کد مطلب: ۲۲۱۹۳۵

مالدیو وضعیت فوق‌العاده را روز پنجشنبه ملغی می‌کند

مالدیو وضعیت فوق‌العاده را روز پنجشنبه ملغی می‌کند

یکی از دیپلمات‌های ارشد مالدیو اعلام کرد: رئیس‌جمهوری این کشور وضعیت فوق‌العاده‌ ۴۵ روزه را روز پنجشنبه ملغی کرده و اتهامات مربوط به فساد مالی علیه رهبر پیشین و رئیس دادگستری را مطرح خواهد کرد.

عبدالله یمین در پنجم فوریه سال جدید میلادی، وضعیت فوق‌العاده‌ را در این کشور اعلام کرد و این وضعیت فوق‌العاده‌ ۱۵ روزه در پاسخ به حکم اول فوریه دادگاه عالی مبنی بر آزادی ۹ مخالف سیاسی اعمال شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی بعد از آن وضعیت فوق‌العاده‌ را برای ۳۰ روز دیگر و با تایید پارلمان تمدید کرد؛ اقدامی که از سوی مخالفان دولت به چالش کشیده شد.

دولت عبدالله یمین در زمان اعمال وضعیت فوق‌العاده‌ مامون عبدالله قیوم، رئیس‌جمهوری سابق را بازداشت و رئیس دادگستری را به همراه یکی از قضات دادگاه عالی و یکی از مقامات دادگاه مذکور به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت کنونی بازداشت کرد که همگی بازداشتی‌ها اتهامات را رد کردند.

محمد حسین شریف، سفیر مالدیو در سریلانکا اعلام کرد: در صورتی‌که هیچ رخداد غیرمعمولی صورت نگیرد، وضعیت فوق‌العاده‌ روز پنجشنبه ملغی می‌شود.

وی ادامه‌ داد: دولت مالدیو تمایلی برای تمدید وضعیت فوق‌العاده‌ ندارد، مگر اینکه خشونت گسترده در کشور رخ دهد.

شریف افزود: همچنین اتهام مربوط به رشوه و فساد مالی علیه عبدالله سعید، رئیس دادگستری و علی حمید، قاضی دادگاه عالی به دادستانی کل ارسال شده و اتهامات مربوط به فساد مالی علیه مامون عبدالله قیوم، رئیس‌جمهوری سابق و حسن سعید یکی از مقامات دادگاه عالی ارائه خواهد شد.

رئیس‌جمهوری سابق مالدیو به دادن رشوه به سه مقام حقوقی برای سرنگونی دولت عبدالله یمین متهم شده است.

در همین حال گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل گفته است که دولت مالدیو از وضعیت فوق‌العاده‌ به عنوان مجوزی برای سرکوب، هدف قرار دادن اعضای جامع مدنی، قضات و مخالفان سیاسی استفاده است.

دولت مالدیو همچنان اکثریت پارلمان را با وجود غیبت ۱۲ تن از اعضای اپوزیسیون در اختیار دارد.

منبع: رویترز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.