کد مطلب: ۲۹۰۸۴۱

گزارش تجارت‌نیوز از مصائب برگزاری یک آزمون

آیلتس یک ماهه ۲.۵ برابر گران شد

آیلتس یک ماهه 2.5 برابر گران شد

حدود 10 روز پیش کسانی که از طریق موسسات داخلی و خصوصی اقدام به ثبت‌نام برای شرکت در آزمون آیلتس کرده بودند با پیامی روبرو شدند که حضورشان در جلسه امتحان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

قیمت‌ها در بازارهای داخلی روز به روز شکل جدیدی به خود می‌گیرند. دایره این تغییرات که ابتدا به ارز محدود می‌شد در چند وقت اخیر گسترش پیدا کرده است. تا جایی که در روزهای اخیر، متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس به خاطر افزایش قیمت غافلگیر شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز حدود 10 روز پیش کسانی که از طریق موسسات داخلی و خصوصی اقدام به ثبت‌نام برای شرکت در آزمون آیلتس کرده بودند با پیامی روبرو شدند که حضورشان در جلسه امتحان را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد. این متقاضیان چند روز بعد از ثبت نام و پرداخت هزینه‌های مربوطه دریافتند که حضور در آزمون آیلتس که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشت به دو میلیون و ۷۹۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

پیام ارسالی برای متقاضیان حضور در جلسه آزمون یادآوری می‌کرد که این افراد باید تا روز برگزاری آزمون مابه‌التفاوت قیمت قدیم و هزینه‌های جدید را پرداخت کنند. در غیراین صورت از حضور آنها در جلسه، ممانعت به عمل می‌آید. همچنین در این پیام آمده است در صورتی که متقاضیان علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌ها نداشته باشند می‌توانند مبلغ پرداختی‌شان را دریافت کنند.

مرداد داغ آزمون آیلتس

سیستم آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی، که به اختصار آیلتس خوانده می‌شود، یکی از معتبرترین آزمون‌های جامع در سراسر جهان است که برای کسانی که علاقه به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان دارند طراحی شده است. همچنین آن دسته از افرادی که به دنبال مهاجرت به کشور انگلیسی زبان هستند ناچارند آزمون جنرال آیلتس را پشت سر بگذارند. این آزمون توانایی برقراری ارتباط در زبان انگلیسی را با توجه به مهارت‌های چهارگانه نگارش، شنیدار، درک مطلب و مکالمه در افرادی که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل یا کار کنند، می‌آزماید.

۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان نرخ ثبت نام جدید است اما این رقم جدید تنها شامل حال متقاضیان جدید نخواهد بود

در همین راستا زن و شوهر جوانی که 10 روز پیش برای مهاجرت و خروج از کشور اقدام کرده بودند با این شوک روبرو شدند. این زوج در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفتند که پرداخت هزینه‌های اولیه برای آزمون آیلتس پیش از افزایش قیمت هم برای آنها سنگین بوده است اما زمانی که هزینه حضور در آزمون را پرداخت کردند، گمان می‌کردند از مانع اصلی عبور کرده‌اند. در حالی که کمتر از یک هفته بعد با پیام افزایش هزینه‌ها روبرو شدند.

دو میلیون و ۷۹۵ هزار تومان نرخ ثبت نام جدید است اما این رقم جدید تنها شامل حال متقاضیان جدید نخواهد بود و همه کسانی که پیش از این نیز ثبت نام کردند و هنوز موعد آزمون‌شان فرا نرسیده تحت شعاع قرار می‌دهد.

این اولین بار نیست که شرکت در آزمون آیلتس برای علاقه‌مندان و متقاضیان دردسر ایجاد می‌کند. برخی شرکت‌کنندگان که در ماه‌های گذشته اقدام به ثبت نام کرده بودند بارها اعلام کردند که شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای همسایه به مراتب ارزان‌تر از برگزاری آزمون در ایران است. به همین دلیل برخی افرادی که علاقه‌مند شرکت در آزمون هستند برای این منظور به کشورهای دیگر سفر می‌کنند که نوع جدیدی از گردشگری را ایجاد کرده است.

مروری بر سیر افزایش قیمت

اگرچه سیر صعودی قیمت‌های ثبت‌نام آیلتس از سال ۱۳۹۰ آغاز شد اما آهنگ صعود طی هفت سال گذشته رشد کند و آرامی را پشت سر می‌گذاشت.

در حال حاضر مراکز خصوصی برگزاری این آزمون در وب سایت‌های رسمی خود جدول تغییر قیمت را منتشر کرده‌اند. این در حالی است که سازمان سنجش که نهاد رسمی و دولتی برگزاری آزمون است در تاریخ ۹ مرداد ماه سال جاری یک بار اقدام به افزایش قیمت کرده بود و آزمونی که با نرخ یک میلیون و ۴۵ هزار تومان برگزار می‌شد به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود اما در فاصله‌ای کوتاه به نظر می‌رسد سازمان سنجش نیز نرخ رسمی را به دو میلیون و ۷۹۵ هزار تومان افزایش خواهد داد.

قیمت ثبت نام در آزمون آیلتس در دی ماه سال ۱۳۹۰ معادل ۷۰۰ هزار تومان بود که تا سه سال آینده با همین قیمت در ایران برگزار می‌شد، دی ماه سه سال بعد حدود ۷۰ هزار تومان به نرخ اولیه افزوده شد. روزهای پایانی سال ۱۳۹۵، این رقم حدود 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده و به ۹۵۰ هزار تومان رسید.

در دی ماه سال ۱۳۹۶ آزمون آیلتس از یک میلیون تومان عبور کرد و آهنگ رشد قیمت نیز از همین سال آغاز شد. تا در نهایت در مرداد سال ۹۷ با دوبار افزایش قیمت رکورد تغییر را شکست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هیچی دیگه پیاده بریم ترکیه […]

  • ناشناس

    چرا کسی به داد این مردم ، نمیرسد؟؟؟