انجام خواهد شد و قیمت براساس عرضه و تقاضا شکل خواهد گرفت؛ خریدوفروش نیز در این بازار مانند بورس اوراق بهادار است و در زمان پیش‌گشایش، متقاضیان باید سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کنند تا در یک قیمت به تعادل برسد و خریدوفروش انجام پذیرد.

قیمت دلار توافقی امروز ۱ بهمن

نوع ارز آخرین قیمت (ریال)
دلار توافقی ۳۹۵,۲۷۲
یورو توافقی ۴۲۵,۰۰۰
دلار آمریکا ۳۸۷,۰۰۰
یورو ۳۹۹,۵۸۰
روبل ۵,۰۰۰
دینار (۱۰۰ دینار عراق) ۲۳,۰۰۰

اهداف و مزایای ایجاد بازار متشکل ارزی

شفافیت شکل‌گیری نرخ تعادلی ارز (براساس عرضه و تقاضا)

ایجاد مرجعی برای کشف نرخ و نرخ‌گذاری با کنترل و نظارت بانک مرکزی

سامان‌دهی و توسعه بازار نقدی ارز

کوتاه شدن دست دلالان بازار ارز و بازارهای غیررسمی در تعیین نرخ ارز

افزایش شفافیت مالی معاملات و فعالیت بازیگران اصلی بازار ارز

روند دلار صعودی است

در همین راستا جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی درباره آینده قیمت ارز به تجارت‌نیوز گفت: درحال حاضر دولت سعی دارد نرخ ارز، در محدوده‌ای ثابت بماند و به دلار نیمایی نزدیک شود. به‌نظر می‌رسد فاصله بین دلار نیمایی و دلار آزاد درحال کاهش است.

او با تاکید بر نقدینگی به عنوان مهم‌ترین عاملی که باعث صعود قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود بیان کرد: فنر فشرده دلار در حال آزاد شدن است و روند دلار صعودی است، اما در کوتاه مدت به‌دلیل کنترل بانک مرکزی بر بازار، قیمت در وضعیت نسبتا ثابتی قرار گرفته است.

فلاحیان گفت:سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و کنترل قیمت از طریق صرافی‌های دولتی، اما در مقطع فعلی دولت توان کافی برای مدیریت بازار ندارد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کند. بنابراین ثبات بازار ارز تا زمانی اتفاق می‌افتد که دولت بتواند بازار را دستوری کنترل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.