کد مطلب: ۳۷۶۵۱۶

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مخالف راه‌‌‌اندازی بازار متشکل ارزی هستم / قیمت دلار ۱۰ هزار تومان می‌شود

مخالف راه‌‌‌اندازی بازار متشکل ارزی هستم / قیمت دلار 10 هزار تومان می‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مداخله دولت در بازار ارز را سم می‌دانم، گفت: قیمت ارز در هر دولتی سه برابر افزایش پیدا کرده، به همین جهت متناسب با نرخ تورم، قیمت واقعی دلار 10 هزار تومان می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در روزهای اخیر روند نزولی نسبتا شدیدی به خود گرفته است، به‌طوری که قیمت دلار درحالی در روز یکشنبه در صرافی ملی 14 هزار و 650 تومان بود که روز دوشنبه با کاهشی بیش از 4.5 درصدی به 13 هزار و 980 تومان رسید.

به عقیده برخی از فعالان بازار، خبر تشکیل بازار متشکل ارزی باعث کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر شده است، اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که بازارساز با غافلگیری زیاد معامله‌گران در سطوح حمایتی به‌ دنبال آن است که تاثیر نوسان‌گیران را در بازار کاهش دهد. به عبارتی زمانی که نوسان‌گیران تصور می‌کنند که قیمت به کف رسیده و در موقعیت خرید هستند، بازارساز با افزایش عرضه ارز در بازار قیمت را کاهش می‌دهد تا خود در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کند.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که دلیل کاهش شدید قیمت دلار در دو روز گذشته خبرهای غیررسمی مبنی بر حذف تدریجی سامانه نیما و یکی شدن قیمت‌های آن با بازار آزاد است، به‌طوری که این بار سمت عرضه ارز در بازار توسط خود معامله‌گران صورت گرفته است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تزریق حجم زیاد ارز در بازار از سوی دولت به منظور کاهش قیمت دلار عملکرد سنجیده و کارشناسی است؟

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: معتقدم دولت به هیچ عنوان نباید در بازار ارز دخالتی داشته باشد، زیرا تعادل حجم عرضه و تقاضا به خودی خود باعث فروکش شدن هیجانات و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر برای واردات کالاهای اساسی ارز چهار هزار و 200 تومانی و برای واردات سایر کالاها ارز نیمایی تخصیص می‌شود و تنها برای انجام سفر و سایر امورات از ارز آزاد استفاده می‌شود که قیمت واقعی ارز آزاد را هم تنها بازار آن هم براساس تعادل حجم عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در حال حاضر ضرورت دارد که بیشترین توجه و تلاش دولت به سمت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور باشد، نه اینکه با تزریق ذخایر ارزی در بازار آزاد ارز مداخله کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون شک زمانی که حجم عرضه ارز بیشتر از حجم تقاضا باشد، خودبه‌خود قیمت ارز در بازار کاهش پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بهتر است که دولت به اجرای سیاست‌های تنبیهی مبادرت ورزد یا سیاست‌های تشویقی؟ افزود: مخالف اجرای سیاست‌های تنبیهی هستتم، زیرا برخی صادرکنندگان خواهان بازگشت ارز حاصل از صادارت خود به کشور هستند، اما متاسفانه به دلیل شرایط تحریمی و مشکلات سیستم بانکی ورود ارز به کشور امکان‌پذیر نیست، به همین جهت رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باید در وهله اول مشکلات صادرکنندگان را حل کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی می‌تواند باعث کشف نرخ واقعی دلار در بازار شود؟ تصریح کرد: مخالف راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هستم، زیرا در حال حاضر هم ارز ترجیحی، هم ارز نیمایی و هم ارز آزاد در کشور داریم، به همین منظور تشکیل بازار متشکل ارزی معنایی ندارد و تنها مشکلات بازار ارز را بیشتر می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مداخله دولت در بازار ارز را سم می‌دانم، گفت: قیمت ارز در هر دولتی سه برابر افزایش پیدا کرده، به همین جهت متناسب با نرخ تورم ، قیمت واقعی دلار 10 هزار تومان می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بشین تا بشه 10 تومن.

  • ناشناس

    به نظر میرسد این اقا خیلی از […]استفاده کرده است بازار متشکل ارز یعنی اینکه قیمت در سطح عمده فروشی تعیین شود در کجای دنیا سه نوع ارز داریم حداقل این ملت نرخ درست خواهند داشت اگر قیمت ارز بالا میرود در تمام جامعه اثر می گذارد وبر مبنی قیمت ارز بازار قیمتهای مایحتاج عمومی رایالا می برد در صورتی که اگر معاملات در بازار متشکل ارزی شکل بگیرد قیمت واقعی خواهد بود وهر دقیقه نرخ بالا به صورت مصنوعی بالاوپایین نخواهد شد اگر نمایندگان ما این طور افراد هستند وای به حال ملت اصلا این اقایان درک کردهاند به جای مخالفت باید کمک کنند که بورس ارز راه بیافتد وهمه بتوانند مثل بازار بورس سهام ارز نیز معامله کنند وانجاست که عرضه وتقاضا قیمت را تعیین خواهد کرد نه در زیر پله ها سه نوع ارز در صورتی که در بازار همه چیز بر مبنای ارز ازاد قیمت گذاری میشود ان دوارز در کجای بازار وجود داردوتمام صادر کنندگان ووارد کنندگان می توانند ثبات قیمتی را حس کرده وبه تجارت خود مشغول باشند

  • ناشناس

    نماینده قحط بود که از این نظر خواستید واسه ارز؟
    لنگرود تنها شهری هست در استان گیلان که تا 3 ماه پیش کمربندی نداشت
    این اقا از ساخت یه کمربندی واسه شهر خودش هم عاجزه