کد مطلب: ۵۰۶۰۵۵

مقایسه تفاوت‌‌های اسکلت فلزی و بتنی

مقایسه تفاوت‌‌های اسکلت فلزی و بتنی

هر یک از اسکلت‌های بتنی و فلزی مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما انتخاب نوع اسکلت در ساختمان‌سازی به عوامل متعددی ازجمله: شرایط اقلیمی، میزان بارندگی، رطوبت و دمای هوا در آن منطقه و همچنین بودجه اقتصادی پروژه بستگی دارد.

با توجه به رونق ساخت و ساز و عمران در جهان استفاده از مصالح ساختمانی و مقاطع فولادی بسیار گسترش پیدا کرده‌است، از ابتدای ساخت سازه‌ها از اسکلت فلزی و بتنی برای ساخت سازه‌ها استفاده می‌شده است. به همین دلیل هم از همان ابتدا یکی از پرسش‌های اصلی که مطرح می‌شد، تفاوت اسکلت بتنی و فلزی بود. به همین جهت در این نوشته از فولاد فیدار تصمیم داریم به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک از آنها بپردازیم در ادامه با ما همراه باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به بخش مقالات در سایت فولاد فیدار به نشانی fooladfidar.com مراجعه کنید.

هر یک از اسکلت‌های بتنی و فلزی مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما انتخاب نوع اسکلت در ساختمان‌سازی به عوامل متعددی ازجمله: شرایط اقلیمی، میزان بارندگی، رطوبت و دمای هوا در آن منطقه و همچنین بودجه اقتصادی پروژه بستگی دارد.

اسکلت بتنی

در ساخت سازه‌های بتنی از میلگرد برای افزایش مقاومت کششی بتن و مسلح کردن بتن استفاده می‌شود، در این سازه‌ها در پی، فونداسیون و ستون‌های سازه از بتن استفاده می‌شود، ساختمان‌های با اسکلت بتنی این روزها در ساخت پروژه‌های مدرن بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در اکثر سازه‌های بتنی از بتن آرمه استفاده می‌شود، که از ترکیبات: ماسه، شن، سیمان و میلگرد آجدار تشکیل شده است. معمولاً ساختمان‌های با اسکلت بتنی از چهارچوب‌های بتنی که شامل بخش‌های افقی یا تیر و بخش‌های عمودی که همان ستون‌ها هستند تشکیل شده‌اند.

مزیت‌های اسکلت بتنی

  • بتن مقاومت بالایی در برابر آتش‌سوزی دارد، معمولاً سازه‌هایی که از اسکلت بتنی استفاده می‌کنند تا ۶ ساعت در حریق مقاومت دارند.
  • هزینه پایین‌تر اجرای اسکلت بتنی در مقایسه با اسکلت‌های فلزی
  • شکل‌پذیری بالای میلگرد و امکان استفاده از آن در اشکال و قالب‌های مختلف
  • امکان استفاده در شرایط اقلیمی و آب و هوایی مختلف
  • قیمت پایین‌تر مصالح از جمله: میلگرد، سیمان و ماسه.

معایب اسکلت بتنی

  • وزن بالاتر اسکلت‌های بتنی در مقایسه با اسکلت فلزی
  • زمان پیاده‌سازی بالاتر اسکلت بتنی
  • در صورت عدم دقت در بتن ریزی و بروز خطا در آن می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود.

IMG 20210111 091402

اسکلت فلزی

به طور کلی اجزای مختلف سازه‌ها و اتصالات از در این نوع از سازه از مقاطع فولادی ازجمله: تیرآهن، ورق، نبشی و پروفیل ساخته می‌شوند، به همین دلیل قیمت تیرآهن و مقاطع دیگر مانند قیمت نبشی مستقیماً بر قیمت این سازه‌ها اثرگذار هستند. اتصالات در این سازه با استفاده از پیچ و مهره یا پرچ و جوشکاری انجام می‌شود.

مزایای اسکلت فلزی

  • سرعت پیاده‌سازی و اجرای اسکلت فلزی بسیار بالاتر است.
  • وزن این سازه‌ها پایین‌تر از اسکلت بتنی است.
  • انعطاف بالاتر فولاد در مقایسه با بتن
  • مصالحی که در این سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، برخلاف بتن از پیش تولید شده‌اند و همین موضوع خطا را به حداقل می‌رساند.
  • اسکلت فلزی در مقایسه با بتن جای کمتری را اشغال می‌کند.
  • این سازه‌ها به دلیل استفاده از فولاد امکان بازیافت دارند.

معایب اسکلت فلزی

  • مقاومت پایین در برابر آتش‌سوزی
  • دشوار بودن اجرای اتصالات مانند جوشکاری و…
  • در صورتی که اجزای سازه‌های فولادی برای مدت طولانی در تماس با هوای آزاد باشند دچار خوردگی می‌شوند.

تفاوت هزینه اجرای پروژه‌های ساختمانی چقدر است؟

در پروژه‌های ساختمانی هزینه یکی از اصلی‌ترین فاکتورها است، هزینه‌ی اجرای پروژه‌های ساختمانی به طور مستقیم از هزینه مقاطع و مصالحی که در ساخت استفاده شده‌اند تاثیر می‌پذیرد. به طور کلی هزینه‌های پروژه‌های عمرانی از قیمت میلگرد ، ورق، تیرآهن و مصالحی از جمله: سیمان، آجر و… بستگی دارد. به طور کلی هزینه‌ی پروژه‌های با اسکلت بتنی در مقایسه با اسکلت فلزی پایین‌تر است.

مقاومت اسکلت بتنی بیشتر است یا فلزی؟

در پروژه‌های یکسان با وزن یکسان، مقاومت ساختمان‌های با اسکلت فلزی بیشتر است، اما به‌طور کلی مقاومت هر دو سازه در برابر زلزله مناسب است، تنها تفاوت آنها در وزن است.

عمر کدام یک بالاتر است؟

تمام سازه‌ها پس از گذشت چند سال از پیاده‌سازی، تحت عوامل محیطی و جوی ممکن است دچار تغییراتی شوند، اما در سازه‌هایی که از اسکلت فلزی ساخته شده‌اند این تغییرات کمتر از اسکلت بتنی است، در سازه‌هایی که از بتن ساخته‌ شده‌اند، پس از گذشت حدود ۶۰ سال سازه به دلیل بروز خزش در بتن شروع به فرسوده شدن می‌کنند.

مدت زمان اجرای کدام یک کمتر است؟

در پروژه‌های بزرگ که مقیاس پروژه بزرگ‌تر است سرعت اجرای اسکلت فلزی بالاتر است، به این دلیل که در ساختمان‌های با اسکلت فلزی کل اسکلت ساختمان در ابتدا ساخته می‌شود، در حین اجرای آن می‌توان دیوارها و سقف را نیز پیاده سازی کرد، اما در پروژه‌های اسکلت بتنی دیوارها، ستون و سقف هر طبقه پیاده‌سازی شده و سپس طبقه بعدی ساخته می‌شود، به همین دلیل هم سرعت اجرای ساختمان‌های اسکلت فلزی در مقایسه با بتنی بالاتر است.

تفاوت اسکلت فلزی و بتنی در مقاومت در برابر آتش

از آنجایی که در صورتی که فولاد در برابر آتش قرار بگیرد، دچار تغییراتی در خواص مکانیکی‌اش می‌شود، به همین دلیل هم در هنگام وقوع حریق مقاومت سازه‌هایی که از اسکلت بتنی استفاده می‌کنند بالاتر است.

تفاوت دستمزد اجرا

دستمزد یکی از عواملی است که در هزینه‌های تمام شده ساختمان نقش زیادی دارد، دستمزد اجرا در ساختمان‌های اسکلت فلزی بر اساس وزن محاسبه می‌شود، اما دستمزد در سازه‌های با اسکلت بتنی بر اساس مترمربع محاسبه می‌شود.

در این نوشته تفاوت‌ها و مزایا و معایب هر یک از سازه‌های فلزی و بتنی را بررسی کردیم، در صورتی که قصد کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت انواع مقاطع فولادی را دارید با کارشناسان فولاد فیدار با شماره ۰۲۱-۶۶۳۱۳۱۵۶ تماس بگیرید.

*تجارت‌نیوز مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی‌آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می‌باشد*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.