کد مطلب: ۴۶۴۹۷۳

قیمت دلار ۵ مرداد ۹۹ چطور آغاز می‌شود؟ / خریداران دلار به بازار بازگشتند

قیمت دلار 5 مرداد 99 چطور آغاز می‌شود؟ / خریداران دلار به بازار بازگشتند

به گفته فعالان، خریداران دلار به دو دلیل به بازار بازگشتند: اول، تصور اینکه قیمت این ارز به کف خورده است و دوم اینکه، نرخ حواله درهم در ابتدای روز به آنها سیگنال افزایشی داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «مالداری هیچ وقت ترس ندارد، آن کسی که باید بترسد، ریال دار است». همین یک جمله از سوی یکی از خریداران دلار، تا حد زیادی وضعیت بازار اولین روز هفته را شرح می‌دهد. کسانی که در هفته‌های گذشته اقدام به خرید کرده بودند، پس از افت ۵ کانالی قیمت، یک بار دیگر و این بار در قیمت‌های پایین‌تر وارد بازار شدند. ورود این دسته به بازار همراه با جوسازی زیادی بود، کما اینکه گفته آغازین متن به خوبی این مساله را نشان می‌دهد. نتیجه ورود این گروه به بازار، افزایش ۹۰۰ تومانی دلار و رسیدن قیمت دلار به ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان تا ساعت ۴ بعدازظهر بود.

به گفته فعالان، خریداران دلار به دو دلیل به بازار بازگشتند: اول، تصوراینکه قیمت این ارز به کف خورده است و دوم اینکه، نرخ حواله درهم در ابتدای روز به آنها سیگنال افزایشی داد. در واقع پس از اینکه قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومان خورد و سپس با افزایش فروش‌ها به سوی کانال ۲۱ هزار تومانی عقبگرد کرد، تعدادی از بازیگران بازار منتظر ایستادند که متوجه شوند، آیا قرار است بازارساز از این کانال نیز قیمت را پایین‌تر ببرد؟ روند آرام روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به‌نظر می‌رسد، آنها را به این نتیجه رساند که دلار به کف قیمت خورده است و فرصت آغاز خریدهای جدید را دارند. در این فاصله، نرخ حواله درهم نیز با افزایش ابتدای روز به محدوده ۶ هزار و ۱۰۰ تومانی، آنها را دلگرم‌تر کرد که در موقعیت خریدار قرار بگیرند.

چرا خریدهای مالداران قیمت را بالا برد؟

سفته‌بازان، خرید دلار در روز شنبه را تا حدی با احتیاط آغاز کردند. در واقع، آنها سعی کردند در ابتدا بازار را مورد آزمون قرار دهند که آیا آمادگی رشد بیشتر را دارد؟ آنها منتظر بودند که واکنش اولیه بازارساز در مورد ورود دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی را بسنجند. زمانی که آنها حس کردند، سطح تقاضا در برابر عرضه ارز بسیار بالاتر است، اطمینان بیشتری پیدا کردند و در نتیجه با افزایش خریدهای خود دامنه نوسان را بالاتر بردند. دلار که در ابتدای روز در حوالی محدوده ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار داشت و تنها ۵۰ تومان افزایش را نسبت به نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه نشان می‌داد، در ساعات پایانی روز به نزدیکی کانال ۲۳ هزار تومان رسیده بود. در واقع به‌نظر می‌رسد قوی نبودن سمت عرضه ارز در بازگشت سریع دلار به کانال بالاتر تاثیر مستقیمی داشت.

جوسازی سفته‌بازان و تحریک بازیگران بازار سهام

روز شنبه، صحنه قدرت نمایی مالداران بود؛ آنها نه تنها در موقعیت خرید قرار گرفته بودند، بلکه سایر معامله‌گران بازار را یا سرزنش می‌کردند که به چه امیدی دست به فروش زده‌اند یا به دیگران توصیه می‌ کردند که به بازار ارز و طلا وارد شوند. حتی گروهی از آنها به بازیگران سهام اشاره کرده و عنوان می‌کردند، سهم‌های خود را بفروشید و وارد بازار ما شوید. این در حالی است که بازار سهام تا همین دیروز پربازده ترین بازار با اختلاف زیاد نسبت به سایر بازارها در سال۹۹ بوده است و روز شنبه نیز شاخص کل بورس نیز خود را به سوپرکانال ۲ میلیونی نزدیک‌تر کرد. البته سفته‌بازان دلار از این تاکتیک برای بازیگران بازار سهام استفاده می‌کردند که این بازار پس از رشدهای سنگین اخیر، با ریسک می‌تواند مواجه شود.

بااین حال، حداقل تا دیروز چنین چیزی در بازار سهام مشاهده نمی‌شد و هم چنان برای معامله‌گران بازار جذاب به‌نظر می‌رسید. می‌توان گفت، سفته‌بازان از هر روشی در روز گذشته به‌دنبال آن بودند که دامنه نوسان افزایشی را بالاتر ببرند، چرا که چنین اتفاقی می‌توانست کمک کند بار دیگر توجه افراد عادی به بازار ارز جلب شود و وسوسه شوند که برای خرید وارد بازار دلار شوند.

بازندگی خالی‌فروشان و تماشای احتیاط کاران

افزایش قیمت دلار در روز گذشته یک گروه را بییشتر از سایرین متضرر کرد؛ این گروه هم خالی‌فروشان ارزی بودند که در انتهای هفته به امید افت بیشتر قیمت دلار، در موقعیت فروش قرار گرفته بودند. با این حال، برخلاف انتظار آنها، بازار در یک روند تند افزایشی قرار گرفت. در واقع آنها که دلار را به امید نرخ‌های پایین‌تر در محدوده ۲۱ هزار و ۸۰۰ تا ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان پیش‌فروش کرده بودند، روز شنبه ناچار شدند برای تحویل دلارهای تعهد داده شده، در موقعیت خرید با قیمت‌های بالاتر قرار بگیرند و این عامل نیز بازار را بیش از پیش ملتهب کرد.

این در حالی بود که اگر قیمت به سمت پایین کانال ۲۱ هزار تومانی می‌رفت، آنها می‌توانستند مابه‌التفاوت ریالی آن را از خریداران بگیرند و اتفاق واقعی در سمت عرضه و تقاضای دلار نیز رخ نمی‌داد. در واقع اگر قیمت دلار به عنوان مثال، در روز شنبه به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید، آنها می‌توانستند به ازای هر دلار از خریداران خود بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان خسارت بگیرند و نیازی به پرداخت دلار هم نبود. با این حال، انتظار خالی‌فروشان برای افت قیمت محقق نشد و برخی ناچار شدند که به صورت دلاری تعهد داده شده خود را مرتفع کنند.

دسته‌ای از معامله‌گران نیز روز شنبه در بازار حضور داشتند، که نه دوست داشتند در موقعیت خرید قرار بگیرند و نه تمایلی به فروش ارز خود داشتند. این گروه، تماشاچی روند بازار بودند و اعتقاد دارند، نباید هنگام معاملات و نوسانات روزانه شدید ریسک کرد. آنها احتیاط می‌کنند و به سودهای کم قناعت می‌کنند تا اینکه به‌دنبال سود و ضررهای سنگین ناشی از ریسک بالا باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

برای پیش‌بینی قیمت دلار می‌توانید گزارش «این هفته دلار ارزان می‌شود؟» را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    والا خرید دلال قیمتو بالا نمیبره.
    قیمتو دیگه تو این ۲ سال و خورده ای معلومه شده بانک مرکزی از طریق صرافی ملی بالا و پایین میکنه و به کمک تعدادی کانال تلگرامی که سیگنال خرید و فروش میدن.
    نمیدونم چطور میتونن ندیر یه کانال تلگرامی که تو فرانسه هست رو بگیرن اما نمیتونن چند نفر بی وجدان که تو ایران نشستن و تو کانالشون سیگنال خرید و فدوش میدن رو بگیرن.
    خب البته احتمالا اونا هم عوامل بانک مرکزی هستن!

  • فقط خدا

    فقط میتونم بگم واقعا متاسفم…

  • ناشناس

    آقا دلار تهیه کنید برای مواقع نیاز . دلار دست نیافتنی میشه

  • ناشناس

    یعنی همین قدر خرتوخر که ماالدار و جمشید بسم الله باید تصمیم بگیره برای نرخ ارز آقای روحانی من که میدونم بازار رو ول کردی به امید آبان ماه خدا به زمین گرم بزنتت که همه چیزو شرطی کردی و سایت اقتصادی هم نهایت تحلیلش صحبت با بانفوذ های اقتصاد ایران یعنی همین مالدار هاست

  • ناشناس

    برای قیمت دلار متاسف نباشین . وقتی تو بورس بی دلیل دارین ارقام میلیونی سود میبرین متاسف نیستین . حالا دلار دوزار بالا میره متاسف میشین.دلار باید بشه ۱۰۰هزار

  • ناشناس

    میتونم بگم متاسفم

  • مسعود

    نمیدونم این ملت چرا دو تا بازار سهام و دلار رو جدا از یکدیگر می دونن وقتی بازار سهام سود میده که ارزش دلار بالا باشه این دیگه واقعیت محضه وگرنه در کشور مگر اتفاق خاصی رخ داده آیا بازارهای آسیا رو مال خود کردیم ؟با همسایگان به تعامل اقتصادی رسیدیم ؟تحریمها برداشته شده ؟هیچ چیز برای بورس جذابتر از پول مفت ناشی از بالا رفتن دلار ودر نتیجه افزایش ارزش سهام نبوده