کد مطلب: ۵۷۶۸۱۶

وزیر نفت در جلسه اوپک پلاس:

محرومیت ایران از تولید حدود ۲ میلیارد بشکه نفت / تاکید اوپک پلاس بر افزایش تدریجی تولید نفت

محرومیت ایران از تولید حدود ۲ میلیارد بشکه نفت / تاکید اوپک پلاس بر افزایش تدریجی تولید نفت

وزیر نفت، ثبات و پایداری امنیت انرژی در جهان را مستلزم اتخاذ رویکردی غیرسیاسی در بازار نفت دانست و گفت: تحریم‌های آمریکا سبب شد ایران از آوریل ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱ از تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد اوجی در نخستین حضور خود در نشست اوپک پلاس (در جریان بیستمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به ائتلاف اوپک پلاس) اظهار کرد: برایم سبب خوش‌وقتی و افتخار است که به‌عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران برای نخستین‌بار در جمع شما حاضر می‌شوم.

وی با قدردانی از پیام‌های تبریک رئیس و نایب‌رئیس نشست وزارتی اوپک و غیراوپک، رئیس کنفرانس اوپک و دبیرکل اوپک، یادآوری کرد: آنچه که تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک را از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون در کنار هم قرار داده است، تلاش برای برقراری و حفظ ثبات در بازار جهانی نفت از طریق همکاری بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از اعضای موسس اوپک و یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان، با وجود فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه، همواره از اصل همکاری زیر چتر اوپک و بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک حمایت کرده و به اصول و اهداف این همکاری پایبند بوده است، تصریح کرد: ما بر این اعتقاد هستیم که حفظ و تداوم دستاوردهای بیانیه همکاری بر اساس شرایط حاکم بر بازار جهانی نفت به سود هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و اقتصاد جهان خواهد بود.

تلاش اوپک پلاس برای مقابله با بی‌ثباتی در بازار نفت

اوجی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته، در نتیجه شیوع کرونا در جهان، اقتصاد جهانی و به تبع آن بازار نفت متحمل آسیب‌های قابل توجهی شده است که بخشی از آنها همچنان با ما همراه است، افزود: با وجود همه دشواری‌های دو سال گذشته، اوپک و متحدان غیراوپک حاضر در بیانیه همکاری با وجود برخی فراز و نشیب‌ها توانسته‌اند همچنان به اصول و اهداف مشترک خود پایبند باشند و به حرکت مشترک در مقابله با چالش‌ها و بی‌ثباتی‌های موجود در بازار جهانی نفت ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران، ثبات و پایداری امنیت انرژی در جهان مستلزم رویکردی غیرسیاسی به بازار نفت است، گفت: از این طریق می‌توان تعادلی ظریف در منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد و هم‌زمان، به اهداف ذکرشده در اساسنامه اوپک و در بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک رسید.

آمادگی ایران برای بازگشت به بازار نفت با لغو تحریم

وزیر نفت با بیان اینکه ایران آمادگی دارد که به محض برطرف شدن تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه دولت آمریکا، با افزایش تولید نفت به بالاترین سطح ممکن، در جهت جبران خسارت‌های فراوان صورت گرفته در اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا حرکت کند، تصریح کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شد از آوریل ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱، ایران از تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خود (براساس آمار منابع ثانویه) محروم شود که منجر به وارد آمدن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت در زمانی شد که نیازمند تأمین ضروریات کشور از جمله برای مقابله با شیوع کرونا بوده‌ایم.

اوجی اظهار کرد: اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه از سوی آمریکا بر دو عضو موسس اوپک، در تعارض با اصول و مقررات حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل انسان‌دوستانه است.

تداوم همکاری سازنده با اوپک در دولت سیزدهم

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوره دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری همانند گذشته به همکاری سازنده و حمایت موثر خود از اوپک و توافق بیانیه همکاری برای حفاظت از منافع جمعی کشورهای عضو ادامه خواهد داد، گفت: من از هرگونه همکاری جمعی یا دوجانبه با کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک به گرمی استقبال می‌کنم.

اوجی گفت: به‌عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، همه تلاش خود را برای حفاظت از منافع تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک به کار خواهم بست و اطمینان دارم که با ارتقای همکاری و همبستگی میان ما، ضمن رویارویی با چالش‌های تغییرات اقلیمی، آینده‌ای روشن در پیش‌روی کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک قرار خواهد داشت. ( ایسنا )

تاکید اوپک پلاس بر افزایش تدریجی تولید نفت

٢٣ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در بیستمین نشست خود بر تداوم افزایش تدریجی تولید تاکید کردند.

بر اساس تصمیم امروز (چهارشنبه، ۱۰ شهریورماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس، تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف در ماه اکتبر ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

اعضای اوپک پلاس در نوزدهمین نشست خود توافق کرده بودند مجموع تولید اعضا از ماه اوت ۲۰۲۱ ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تسهیل ‌شود.

همچنین اوپک پلاس در نوزدهمین نشست، موافقت خود را با تغییر خط پایه تولید پنج کشور کویت، عراق، امارات، عربستان و روسیه از مه ۲۰۲۲ اعلام کردند؛ تولید پنج کشور یادشده با تغییر خط پایه تولید در مجموع یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰ به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست و یکمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک (اوپک پلاس) چهارم اکتبر برگزار شود. ( مهر )

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.بله درسته بزرگترین خریداران نفت ایران یعنی چین و هند به خاطر ترس از آمریکا و روسیه و اتحادیه اروپا از ایران نفت نمیخرند.بالاخره قدرت های بزرگ جهانی از قدرت ایران در منطقه از افغانستان که در زمان نادر افشار در اختیار ایران بود و ما مرز مشترک با قدرت های فرا منطقه ای از جمله شوروی و چین و هند داشتیم و انگلستان این را میدانست و افغانستان و هرات را در زمان قاجار از ایران جدا کرد.ایران قدرت جهانی برای فروش نفت به شرکای بزرگ قدیمی خود به حول و قوه الهی خواهد شدو با وجود مسئولین محترم و متفکر، دلارهای آمریکایی به ایران سرازیر خواهد شد.باتشکر

  • ناشناس

    چه بهتر که نزدیک دومیلیارد نفت نتونستید تولید کنید!! من یک ذره شک ندارم که صادرات نفت شما به روزی 15میلیون بشکه هم برسه ما مردم کوچیکترین بهره ای نمیبریم پس بزار بمونه شاید بعدها ایندگان استفاده کردن و سودی هم برای مردم عادی داشت!! مگه زمان احمدی نژاد که نفت به بشکه ای 110دلار رسید ما مردم عادی خیری دیدم؟؟؟ همش خرج سیاستهای غلط شد بقیشم گدازادهای قدیم که حالا شدن اقازاده بردن!!

    • ناشناس

      ما استخراج نکنیم . دورو برمون استخراج می کنن و حسرتش برای الان و آیندگان باقی می مونه……..

  • ناشناس

    نتیجه رفتار های نسنجیده، غیر مسؤلانه و خودسرانه در جهان امروز منجر به ازدست دادن ۱۰۰ میلیارد دلار فقط درآمد نفتی اون هم فقط در دوسال.
    سهم هر ایرانی میشه ۳۱ میلیون تومان. چه زندگی هایی که می‌توانست متلاشی نشه با این پول.
    عجب مدیریتی ، عجب ….

  • مُسکن

    هدف دور دوم تحریم ها دولت بود، در دور اول یک میلیون بشکه صادر می کردیم ولی در دور دوم به صفر رسید، اما چون ما اقتصاد دولتی داشتیم و هشت میلیون کارمند دولتی، نهایتا منجر به فروپاشی اقتصادی و تورم شد و در واقع بخش دولتی که بخش اعظم اقتصاد کشور است زمین خورد و لنگر اقتصاد به گل نشست، بخش کوچک و هوشمند اقتصاد که وابسته به دولت نبودند توانستند از ایندوره به سختی رد شوند و حالا اقتصادشان ترمیم شد.در واقع برای دولت نفتی، و دولت ایدئولوژیک و نفت ایدئولوژیکی محدودیت ایجاد شد و اگر نفت ملی بود و حساب و کتاب داشت و خرج ملت و کشور می شد اینجور نمی شد، حالا هم وقتی تحریم را برمی دارند که در رویه تان تغییر دهید، می گویند تحریم هدفمند. کل دولت با بهره وری ناچیز و وابسته به پول مفت نفت بساط اش برچیده شود، اما نمی شود چون دولت های ضعیف تنبلی و مفت بری را دوست دارند.