کد مطلب: ۵۷۹۸۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تولید زعفران به دلیل خشکسالی! / قیمت زعفران کیلویی چقدر است؟

کاهش تولید زعفران به دلیل خشکسالی! / قیمت زعفران کیلویی چقدر است؟

حدود ۸۰ درصد زعفران ایرانی به هنگ‌کنگ، امارات، اسپانیا، چین و افغانستان صادر می‌شود. رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران با اعلام این خبر گفت: خشکسالی و عدم توجه دولت به کشاورزان ممکن است باعث شود تولید و صادرات زعفران در سال‌های آینده کاهش پیدا کند!

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از گرانی میوه نوبت به زعفران رسیده است. خطر بی‌آبی و بحران آب در ایران بخش کشاورزی را تهدید می‌کند. در یک سال اخیر به دلیل بحران بی‌آبی و کاهش ۵۲ درصدی بارش‌ها میوه کمیاب و گران شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی هستند و از میان این تعداد ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارند.
خراسان هم از دیگر شهرهایی که بحران بی‌آبی در این شهر جدی است. کشاورزان این منطقه می‌گویند به دلیل بی‌آبی امسال کشت زعفران کمتر از سال‌های گذشته شده است!

کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید ندارند!

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اما توضیح داد: به فصل برداشت نزدیک هستیم. هنوز آمار دقیقی از تولید زعفران بیرون نیامده است. با توجه به خشکسالی، افزایش هنگفت قیمت آب و عدم تغییر قیمت‌ها در سه سال گذشته کشاورزان دیگر انگیزه‌ای برای تولید زعفران ندارند.

کشاورزان می‌گویند قیمت زعفران در سه سال گذشته تغییری نکرده است. همین مقرون به صرفه بودن قیمت زعفران در ایران باعث شده دلال‌های چینی زعفران را با قیمت مناسب از ایرانی‌ها بخرند و با قیمت‌های بالایی به کشورهایی از جمله اسپانیا و ایتالیا بفروشند!

قیمت زعفران ۱۶ میلیون تومان است

غلامرضا میری با اشاره به قیمت زعفران در ایران گفت: قیمت زعفران امسال هنوز بیرون نیامده است اما سال گذشته از کیلویی هشت تا ۱۶ میلیون تومان فروخته شد. همچنین برای مصرف‌کننده هم مثقالی ۵۰ تا ۸۵ هزار تومان است.

کشاورزان و صادرکنندگان می‌گویند قیمت‌ها مشخص نیست. رسما در این سه سال گذشته تغییری در قیمت زعفران رخ نداده و این انگیزه کشاورزان را کاهش داده است.

آنها می‌گویند قیمت عوامل تولید از جمله نرخ دستمزد، کرایه حمل و نقل، بیمه و … افزایش داشته است اما زعفران براساس افزایش قیمت عوامل تولید گران نشده است!

نرخ تضمینی برای زعفران تعیین کنید

میری در توصیه‌ای به دولت گفته است که برای زعفران هم مانند برنج و گندم باید نرخ تضمینی تعریف شود تا کشاورزان بتوانند کشت زعفران را توسعه دهند. در غیر اینصورت عدم توجه دولت به درخواست کشاورزان می‌تواند تولید و ارزآوری را کاهش دهد.

سال گذشته هم عدم توجه دولت به بخش کشاورزی باعث شد که پیاز زعفران به قطر به شکل مسافری قاچاق شود که این مساله امسال افزایش تولید و صادرات زعفران ایرانی را تهدید کرده است.

سال گذشته مهدی علی‌پور، یک فعال اتاق بازرگانی و صادرکننده در توییترش از صادرات چمدانی پیاز زعفران از مشهد به قطر خبر داد. او در این باره نوشته بود: « پیاز زعفران را از مشهد بردند قطر تولید کنند. سفیر هم با افتخار شرکت کرده است. چند سال دیگه با پول قطری‌ها کسی نامی از زعفران ایرانی به یاد نمی‌آورد.»

برای مطالعه بیشتر خبر تولید زعفران ایرانی در قطر را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینم یکی دیگه از بی کفایتی مسئولین آقای ریئس جمهور جواب بده فقط موقع بخور بخور هستید خوب یکنفر جواب بده که چرا کم آبی هست اصلا میفهمید البته شاید عمه من مسئول هست ببخشید