کد مطلب: ۵۴۵۴۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش مخاطبان به هدررفت آب از معدوم‌سازی هزاران تن پیاز و هندوانه

واکنش مخاطبان به هدررفت آب از معدوم‌سازی هزاران تن پیاز و هندوانه

کشور در سال جاری با بحران شدید بی‌آبی مواجه است اما در همین حال برخی از کشاورزان محصولات خود را معدوم کردند. هزاران تن پیاز و هندوانه امسال معدوم شد که برخی می‌گویند دلیل آن گرانی حمل و نقل است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور در سال جاری با بحران شدید بی‌آبی مواجه است اما در همین حال برخی از کشاورزان محصولات خود را معدوم کردند.

آمار دقیقی از میزان پیاز و هندوانه‌هایی که خوراک دام‌ها شد یا در مزارع رها شد در دست نیست. بیش از ۲۰ هزار تن پیاز و بیش از ۷ هزار تن هندوانه معدوم شده است. رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد هم در این مورد گفته این ۲۰ هزار تن تنها بخش کوچکی از پیازها و محصولات معدوم شده است.

تجارت‌نیوز در گزارشی به میزان هدررفت آب در نتیجه کشت این محصولات و معدوم سازی آن پرداخت. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت به این موضوع می‌خوانید:

«حتی مدیریت ندارند اینها را ارزان به دست مردم برسانند.»

«جالبه که آب برای هندوانه هست ولی واسه غلات که محصول استراتژیک هست در شرق اصفهان آب نیست.»

«چرا معدوم کردند؟هیچ برنامه‌ای برای صادرات نداشتند ؟ نمی‌شد صادر کرد؟ اگر هم نمی‌شد به علت بی‌برنامگی است.»

«کاش در هر منطقه جهاد کشاورزی میزان زیر کشت رفتن هر محصول را برای هر کشاور تعیین می‌کرد.»

«چرا قبل از فاسد شدن به هر دلیلی بین مردم با قیمت مناسب به فروش نرفت؟»

«وقتی غیر متخصص به جایی گمارده می‌شود نتیجه همین می‌شود. جهاد کشاورزی برای کدام محصول کشاورزی برنامه دارد که این دومی باشد. اینهمه چاهای غیرمجاز زده شد کسی اعتراض کرد؟ آیا جلوی آنها گرفته شد؟»

«ما بخاطر اینکه آب را هدر می‌دهند نباید بی‌آبی بکشیم.»

«در سال‌های اخیر موارد زیادی از بی تدبیری‌ها را شاهد بودیم. از زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه، معدوم کردن پیاز، هندوانه و…واقعاً یکی نیست بپرسه فلسفه وجودی این اداره جهاد کشاورزی برای چی هست!»

«تولید بی برنامه محصولات با مصرف بالای آب مثل هندوانه، پیاز ،حتی سیب زمینی در ایران توجیه ندارد. اگر وارد می‌شد و برای تولید علمی محصولات استراتژیک مثل پسته برنامه‌ریزی می‌شد بهتر نبود؟»

«چرا دولت هندوانه را وارد نمی‌کند و به جای هندوانه کشاورز چیزهای دیگری بکارد که آب کم بخواد؟»

«چرا دانه‌های روغنی نمی‌کارند که واقعا نیاز کشور است؟ الان روغن در اکثر کلان شهر‌ها قحط شده است.»

«این نشان می‌دهد در صنعت کشاورزیم شکست خوردیم.»

«۳۰ سال است دنیا به ایران هشدار خشکسالی می‌دهد و مسئولین ایران همدیگر را مقصر می‌کنند. مجوز ملیون‌ها حفر چاه غیرغانونی دادند. منابع ملی دامنه کوه‌ها که غیرقابل کشاورزی بود به مردم فروختند. ساختن سدهای بدرد نخور، انحراف آبها از مسیر خودش و… هنوز ادامه دارد…»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کشور بی در و پیکر

  • ونزوئلا

    این محصولات اکثرا در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان تولید شدن . دقیقا استان هایی که با کمبود شدید آب مواجهه هستن و قراره دولت آب دریا رو شیرین کنه و با هزینه زیاد به داخل کویر منتقل کنه هر متر مکعب بیش از یک دلار هزینه داره در حالی که اگر همین آب رو با نصف قیمت از کشاورزان بخره هم کشاورز راضی میشه هم دولت هزینه کمی می‌کنه . در واقع کشاورزی در داخل کویر. عقلانی نیست باید در سی سال اخیر جلوی توسعه کشاورزی در مناطق کویری گرفته میشد.

  • ناشناس

    این کشور احتیاج به یه مدیر خارجی دارد ایران مدیریت بلد نیست

  • ناشناس

    واقعا خجالت داره درسته آب هدر رفته ولی اون کشاورز بدبخت شغلشه بدشن اکثر قطره ای هستن نمیاین بگین چی بسر اون کشاورزه بدبخت اومده که محصولاتش به فروش نرفته حقشو کدوم کارمند بانک گرفته فقط آب هدر رفته همین دیگه هیچ مشکلی نیست

  • ناشناس

    کشاورزا همیشه مظلوم ترین صنفا هستن این همه هزینه کردن هیچی گیرشون نیومده حالا بیان جواب گوی کمبود ابن بشن

  • ?

    چرا ارزان نفروختن خیلی ها هستند که نمیتوانند هندوانه بخرند .ارزان میدادن تا هدر نرود .کیلو ۱۰۰۰هم داده بودن مردم میبردن

    • ناشناس

      ارزان نفستون از جای گرم در میاد ۱۰۰۰که سهله کیلویی ۵۰۰نمیبردن والا نماینده ها هم که فقط بلدن حرف بزنن پای عمل که میاد معلوم نیست کجان واقعا متاسفم واسه مسعولا