خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۳۳۱۶

قیمت روبل، امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱/ هزینه جنگ اوکراین برای روسیه چقدر است؟

قیمت روبل، امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱/ هزینه جنگ اوکراین برای روسیه چقدر است؟

قیمت روبل امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ نوساناتی داشت؛ یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به سومین ماه از آغاز جنگ اوکراین، هزینه‌های نبرد جاری را برای روسیه سنگین ارزیابی کرد و مدعی شد که مسکو برای تداوم حملات به روزانه ۹۰۰ میلیون دلار نیاز دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، قیمت روبل امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ نوساناتی دارد. نرخ روبل در لحظه تنظیم این خبر ۴۱۴ تومان است. بیشترین قیمت روز هم ۴۱۵ و پایین‌ترین قیمت آن ۴۱۳ تومان بوده.

همچنین متوسط قیمت ارز ملی روسیه در سایت کانون صرافان ایران، ۲۸۶ تومان اعلام شده است. بانک مرکزی قیمت روبل را کاهشی و ۵۹۹ تومان اعلام کرده.

ادعای رسانه آمریکایی: جنگ اوکراین روزانه ۹۰۰ میلیون دلار برای روسیه هزینه دارد

به نقل از ایرنا ، نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی مدعی شد در حالیکه جنگ در اوکراین ادامه دارد، تلفات سنگین آن برای اقتصاد روسیه تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.

«شان اسپونتس» سردبیر پایگاه خبری "Special Operations Forces Report" که به اختصار "SOFREP" نامیده می‌شود، در گفت‌وگو با نیوزویک مدعی شد روسیه برای تداوم حملات به اوکراین که اکنون در سومین ماه خود بسر می‌برد، به ۹۰۰ میلیون دلار در روز نیاز دارد.

بر اساس برآورد SOFREP، عوامل متعددی در این هزینه‌های سنگین نقش دارند؛ از جمله حقوق سربازان روسی که در اوکراین می‌جنگند، تهیه مهمات، گلوله و راکت برای آن‌ها و هزینه تعمیر تجهیزات نظامی از دست رفته یا آسیب دیده. بر اساس گزارش این پایگاه، روسیه علاوه بر هزینه‌های ذکر شده، باید بودجه هزاران تسلیحات راهبردی و موشک کروز شلیک شده در طول جنگ را بپردازد که هر کدام حدود ۱.۵ میلیون دلار هزینه دارند.

نیوزویک در ادامه مدعی شد: هزینه‌های اعلام شده در حالی است که روسیه به دلیل تحریم‌های اقتصادی شدید پس از آغاز حمله به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، متحمل زیان‌های مالی سنگینی شده است. بسیاری بر این باور بودند که روسیه با توجه به برتری نظامی خود، بلافاصله پس از تهاجم، اوکراین را شکست خواهد داد. با این حال، روسیه تاکنون موفقیت نظامی چندانی نداشته و نیروهای آن نتوانسته اند کنترل کی‌یف را به عنوان پایتخت اوکراین در دست گیرند، ضمن آنکه در شهرهای دیگر این کشور هم دستاوردی نداشته اند.

به ادعای این رسانه آمریکایی، باوجود آنکه کرملین در ارائه آمار در خصوص تلفات نظامی مردد بوده است، شکست‌های روسیه از نظر مالی و تلفات جانی هزینه زیادی برای مسکو به همراه داشته است. براساس نتایج یک پژوهش که دو هفته پس از جنگ اوکراین منتشر شد، خسارات مستقیم جنگ به روسیه نزدیک به هفت میلیارد دلار بوده است.

شبکه خبری آمریکایی "سی.ان.بی.سی" هم در گزارشی در تاریخ ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه در نتیجه حمله به اوکراین را بسیار مخرب ارزیابی کرد و نوشت این تاثیرات تا دهه‌ها بر روی زندگی شهروندان روسیه تاثیر می‌گذارد.

نیوزویک همچنین در بخش دیگری از گزارش خود با استناد به گزارش یک موسسه مالی ادعا کرد که عواقب این جنگ برای اقتصاد روسیه، ۳۰ سال عقب ماندگی است و برخی بر این باور هستند که استانداردهای زندگی در روسیه احتمالا تا پنج سال آینده کاهش می‌یابد.

براساس گزارش موسسه مالی بین المللی که یک اندیشکده مالی بوده و در ۷۰ کشور نمایندگی دارد، تولید ناخالص داخلی (GDP) روسیه در سال جاری احتمالا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

نشریه آمریکایی فوربس هم در گزارشی در ماه گذشته میلادی، غرق شدن ناو جنگی روسی "ماسکوا" توسط اوکراین را که به باور نویسنده این گزارش گل سرسبد نیروی دریایی روسیه بشمار می‌رود، مدعی شد: این امر ضربه سنگینی معادل ۷۵۰ میلیون دلار به روسیه وارد کرد.

به ادعای نشریه فوربس، اوکراین تاکنون بیش از پنج هزار تجهیزات روسی را از زمان آغاز جنگ منهدم کرده، اما ناو جنگی ماسکوا گران‌ترین آن‌ها بوده است.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به تاریخ ۹ می (روز پیروزی بر آلمان نازی و پایان جنگ جهانی دوم) بسیاری نگران هستند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است از این روز برای اعلام رسمی جنگ علیه اوکراین استفاده کند. هرچند مقامات روسیه چنین چیزی را رد کرده و سخنگوی کرملین می‌گوید هرگونه احتمال اعلام چنین موضعی از سوی رئیس جمهوری روسیه غیرممکن است.

برآورد هزینه‌های جنگ بر اقتصاد روسیه در حالی است که اوکراین نیز به دلیل تهاجم روسیه با پیامدهای اقتصادی سنگینی مواجه است. براساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین گفته است که برای جبران خسارات وارد شده به اقتصاد و زیرساخت‌های این کشور به صدها میلیارد دلار نیاز دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.