کد مطلب: ۲۸۴۸۲۱

قیمت مرغ پرواز می‌کند؟

قیمت مرغ پرواز می‌کند؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران با اشاره به این که بازارمرغ یک بازار رقابتی است، خاطرنشان کرد: حمایت نکردن از تولید کننده و مرغ فروشان پای واردات مرغ را با 2 برابر قیمت باز خواهد کرد.

امیر میران آملی با اشاره به این که تغییر نرخ ارز در چند ماهه اخیر تغییرات اقتصادی زیادی را در کشور ایجاد کرده است، اظهارکرد: روند صعودی نرخ ارز با خود افزایش هزینه ذرت و سویا و مواد اولیه و نهاده‌های دام و طیور را به همراه دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده مرغ می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران افزود: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت بازار مرغ است و در حال حاضر ممکن است به دلیل عرضه کم، تقاضا بالا رفته باشد در این حالت نمی‌توان بین قیمت تمام شده و قیمت فروش تعادل را به وجود آورد. اگر چه نظام قیمت مرغ در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود ولی اکنون مرغ زیر قیمت تمام شده در حال فروش است.

میران ادامه داد: از سنوات گذشته تاکنون افزایش نرخ ارز به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها در تعیین قیمت تمام شده مرغ تاثیرگذار بوده است و همچنین وزن مرغ زنده پس از رفتن به کشتارگاه به واسطه خارج کردن آلایشات هکچون دل، جیگر، سنگدان و سر، 26 تا 30 درصد آن کم و آماده طبخ می شود که برای مصرف کننده قیمت آن افزایش می یابد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران با بیان این که شرکت پشتیبانی امور دام در بعضی از موارد برای تنظیم بازار و حمایت از تولید کننده به جمع آوری مرغ از سطح بازار اقدام می‌کند، یادآور شد: زمانی که با کاهش قیمت این محصول روبه رو هستیم، مازاد این فرآورده گوشتی از سطح بازار جمع آوری می‌شود، مرغ گرم 72 ساعت ماندگاری دارد و باید بسته‌بندی، منجمد و فریز صورت گیرد تا در مواقع نیاز با تزریق آن بتوان تنظیم بازار را در کنترل خود قرار داد.

میران با بیان این که شرکت پشتیبانی امور دام 50 هزار تن مرغ را ذخیره استراتژیک کرده است، افزود: یکی از مطالبات ما از جهاد کشاورزی و امور دام این است که به قیمتی که مرغ را خریداری کرده است، توزیع کند تا اگر این محصول به زیر قیمت خرید روانه بازار شد، التهابات قیمتی دامن آن را نگیرد زیرا این شوک‌زدگی نه به نفع تولید کننده و نه به نفع مصرف‌کننده است.

گله‌های مولد مرغ در معرض حذف شدن

وی تصریح کرد: گله‌های مولد به دلیل عدم تعادل قیمت مواد اولیه و سایر نیازها که به صورت بی‌رویه در حال افزایش است در معرض حذف شدن قرار گرفته‌اند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی موجود کشور، در حالی که ما صادرکننده مرغ هستیم باید اشتغال و گردش مالی که این صنعت دارد را لحاظ کنیم و از کاهش گله‌های مولد جلوگیری کنیم تا وارد کننده نباشیم.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.