کد مطلب: ۵۵۶۹۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مبلغ وام سهام عدالت کمتر شد؟

مبلغ وام سهام عدالت کمتر شد؟

گفته می‌شود مبلغ وام کارت رفاهی سهام عدالت و یارانه، هفت میلیون تومان است ولی این مبلغ حداکثر میزان وامی است که به متقاضیان تعلق می‌گیرد و این احتمال وجود دارد که بانک مبلغی کمتر از این مقدار را پرداخت کند.

وام سهام عدالت اول قرار بود ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان باشد اما حالا رسیده به هفت میلیون تومان!

بر اساس مصوبه جدید بانک مرکزی قرار شده یک میلیون فقره وام هفت میلیون تومانی با ضمانت یارانه و سهام عدالت پرداخت شود اما مشکل اینجاست که فقط یک میلیون فقره وام پرداخت می‌شود و حدود ۵۰ میلیون نفر مشمول وجود دارد!

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح پرسروصدای وام به پشتوانه سهام عدالت بیش از یک سال است که مطرح شده است و از بهمن‌ماه امسال بانک ملی و بعد هم بانک تجارت شروع به پرداخت این تسهیلات کردند، البته در مبالغ خردی که به ۱۰ میلیون تومان نمی‌رسید.

حالا هم طبق بخش‌نامه جدید بانک‌مرکزی قرار شده وام هفت ملیون تومانی سهام عدالت و وام هفت میلیون تومانی یارانه توسط پنج بانک عامل ملی، ملت، صادرت، تجارت و رفاه کارگران پرداخت شود.

علیرضا قیطاسی دبیر شورای بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی به تجارت‌نیوز خبر می‌دهد که شرایط پرداخت این وام در دو بانک ملی و تجارت که از پیش فراهم بود، سه بانک دیگر نیز به زودی آینده به سامانه مربوطه دسترسی خواهند داشت و بانک رفاه‌ کارگران ظرف یکی دو روز آینده آماده پرداخت این تسهیلات خواهد بود.

البته باید گفت که هر یک از این بانک‌ها سهمیه پرداخت ۲۰۰ هزار کارت دارند و مشمولان وام نیز فقط کسانی هستند که هیچ کسری از سهام عدالت خود را نفروختند. مشمولان وام یارانه هم کلیه سرپرستان خانوار هستند که یکی از یارانه های نقدی و معیشتی را دریافت می کنند.

زمان بازپرداخت تسهیلات چقدر است؟

مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص موسسه اعتباری حداکثر ۱۸ ماه است. اعتبار کارت رفاهی نیز به هیچ عنوان قابل برداشت یا قابل انتقال نیست. و از این مبلغ فقط می‌توان برای خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها استفاده کرد.

البته برای خرید هم محدودیت‌هایی وجود دارد و افراد فقط می‌توانند از فروشگاه‌هایی خرید کنند که طرف قرارداد با سامانه رفاهی ایرانیان و بانک عامل هستند.

وثایق وام چه هستند؟

۶۰ درصد سهام عدالت یا حساب‌های یارانه نقدی و معیشتی خانوار به عنوان وثیقه‌های قابل قبول وام سهام عدالت در نظر گرفته شده است. البته به این شرط که به عنوان توثیق برای وام دیگری، لحاظ نشده باشند.

احتمال کاهش مبلغ وام وجود دارد!

با این که این طرح با شعار حمایت معیشتی از مردم و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف مردم اجرا شده اما حداکثر مبلغ وام فقط هفت میلیون تومان است. تازه با توجه به این که گفته شده حداکثر مبلغ این وام هفت میلیون تومان است، این احتمال وجود دارد که بانک مبلغی کمتر از این مقدار را به متقاضیان بدهد.

دبیر شورای بانک‌های دولتی در این باره عنوان می‌کند:« مبلغ تسهیلات در پی اعتبارسنجی بانک‌ها و با توجه به شرایطی که متقاضی برای بازپرداخت دارد، از سوی بانک تعیین می‌شود».

در واقع پنج بانک باید یک میلیون فقره وام بدهند و در مجموع نهایتا باید حدود هفت هزارمیلیارد تومان وام پرداخت کنند َاما به نظر می‌رسد بانک‌ها از منظر پرداخت تسهیلات در مضیقه قرار دارند و پرداخت همین مقدار هم ممکن است برایشان مقدور نباشد.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی در این باره به تجارت‌نیوز گفته: « توان پرداخت وام بانک‌ها محدود است. از یک طرف ابلاغیه‌های مختلفی برای وام‌‌های مختلف از قرض‌الحسنه گرفته تا سایر انواع برای پرداخت به شبکه بانکی رسیده ولی از طرف دیگر بانک مرکزی بخشنامه داده که بانک‌ها نمی‌توانند مانده تسهیلاتشان را نسبت به سال گذشته بیش از دو درصد افزایش دهند».

مطالعه گزارش وام ۷ میلیون تومانی صرفه دارد؟ پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این وام نیست که با این دغلبازی میخوان یه تعداد خودشونو گرانتر به مردم بندازن بعد سود خوبی هم بگیرن اونای هم که ندارن مل سهام عدالتشونو بالا بکشن با این مسخره بازیشون، تازه اگه پول نقد هم بود خوب نبود این طرح چون سودش زیاده وای به حال اینکه جنساشونو بجاش میخوان بدن!!

  • زهرا خدری

    این وام رو میخوایم چیکار آخه چرا هر دفعه صورت مسئله رو پاک میکنن آقای مسئول یه راه حلی پیدا کن فروش سهام عدالت شروع بشه یک ساله کارگزاری زده در صف معامله فروش سهام عدالت رو شروع کنید از بهمن یا اسفند ماه 99 که مرحله اول سود سهام عدالت پرداخت شد الان پنج ماهه ما مردم رو سر کار گذاشتین و هنوز مرحله دوم سهام عدالت رو واریز نکردین اونم به دلایل مضحک و الکی آقا جیب مون خالیه داریم فریاد میزنیم کمرمون رو مشکلات اقتصادی شکست پرداخت کنید و شروع کنید این فروش سهام عدالت رو ..

  • ناشناس

    اگه سود نداشت خوب بود از روی سهام خودمون می خوایم بگیریم ۱۸ درصد سود هم بدیم اینجوری خب دوباره ضررش تو جیب مردمه والا می خوان کیسه خودشون دوباره پربشه?