کد مطلب: ۸۰۵۰۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم کاهش قیمت نفت/ طلای سیاه به اوج بازمی‌گردد؟

تداوم کاهش قیمت نفت/ طلای سیاه به اوج بازمی‌گردد؟

نفت در معاملات امروز تحت تاثیر پیش‌بینی‌ها از افزایش 25 واحدی نرخ بهره آمریکا و آمارهای ضعیف اقتصادی چین همچنان در مسیر نزولی حرکت می‌کند. حال باید منتظر ماند و دید فدرال رزرو آمریکا در جلسه امروز و فردای خود چه تصمیمی می‌گیرد و قرار است چطور مسیر بازار را تعیین کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نفت در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر داده‌های ضعیف اقتصادی چین و انتظارات برای افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا، روند نزولی به خود گرفت.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 0/05 دلار کاهش به 79.29 دلار رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با کاهش 0/21 دلاری با قیمت 75.64 روانه بازار شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجموع کاهش قیمت هر دو نوع نفت (برنت و وست تگزاس) در جلسه معاملاتی امروز بیش از یک دلار است.

چرا قیمت نفت کاهش پیدا کرد؟

رویترز در گزارشی اعلام کرد که که شاخص مدیران خرید بخش تولید چین با اولین انقباض خود مواجه شده است. همچنین تولیدکنندگان این کشور تحت تاثیر روند کند رشد اقتصادی تحرکات خود را کاهش داده‌اند.

چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان به حساب می‌آید. بنابراین هرگونه تغییری در روند اقتصادی آن به وجود آید مستقیم بر ارزش نفت تاثیر می‌گذارد.

پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در این کشور انتظار می‌رفت وضعیت صنعتی و اقتصادی پکن بهبود پیدا کند. متعاقبا بازار پر رونقی برای فروش نفت تصور می‌شد، اما در حال حاضر شواهد از روندی خلاف انتظار حکایت دارند.

البته تا بازه‌ای از زمان مخصوصاً پس از تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش عرضه نفت، قیمت این محصول در مسیر صعودی قرار گرفت اما به نظر می‌رسد دوام چندانی نداشت.

همچنین از آن جایی که احتمال دارد فدرال رزرو آمریکا در جلسه امروز و فردای خود نرخ بهره را ۲۵ واحد دیگر افزایش دهد. روند قیمت نزولی نفت پایدار پیش‌بینی می‌شود. افزایش نرخ بهره با کاهش تقاضا برای نفت در بازار رابطه‌ی مستقیم دارد.

چشم‌انداز بازار نفت در آینده صعودی است؟

نگرانی‌های اخیر نسبت به ادامه فعالیت بانک‌های آمریکایی نااطمینانی را نسبت به روند فعلی (کاهشی) را افزایش داده است. مخصوصاً با ورشکستگی بانک فرست ریپابلیک احتمال افزایش قیمت نفت تقویت می‌شود.

از طرفی انجمن ملی خودرو آمریکا اعلام کرد در حال حاضر تقاضا برای بنزین در ایالات متحده افزایش پیدا کرده است. بر اساس داده های جدید اداره اطلاعات انرژی (EIA)، تقاضای بنزین به طور قابل توجهی از 8.52 به 9.51 میلیون بشکه در روز در هفته گذشته افزایش یافته است.

در همین حال، کل ذخایر بنزین داخلی با 2.4 میلیون بشکه کاهش به 221.1 میلیون بشکه رسید. تقاضای بالاتر در کنار کاهش ذخایر معمولاً قیمت بنزین را بالا می‌برد. البته این تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. به نظر می‌رسد تضعیف قیمت نفت باعث ثبات و کاهش نسبی قیمت بنزین در پمپ‌های بنزین ایلات متحده شده است. اما نمی‌توان به پایدار بودن شرایط فعلی هم اکتفا کرد.

نظرسنجی روز دوشنبه رویترز حاکی از آن است که ذخایر نفت خام ایالات متحده برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است. همچنین موسسه آمریکن پترولیوم است قرار است امروز آمارهای خود درباره وضعیت ذخایر نفتی ایالات متحده را اعلام کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز فردا چهارشنبه تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت ذخایر نفت و فرآورده های پالایشی را منتشر خواهد کرد.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید انتشار این داده‌ها چه چشم‌اندازی را برای بازار نفت ترسیم می‌کند؟

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر زمان بازگشت بازار به قله را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.