کد مطلب: ۴۳۸۹۳۲

کدام مرزهای زمینی و دریایی فعال هستند؟

کدام مرزهای زمینی و دریایی فعال هستند؟

سخنگوی گمرک از مکاتبه گمرک ایران با گمرکات کشورهای همسایه برای اجرای پروتکل‌های مشترک بهداشتی به جای مسدودسازی مرزها خبر داد.

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران، ضمن تشریح آخرین وضعیت مرزهای تجاری کشور گفت: گمرک ایران طی مکاتبهای با بالاترین مقامات گمرکی کشورهای همسایه، از آنان خواست تا به جای مسدودسازی مرزها و توقف روند جابجایی کالاها وزارت خانههای بهداشت کشورها پروتکلهای مشترک بهداشتی را همزمان اجرا کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لطیفی در خصوص مرزهای کشور افزود: وضعیت مرزهای آبی کشور در جنوب وشمال کشور مناسب است و شرایط گمرکات بندری ما عادی است و روند طبیعی خود را دارد.

به‌طوری‌که بنادر شهید رجایی و باهنر در استان هرمزگان، بندر امام خمینی در استان خوزستان، بنادر چابهار در سیستان و بلوچستان، بنادر امیر آباد و نوشهر در استان مازندران و بندر انزلی و آستارا در گیلان فعال هستند و سیر طبیعی تجارت خارجی اعم از رویه صادرات، واردات و ترانزیت کالا بدون هیچ مشکلی در حال انجام است، البته در بنادر جنوبی به مقاصد کویت، امارات تجارت متوقف است و قطر همچنان شناورهای فلزی یخچالدار را پذیرش می‌کند.

وی ادامه داد: مرزهای زمینی ایران با اقلیم کردستان، کشور آذربایجان، جمهوری خود مختار نخجوان و افغانستان فعال هستند و رویه گمرکات در این مرزها بصورت روال عادی درجریان است.

وی اضافه کرد: مرزهای زمینی ایران با عراق از جمله مهران، چذابه و شلمچه بسته است. ضمن آنکه کلیه مرزهای کشور با پاکستان نیز همچنان تا اطلاع بعدی غیرفعال است.

سخنگوی گمرک افزود: مرزهای ترکمنستان مسدوداست وصرفا کامیونهای ترکمن قادر به ورود به این کشور هستند و به صورت محدود از گمرک سرخس جابجایی کالا از طریق ریل را شاهد هستیم؛ صادرات و واردات کالا به روسیه نیز با رویه ترانزیت از خاک آذر بایجان بدون توقف ادامه دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت گمرک پرویز خان، گفت: ضمن آنکه بطور کلی این مرز فعال است و عملیات تجاری بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.لیکن با توجه به اینکه طرف کرد، روزهای جمعه تعطیل هستند. بنابراین فردا جمعه بغیر از خروج کامیون های حامل سوخت، فعالیت گمرکات اقلیم متوقف است. شایان توجه است که حدود ۱۸۰۰ کامیون در این مرز مستقر است که در صورت همکاری گمرک اقلیم کردستان تا پایان وقت امروز بیش از یک هزار کامیون در عراق تخلیه خواهد شد.

وی افزود: گمرکات مرزی فعال کشور با حضور شیفتی همکاران گمرکی، در ایام تعطیلی نوروز، با جدیدت در خدمت تجارت خارجی کشور هستند و این خدمات بدون هیچ گونه وقفه‌ای ادامه دارد.

وی اضافه کرد: گمرک بیله سوار در استان اردبیل فعال است و رویه‌های تجاری و مسافری در این گمرک در حال انجام است . به طوری که طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۵۰ کامیون تجاری عبور کرده است. ضمن آنکه کلیه پروتکل‌های بهداشتی لازم نیز رعایت شده است. به‌طوری‌که با همکاری طرف خارجی اقدام به نصب دستگاه اتوماتیک ضدعفونی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در مرز بیله سوار شده است و همچنین کادر پزشکی جهت غربالگری افراد و قرنطینه احتمالی در مرز موصوف، مستقر هستند.

لطیفی ادامه داد: در گمرک آستارا نیز طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۸۸ کامیون ترخیص شده است و همچنین ۲۱ کامیون ترانزیت شده است، ضمن آنکه تعداد ۷۲۰ کامیون در مرز در انتظار انجام تشریفات گمرکی است.

وی اضافه کرد: همچنین تعداد واگن‌های ورودی وخروجی از این گمرک هم ۵۴ واگن است که این آمار نشانگر پویایی و فعالیت این گمرک مرزی در روزهای پایانی سال است، درضمن باکو طی روزهای گذشته پیشنهاد فعال‌تر کردن تجارت از طریق ریلی رابه کشورمان را داده است که در حال عملیاتی شدن آن هستیم.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.