کد مطلب: ۶۳۴۴۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت فلزات پایه رکورد زد

قیمت فلزات پایه رکورد زد

قیمت فلزات پایه و کامودیتی‌ها در پی جنگ روسیه و اوکراین به رکوردهای تاریخی دست یافتند. گرچه این بازارها مدت‌ها در حال دریافت سیگنال‌های منفی بودند، اما لشکرکشی نظامی روسیه به اوکراین تمام معادلات را بر هم ریخت و حالا قیمت‌ها به اوج خود رسیده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت فلزات پایه و کامودیتی‌ها در پی جنگ روسیه و اوکراین به رکوردهای تاریخی دست یافتند. گرچه این بازارها مدت‌ها در حال دریافت سیگنال‌های منفی بودند، اما لشکرکشی روسیه به اوکراین تمام معادلات را بر هم ریخت. طوری‌که با بروز اخلال در زنجیره عرضه و تامین، حالا قیمت‌ها به اوج خود رسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با ادامه جنگ به روند صعودی خود ادامه دهند.

فلزات پایه و معادن که طی دو سال اخیر با بحران کرونا دست و پنجه می‌کردند، پس از واکسیناسیون عمومی در پی بازگشت به روند عادی خود بودند. اما اکنون باید خود را آماده مواجهه با بحرانی احتمالا جدی‌تر از کرونا کنند.

البته در این دو دوره بحران‌های متفاوتی گریبان‌گیر صنایع پایه و استراتژیک شد. در زمان پیک کرونا طرف تقاضا بازار را ترک کرد، اما اکنون طرف عرضه روند بحرانی را به تصویر کشید. به‌ویژه با شروع تحریم علیه روسیه انتظار می‌رود این بحران حادتر هم شود.

به هر ترتیب نقش بی‌بدیل روس‌ها در بازار گاز، نفت و به‌طور کلی انرژی غیرقابل انکار است. اوکراین نیز جزو بازیگران اصلی صنعت غذا به حساب می‌آید. از این رو نمی‌توان انتظار داشت که جهان با بحران انرژی و غذا مواجه شود، اما قیمت فلزات و صنایع دیگر متاثر از آن نشود.

در روزهای پایانی ۲۰۲۱ موسسه فیچ رشد تقاضا در پی کاهش تب کرونا را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد. حال با شروع جنگ روسیه و اوکراین، این رشد تقاضا، با افت عرضه روبه‌روست. افزایش قیمت در پی فزونی تقاضا بر عرضه، شاید بدیهی‌ترین اصل اقتصاد باشد. در نتیجه رکوردشکنی قیمت فلزات طی روزهای اخیر را باید روندی طبیعی دانست.

کدام بازارهای پایه رکورد زدند؟

در روزهایی که جامعه جهانی درصدد حذف روسیه از طرف عرضه است، کامودیتی‌ها هر روز رکورد جدیدی را از خود بر جای می‌گذارند. حالا با نفت ۱۳۰ دلاری ، قیمت‌ها در این بازار به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسیدند.

شاخص قیمت فلزات پایه نیز در بورس فلزات لندن از ۵۱۷۲ واحد عبور کرد تا رکورد تاریخی را به ثبت برساند. این بالاترین شاخصی است که در فلزات پایه تا کنون مشاهده می‌شود.

قیمت هر تُن آلومینیوم در روز جمعه نیز تا ۳۸۵۱ دلار اوج گرفت تا رکورد جدیدی را ثبت کند. با توجه به نقش روسیه در این بازار، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی قیمت ۴۰۰۰ دلاری برای آلومنیوم دور از ذهن نیست.

نیکل نیز به بالاترین قیمت‌ خود پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ رسید. این فلز نیز طی یک هفته ۱۸ درصد رشد کرد و هر تن آن ۲۹ هزار و ۸۰ دلار معامله شد.

با توجه به نقش کمتر روسیه در بازار سایر فلزات اساسی و صنایع، آن‌ها کمتر دستخوش تغییر شده‌اند، اما نگرانی‌ها از گسترش آتش جنگ، واهمه بروز بحران عرضه را بین فعالان صنایع ایجاد می‌کند.

ترکش‌های جنگ روسیه بر تن صنایع ایران

بازار صنایع و فلزات ایران نیز از ترکش‌های این جنگ در امان نیستند. در حالی که صنایع ایران به دلیل نزدیکی به توافق وین ، به آینده بازار خوش‌بین بودند، اما اکنون روسیه دست‌اندازی جدی در مسیر توافق شناخته می‌شود.

شاید در حال حاضر افزایش قیمت‌ فلزات ، به نفع صنایع بورسی تمام شود، اما رفته‌رفته بحران انرژی صنایع مختلف ایران را با چالشی جدی مواجه می‌سازد. به‌ویژه آنکه برخی پیش‌بینی می‌کنند جنگ روسیه و اوکراین وارد مراحل جدیدی شود و حتی تا یک دهه به طول بینجامد. این در حالی است که امروز روسیه اعلام آتش‌بس کرد.

در رابطه با واکنش‌ بازارها به خبر آتش‌بس گزارش واکنش بازارها به آتش بس در اوکراین را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.