کد مطلب: ۶۱۱۲۵۳

مصرف محصولات صادراتی برگشت‌خورده، ضرر دارد؟

مصرف محصولات صادراتی برگشت‌خورده، ضرر دارد؟

اگر آلاینده‌ یا سمی در یک حد مشخص در مواد غذایی وجود داشته باشد، ‌در دراز مدت خطری برای افراد ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از آنجایی که چند محصول کشاورزی صادراتی ایران از کشورهای همسایه برگشت خورد؛ این مسئله قابل تامل است که وضعیت سلامت محصولات کشاورزی مصرفی در داخل چگونه است؟

آن طور که ایسنا گزارش داده، طی هفته‌های گذشته چندین محصول کشاورزی صادراتی ایران اعم از کیوی، سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای به کشور برگشت خورد؛ موضوعی که برخی علتش را ناسالم‌بودن یا بالا بودن میزان سموم و آفات کشاورزی در این محصولات خوانده بودند.

در همین حال با وجود نگرانی مردم از سلامت محصولات کشاورزی و احتمال ورود آن‌ها با میزان سموم و فلزات بالا به سفره‌هایشان، هنوز پاسخ شفافی از سوی مسئولان این حوزه شنیده نشده و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم که مسئول سنجش سلامت این محصولات هستند، هنوز پاسخی در زمینه سلامت محصولات اخیرا برگشت‌خورده، نداده‌اند.

اما این موضوع تازه نیست؛ نگرانی از سلامت محصولات کشاورزی و میزان سموم، آفت‌کُش‌ها و فلزات سنگین در آن‌ها، سابقه‌ای طولانی در کشور دارد و همواره چالش‌هایی در این زمینه از سوی سازمان غذا و دارو در برهه‌های مختلف مطرح شده است؛ به عنوان مثال در سال ۱۳۹۳ سازمان غذا و دارو طرحی نظام‌مند را برای پایش سلامت محصولات کشاورزی و آنالیز میزان سموم و آفت‌کش‌ها در آن‌ها آغاز کرد که همچنان به صورت سالانه و بر روی محصولات مختلفی انجام و نتایج آن در برخی موارد منتشر می‌شود. البته وزارت بهداشتی‌ها همواره از سال‌ها قبل از نبود همکاری بین‌ بخشی در این حوزه گلایه داشتند. با این حال با وجود مشکلاتی در میزان سموم و آفت‌کش‌های استفاده شده در محصولات کشاورزی و علی‌رغم اظهارات وزارت بهداشتی‌ها در ادوار مختلف درباره ضرورت شناسه‌دار کردن این محصولات برای ایجاد امکان رهگیری محصولات ناسالم و تشخیص محل تولید هر یک از آنها، ظاهرا هنوز در این زمینه اقدام موثر و چشمگیری از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دیگر وزارتخانه ذیربط انجام نشده است.

استفاده داخلی محصولات برگشت‌خورده؛ مضر است؟

عطاءالله شکوری - مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره برخی اظهارات مبنی بر استفاده از محصولات کشاورزی برگشت خورده در کشور، گفت: ابتدا باید توجه کرد که در قوانین کشورها برای هر سم و آلاینده‌ای یکسری حدود مجاز قرار داده شده است که باتوجه به سن جنس، قد و وزن افراد و باتوجه به مطالعات ارزیابی خطری که در دنیا انجام شده، مشخص شده‌اند. بر این اساس این نتیجه حاصل شده که اگر آلاینده‌ یا سمی در یک حد مشخص در مواد غذایی وجود داشته باشد، ‌در دراز مدت خطری برای افراد ندارد. البته در غلظت مورد اشاره در کوتاه مدت خطر حادی نمی‌تواند ایجاد کند، بلکه نگرانی ما برای درازمدت و بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و اختلالات هورمونی به ویژه در بانوان است. حال اگر مقادیری زیر حد مجاز از این آلاینده‌ها در مواد غذایی مصرف شود، در دراز مدت آسیب‌رسان نخواهد بود. حال اگر مقادیر بیش از حد مجاز باشد و طی سالیان دراز مصرف شود، می‌تواند از نظر تئوری آسیب‌رسان باشد.

وی تاکید کرد: اگر هم آلاینده‌ یا سمی در یک محصول بالاتر از حد مجاز باشد، سازمان غذا و دارو ورود می‌کند، بعد به وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود و این وزارتخانه باید اقدامات لازم را انجام دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خخخخ

    نه اصلا ضرر نداره! بلکه برعکس، باعث فعال شدن زودهنگام حس ششم و بالاتر میشه و دیگر نیازی به احساسات پنجگانه نخواهد بود، فقط اوایلش هزینه بیمارستان بسیار بالا میره!!