کد مطلب: ۱۸۶۶۴۰

لزوم واردات گوشت برای تنظیم بازار شب عید

لزوم واردات گوشت برای تنظیم بازار شب عید

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با توجه به افزایش مصرف شب عید و ایام نوروز به نظر می‌رسد برای تامین بازار واردات گوشت گوساله و گوسفندی نیازمندیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با توجه به افزایش مصرف شب عید و ایام نوروز به نظر می‌رسد برای تامین بازار واردات گوشت گوساله و گوسفندی نیازمندیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا عزیزاللهی، افزود: بیشترین حجم واردات گوشت قرمز مربوط به گوشت گوساله است؛ به‌طوری‌که سالیانه از مجموع 140 هزارتن واردات، سهم گوشت گوساله 90 هزارتن و گوشت گوسفندی 50 هزارتن است.

وی کشورهای آسیای میانه، زلاندنو و استرالیا را مهم‌ترین عرضه کنندگان دام سبک عنوان کرد.

به گفته وی، اکنون به طور میانگین قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده 135 هزارریال و گوسفند و بز زنده تا 170 هزارریال در مناطق مختلف کشور است.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی حاصل تخصیص نامناسب و نوسان نرخ ارز

عزیزاللهی تصریح کرد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی حاصل تخصیص نامناسب و بی‌موقع و نوسان نرخ ارز است که به بحران قیمتی منجر می‌شود.

این مسئول صنفی افزود: در 20 روز گذشته به تبع افزایش نرخ ذرت، جو و کنجاله سویا، نرخ علوفه سبز دامی نیز بالا رفت که با تدابیر دولت اندکی کم شد.

هشدار درباره کمبود منابع علوفه‌ای

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با توجه به کمبود منابع علوفه‌ای در کشور به‌نظر می‌رسد در آینده با بحران عرضه این اقلام روبرو شویم.

وی تاکید کرد واردات همه اقلام علوفه‌ای برای تولیدات دام و طیور ضروری است و تصریح کرد: برای حفظ واردات نهاده‌های دامی و حمایت از بازرگانان انتظار می‌رود علاوه بر تخصیص به‌موقع و ثابت نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی نیز کاهش یابد تا روند واردات متوقف نشود.

عزیزاللهی توقف واردات را سبب مشکل‌آفرینی برای تولید دانست و افزود: افزایش قیمت‌های جهانی نیز در واردات نهاده‌ها تاثیرگذار است و به افزایش یا کاهش قیمت‌ها منجر می‌شود اما بر این باورم که خودمان مشکل درست نکنیم تا بازرگانان از واردات منصرف شوند.

به گفته وی، در 20 روز گذشته قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا 23 هزار، ذرت 12 هزار و جو 13 هزار ریال شده بود که به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران افزود: شرکت پشتیبانی امور دام نیز به شکل محدود واردات نهاده‌های دامی را انجام می‌دهد که به دلیل کمی حجم آن در زمان‌های بحرانی تاثیر چندانی در نرخ بازار این محصولات ندارد.

سالیانه 840 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید و 100 هزارتن گوشت قرمز وارد می‌شود.

در ماه مبارک رمضان امسال (اوایل خرداد) برای تنظیم بازار گوشت قرمز در کنار اقدام‌های شرکت پشتیبانی امور دام کشور، واردات گوشت گوسفندی گرم از کشورهای استرالیا، ارمنستان و گرجستان کلید خورد.

در آن‌زمان، گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در خرده‌فروشی‌ها با نرخ‌هایی بیش از نرخ مصوب (تا 450 هزار ریال) عرضه می‌شد؛ درحالی‌که با قیمت‌های بیش از 500 هزار ریال به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.