کد مطلب: ۶۵۹۰۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش مردم به وضعیت بازار مرغ/ قیمت مرغ کاهش یافته است؟

واکنش مردم به وضعیت بازار مرغ/ قیمت مرغ کاهش یافته است؟

حدود دو هفته پیش بود که دولت قیمت مرغ را به طور رسمی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو اعلام کرد. حال بسیاری از مخاطبان از عرضه این محصول با قیمت‌های پایین‌تر خبر می‌دهند. آیا مرغ در سطح خرده‌فروشی‌ها ارزان‌تر توزیع می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت از دو هفته پیش قیمت مرغ را در هر کیلو ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد. با شروع خرداد نیز تغییری در نرخ‌های رسمی اعلامی ایجاد نشد و وضعیت بازار به روال سابق ماند.

در همین زمینه تجارت‌نیوز طی روزهای دوم و سوم خرداد دو گزارش در رابطه با نرخ‌های رسمی منتشر کرد که واکنش مخاطبان را به دنبال داشت. پس از گذشت بیش از دو هفته از اعلام نرخ‌های رسمی بسیاری از مخاطبان می‌گویند که در سطح خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ با ارقام پایین‌تری عرضه می‌شود. آن‌ها معتقدند که کمبود تقاضا، فروشندگان را وادار به ارائه نرخ‌های پایین‌تر کرده است. طوری‌که در برخی از مناطق گویا مرغ با نرخ ۳۷ هزار تومان هم عرضه می‌شود.

در این بین انگشت اتهام برخی شهروندان هم رسانه‌ها را نشان می‌دهد. این گروه اعتقاد دارند که رسانه‌ها با انتشار قیمت‌ها فضای بازار را ملتهب می‌کنند و حتی گاهی اخبار غیرواقعی درج می‌کنند. اما این انتظار که رسانه‌ها به قیمت‌های اعلامی دولت بی‌توجه باشند، گاه شبیه به پاک‌کردن صورت مسئله است. به‌ویژه آنکه دولت‌های مختلف بارها نشان داده‌اند که در تصمیمات خود اعتنای چندانی به این اخبار و گزارش‌ها ندارند. اما به هر حال برخی نظرات نشان می‌دهد که مردم رسانه‌ها را در وضعیت بازار بی‌تأثیر نمی‌دانند. در ادامه برخی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را به خبر قیمت رسمی مرغ در خرداد ماه می‌خوانید.

« قیمت مرغ تازه در میدان کاه تبریز ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومانه. چرا الکی قیمت را بالا می‌برید؟».

«تو بازار قیمت‌ها از این ارقام اعلامی شما کمتره».

«چرا الکی می‌گید؟ امروز تو مشهد مرغ ۳۸ هزار تومن بود. تازه کسی هم نمی‌خرید. شماها خودتون جو درست می‌کنید.».

چرا قیمت مرغ نزولی شد؟

بسیاری از نظرات هم بر این پایه است که به دلیل کاهش تقاضای مشتریان، خرده‌فروشی‌ها ناچار به پایین‌آوردن قیمت مرغ شده‌اند. آن‌طور که مخاطبان می‌گویند، حتی با قیمت‌هایی در محدوده ۴۰ هزار تومان مردم توان و البته اراده‌ای برای خرید ندارند.

«وقتی تقاضا از عرضه محصول کمتر باشه، اون جنس گرون نمی‌شه.».

«قیمت بازار پایین‌تر از نرخ مصوب! نشون می‌ده نبود تقاضا چه تاثیر بزرگی داره».

«به همین خیال باشید که مردم با این قیمت‌ها مرغ بخرند.».

«دیروز محله ما قیمت مرغ کیلویی ۴۲ تومن بود. با این حال مردم خرید نکردند.».

تعدادی از مخاطبان هم نسبت به نبود ثبات قیمتی گلایه دارند.

«یک کیلو پای مرغ را در نوشهر خریدم ۱۵ هزار تومن. آخه چرا قیمت ثبات ندارد؟ هر مغازه دل‌بخواه قیمت‌گذاری می‌کنه.».

البته برخی هم دولت را حامی فضای نخریدن محصول می‌دانند و معتقدند که اگر ایرانی‌ها هم نخرند، دولت اقدام به صادرات مرغ می‌کند.

«این دولت از خداشه نخریم. چون با قیمت دلار صادر می‌کنه. همین الان کلی مرغ از مرغداران خریدند فریز کردن برای صادرات.».

یارانه‌ها کفاف مخارج را نمی‌دهد

اما گذشته از قیمت مرغ ، بیشتر نظرات مخاطبان به موضوع یارانه جدید مربوط می‌شود. گرچه گروهی خواهان افزایش مبلغ یارانه‌ها هستند، اما پیشنهاد عده‌ای هم این است که یارانه حذف شود، اما قیمت‌ها هم به روال سابق بازگردد. چراکه این یارانه‌ها با قیمت جدید اجناس هم‌خوانی چندانی ندارد.

«فقط پول یه کیسه برنج و یه روغن پنج کیلویی به ما می‌دید. یارانه رو قطع کنید و چیزا رو از گرونی در بیارید.».

«این یارانه که ریختن فقط سه روز تو حساب دوام آورد و تموم شد و رفت.».

«آخه چرا این قدر گرانی بابا پولی که دادید تموم شد. الان پول نداریم روغن بگیریم؛ برنج بگیریم؛ از این ور قبض برق دو برابر شده. تو رو خدا گرانی را قطع کنید. بخدا مردم توان خریدن رو ندارند.».

«آقا مردم یارانه می‌گیرند که یه مقدار تو رفاه بیشتری باشند. نه اینکه تمام اجناس قیمتشون چند برابر بشه مثل قیمت مرغ .».

«نفری ۲۰۰ تومن گذاشتن رو یارانه تمام اجناس رو ۱۰ برابر گران کردند. اگر یارانه می‌خوان بدن باید نفری دو میلیون و ۵۰۰ بدن. چقدر به خیال خودشون کار بزرگی کردند.».

«مگه یارانه چقدر هست که بشود با اون‌‌ این همه افزایش قیمت را جبران کرد؟».

«به تمام مقدسات عالم نداریم که بخریم. این ۳۰۰ تومنم ارزش ۳۰ تومن داره. باید یارانه نفری یه تومن بشه تابشه یه ذره داشت. اونم دو تا حلب روغن پرپالم می‌شه، یه پنیر.».

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت رسمی مرغ اعلام شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تهران

    تجارت نیوز چرا لایکو برداشتی؟

  • ناشناس

    اگر مردم باهم هماهنگ باشن مرغ نخرن .مرغها میگنده خراب میشه.کسی نخره.مجبورن قیمتو پایین بیارن.من نزدیک چهل روز شد مرغ نخوردم.نخرید لطفن.فقط مرغ نیس همه چی گرون شده.خدا وکلیی نخواستین یارنه لعنتی رو کاش برگردیم به گذشته.بدبخت شدیم بخدا

  • ناشناس

    هروقت برگشت سر قیمت سی تومن اون وقت می‌خریم

  • ناشناس

    والا ما ک نمی‌دونیم بخوریم مگر خدا خودش فرجی کنه

  • ناشناس

    کی پول داره سکه بخرم یادلاربخر
    کوپول….
    مانمیتونیم نون ساده بخریم.
    سرخوشیدااااا

  • ناشناس

    مرغی که به خورد ما میدن انقدر داغونه انقدر هورمون بهش تزریق کردن هرجای دنیا بره برگشت میخوره خیالتون راحت هیشکی غیر از مردم بدبخت ودرموندهه ایران این اشغال هارونمیخورن الکی جوصادرات رانندازید

  • مزدارانی

    سلام . پشتیبانی دام و طیور باید نسبت به ذخیره مرغ اقدام کند . و جوجه ریزی را به هر قیمتی شده افزایش دهد . ذی حجه و محرم در پیش است . اگر امروز جوجه ریزی نشود در آن زمان قیمت مرغ سرسام آور افزایش میابد . ضمنا جنگ اکراین و نبود نهاده منجر به کاهش تولید در منطقه می‌شود. و بازار صادرات باز خواهد بود . ومن ا… توفیق .

  • ناشناس

    چاره ای جز آزاد سازی قیمت وجود ندارد قیمت را عرضه و تقاضا تعین کنه مثل کشورهای همسایه

  • ناشناس

    این مرغارو بزای آفریقایی هم نمیخورن، رو بسته بندیش زده، مخصوص ملت ایران

  • ناشناس

    هشتگ نه به خرید ماشین