کد مطلب: ۶۱۰۷۱۵

دلیل بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی چیست؟

دلیل بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی چیست؟

مشکلاتی که امروز گریبان صادرات محصولات کشاورزی را گرفته است ناشی از بی‌توجهی وزارت جهاد، سازمان استاندارد، وزارت امور خارجه و دانشگاه علوم پزشکی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته‌های اخیر خبر بازگشت محموله‌های فلفل دلمه و کیوی و … هیاهوی زیادی در رسانه‌ها به پا کرد و پاسخ‌های متعددی از سوی متولیان شنیده شد، اما حقیقتا دلایل اصلی این موضوع چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است:

اتحادیه تولیدکنندگان اطلاعی از هشدارهای قرنطینه ای جدید نداشت

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: بازگشت محصولات اخیر از روسیه و هند به دلیل استانداردهای بازارهای هدف است.

وی با تاکید بر این موضوع که اطلاع‌رسانی‌ها باید به سرخط های تولید داده شود، افزود: اگر سفارتخانه ما در خرداد مطلع بود، جای این سوال مطرح است که چرا در همان مقطع به اتحادیه‌های تولیدی و تخصصی نامه‌نگاری در جهت اطلاع رسانی از استانداردهای جدید و پرهیز از مصرف برخی سموم و آفت کش‌ها نکرده است؟

شادلو ادامه داد: گرچه تولید محصولات ارگانیک و کاهش مصرف سموم یکی از اهداف تولیدکنندگان‌ محسوب می‌شود و استفاده از سموم راهکار نیست، اما سموم قابل استفاده و جایگزین‌های قابل قبول باید معرفی شود.

به گفته این مقام مسئول، در دهه‌های اخیر برای محصولات جالیزی و سبزی، روسیه یکی از بازارهای معتبر محسوب می‌شود که بی‌توجهی مسئولان امر موجب شده تا به سهولت بازارهای هدف را از دست دهیم.

وزارت جهاد تنها مقصر بازگشت اخیر محصولات کشاورزی نیست

سیدجعفر حسینی مشاور اسبق نظام صنفی کشاورزی گفت: توجه به غذای سالم روز به روز در دنیا اهمیت آن بیشتر می شود و در کنار امنیت غذایی، بحث سلامت غذا از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی افزود: کشورهای مختلف روز به روز نگاه سخت‌گیرانه‌تری بر تولید محصولات غذایی دارند که کشور ما هم باید به این سمت و سو رود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به سموم وارداتی گفت: زمانیکه واردات سموم و کودهای مختلف را به کشور داریم، نهادهای دیگر همچون وزارت صمت یا اداره استاندارد تاثیر گذار است چرا که وقتی سموم و کودهای پرخطر وارد می شود، چطور می توان انتظار داشت که محصول تولیدی باقی مانده سموم نداشته باشد.

این کارشناس بخش کشاورزی با تاکید بر این موضوع که متهم کردن وزارت جهاد کشاورزی خطاست، گفت: بنده معتقدم که بی توجهی از نهادهای مختلف بوده و تنها انگشت اشاره و متهم کردن وزارت جهاد خطاست، چرا که در برنامه پنجم توسعه قرار بود که ۲۵ درصد محصولات کشاورزی، محصولات سالم باشد که حال باید بررسی کرد که آیا این امر اتفاق افتاده یا خیر؟

وزارت جهاد مکلف به جبران خسارت صادرکنندگان است

صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: بازگشت محصولات از بازارهای هدف اعتبار محصول ایرانی را دچار خدشه می کند و در بلندمدت تجار بازارهای خارجی اعتمادشان را از دست می دهند.

او با تاکید بر جبران خسارت صادرکنندگان گفت: علی رغم آنکه محصولات اخیر همچون فلفل دلمه و کیوی به دلیل مشکلات قرنطینه‌ای از کشورهای روسیه و هند بازگشت خوردند، اما هنوز دولت برای جبران خسارت تمهیداتی نیندیشیده است، درحالیکه زیان صادرکنندگان باید جبران شود چرا که گواهی از طریق مرجع دولتی صادر شده است.

راهی جز کنترل استفاده از سموم و آفت کش نداریم

نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: متولیان امر باید اطلاعات کافی از تغییرات قوانین دیگر کشور‌ها برای واردات و صادرات داشته باشند، به طوری که با رصد روزانه و جمع آوری اطلاعات آن را در اختیار تولیدکننده و صادرکننده قرار دهند.

پی ادامه داد: با توجه به آنکه قوانین کشور‌ها روزانه به جهت سلامت انسان و محیط زیست در حال تغییر است، راهی جز کنترل استفاده از سموم و آفت کش نداریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام به شما اصحاب رسانه۰ما مردم که توانایی خرید محصولات تولید شده در داخل را نداریم۰هر چه در مملکت با آب و خاک همین کشور تولید میشود باید به مردم بیرون از این کشور خوش بیاید۰

  • ناشناس

    بهتر، ان شاءالله هیچ کشوری محصولات کشاورزی ایران رو نخره تا بلکه برسه به دست مردم