فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۵۰۷۳۰

مواد غذایی آلوده سالانه جان چند نفر را می‌گیرد؟

مواد غذایی آلوده سالانه جان چند نفر را می‌گیرد؟

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه دست‌کم 600 میلیون نفر در جهان به دلیل خوردن مواد غذایی آلوده و مسموم بیمار می‌شوند و 420 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

الهام میرمحمدی: بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO)، یک نفر از هر 10 نفر در سراسر جهان (دست‌کم 600 میلیون نفر) در اثر خوردن مواد غذایی آلوده و مسموم بیمار می‌شوند و 420 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند که بخش عمده‌ای از آنها کودکان هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایندیپندنت، این اولین برآورد سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از مواد غذایی آلوده است. در این گزارش از دولت‌ها، صنایع مربوطه و تامین‌کنندگان مواد غذایی خواسته شده تا شرایط لازم را برای بهبود زنجیره تامین مواد غذایی از مزرعه تا خانه را برای مصرف‌کنندگان فراهم آورند.

این بیماری‌ها عمدتا از باکتری‌هایی نظیر سالمونلا، ویروس‎ها، سموم، انگل‌ها و مواد شیمیایی ناشی می‌شوند. از علائم اولیه این بیماری‌ها حالت تهوع، بیرون‌روی و استفراغ است اما در بلندمدت بیماری‌های جدی‌ترین همچون سرطان، نارسایی کلیه و کبد، اختلالات مغزی، صرع و آرتریت (التهاب مفاصل)، مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند.

مدیر برنامه‌های امنیت غذایی سازمان جهانی بهداشت، در یک نشست خبری اعلام کرده که این تنها یک تخمین است و پیش‌بینی می‌کنیم آمار و ارقام واقعی از این میزان بیشتر باشد.

به گفته وی، مجازات افراد مرتبط در زمینه تولید، تامین‌کنندگان و فروشندگان مواد غذایی ناسالم راه‌حل نیست و دولت‌ها باید برای آموزش افراد سرمایه‌گذاری کنند.

اگرچه بیشترین تعداد مرگ‌ومیر در میان فقرا و کشورهای در حال توسعه گزارش شده، اما ایالات متحده آمریکا و اروپا هم شاهد این نوع بیماری‌های مرگبار ناشی از استفاده مواد غذایی آلوده بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، کودکان در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر هستند و مرگ آنها اغلب به دلیل استفاده از گوشت خام، نوشیدنی‌های مسموم، تخم‌مرغ و فرآورده‌های لبنی آلوده رخ می‎دهد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که آفریقا -با در نظر گرفتن جمعیت این منطقه- بیشترین میزان بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از مواد غذایی آلوده را دارد. سالانه 91 میلیون نفر بیمار می‌شوند و حدود 137 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

عفونت سالمونلا، کرم کدو، آنفلاتوکسین و رشد کپک‌هایی که در اثر نگهداری نامناسب ذرت و سایر حبوبات تولید می‌شود، از مهم‌ترین عوامل بیماری و مرگ در آفریقا هستند.

در آسیا نیز سالانه حدود 150 میلیون نفر با خوردن مواد غذایی ناسالم و آلوده بیمار و از این تعداد دست‌کم 175 هزار نفر کشته می‌شوند. آسیا مقام دوم را از نظر میزان مرگ‌ومیر ناشی از مواد غذایی دارد.

در آسیای جنوب شرقی سالانه 60 میلیون کودک زیر 5 سال به این نوع بیماری‌ها دچار می‌شوند و 50 هزار کودک جان خود را از دست می‌دهند.

و در نهایت سه منطقه مدیترانه شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه سوم را از نظر میزان مرگ‌ومیر و بیماری‌های ناشی از مواد غذایی به خود اختصاص داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.