خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۸۹۷۴

تفاوت‌های بلوک‌های سبک بتنی با بلوک‌های سفالی

تفاوت‌های بلوک‌های سبک بتنی با بلوک‌های سفالی

بسته به مکانی که می‌خواهید از این نوع بلوک برای ساخت آن استفاده کنید، ضخامت بلوک تعیین می‌شود. برای مثال برای سبک‌سازی سقف باید از بلوک سقفی و برای ساخت دیوار از دسته بلوک‌های دیواری، خرید خود را انجام دهید.

با توجه به جایگزین شدن مصالح سبک در صنعت ساختمان‌سازی به جای مصالح سنتی سنگین، دو نوع بلوک سبک بتنی و سفالی در دسته مصالح پرفروش در پروژه‌های عمرانی قرار گرفته است که هر کس بسته به انتظاراتی که از مصالح دارد، از این دو دسته، بلوک سیمانی سبک مناسب خود را انتخاب می‌کند. بلوک سفالی در مواد اولیه تشکیل دهنده‌اش با بلوک سبک سیمانی تفاوت دارد اما هر دو در سبک‌سازی سازه و موارد مصرف‌شان در ساخت دیوارهای غیر باربر سازه با هم شباهت‌هایی دارند.

بلوک سبک سفالی از خاک رس و آهک تشکیل می‌شود که خمیر آن در کوره‌های با درجه حرارت بالا در حدود ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته شده و با تعداد سوراخ‌های مختلف و ابعاد متفاوت به بازار عرضه می‌شود.

در صورتی یک بلوک سبک سفالی استاندارد تولید می‌شود که هنگام عمل‌آوری از رطوبت کافی برخوردار بوده و در کوره ترک نخورد در نتیجه هنگام خرید بلوک برای دیوارهای ساختمان باید خرید را از یک مرکز معتبر تولید کننده مصالح ساختمانی انجام داد.

بسته به مکانی که می‌خواهید از این نوع بلوک برای ساخت آن استفاده کنید، ضخامت بلوک تعیین می‌شود. برای مثال برای سبک‌سازی سقف باید از بلوک سقفی و برای ساخت دیوار از دسته بلوک‌های دیواری، خرید خود را انجام دهید.

برای ساخت دیوارهای پیرامونی سازه که نیاز است عایق حرارتی و صوتی باشند، باید از بلوک سبک در پهنای ۱۵ سانتی متر سوراخ دار یا فوم دار خرید انجام شود. تیغه‌های داخلی خانه و جدا کننده اتاق‌ها، می‌توانند ده سانت ضخامت داشته باشند. بلوک سبک هفت سانتی‌متری نیز یافت می‌شود که برای ساخت دیوار اطراف آسانسور یا راه پله‌ها استفاده می‌گردد.

مزیت‌های خرید بلوک سبک سفالی برای ساختمان‌سازی

در هنگام خرید و انتخاب بلوک در میان انواع محصولات موجود در بازار، کیفیت محصول در کنار قیمت مناسب آن، از جمله عواملی است که هنگام خرید مورد بررسی قرار می‌گیرد. اجناس ارزان قیمت بی کیفیت که از مقاومت فشاری لازم برخوردار نیستند و کیفیت سازه را در طول بهره‌برداری تحت تاثیر قرار می‌دهند، مناسب استفاده در پروژه‌های عمرانی نیستند. قیمت ماده‌ای که برای ساخت بلوک سبک استفاده می‌شود، باید مقرون به صرفه باشد. یعنی در ازای جنس و مرغوبیتی که در طول زمان از خود نشان می‌دهد باید دارای قیمتی مناسب باشد تا کارفرما را دچار ضرر مالی نسازد.

بلوک سبک سفالی یا بلوک سیمانی استاندارد از جمله رایج‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین مصالحی هستند که توسط پیمانکاران در سراسر کشور جهت ساخت سازه استفاده می‌شوند.

عوامل مختلفی در انتخاب بلوک سفالی برای ساخت دیوارهای غیر باربر سازه مورد توجه قرار میگیرد که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بلوک سفالی کارپذیری بالایی دارد و در اثر استفاده از دریل و نصب آویزهای مختلف در آن دچار شکستگی و آسیب نمی‌شود. و توانایی تحمل وزن لوستر یا سایر آویزها را دارا می‌باشد.

۲- در برابر حرارت و آتش‌سوزی مقاومت حرارتی بالایی دارد.

۳- نسبت به سایر بلوک‌های سبک در دسترس پذیری بیشتری دارد.

۴- به دلیل سوراخ‌هایی که در خود دارد و بسته به پهنای آن و تعداد جداره‌ها، عایق صوتی مناسبی است.

۵- به کاهش بار مرده ساختمان در جهت ایمن‌سازی سازه در برابر زلزله کمک شایانی می‌کند.

۶- مواد اولیه آن در دسترس است و دارای قیمت مناسبی نسبت به سایر انواع بلوک سبک می‌باشد.

معایب استفاده از بلوک سفالی در ساختمان

بلوک سبک سفالی نسبت به انواع بلوک سیمانی موجود در بازار، از محدودیت‌ها و مشکلاتی برخوردار است که قبل از انتخاب نهایی در پروژه باید از این معایب که در هزینه نهایی پروژه تاثیرگذار است مطلع گشته و سپس به صورت آگاهانه اقدام به خرید بلوک سفالی یا بلوک استاندارد سیمانی نمایید:

۱- بلوک سفالی بسیار ترد بوده و با کوچکترین ضربه یا سقوط هنگام حمل و نقل و یا جابجایی در محل، ترک برداشته و می‌شکند. همانطور که می‌دانید استفاده از بلوک شکسته در دل کار اصولی نبوده و با خرید بلوک سبک سفالی ممکن است پرت کار بالا رود که در هزینه تمام شده کارفرما تاثیرگذار است.

۲- در بخش نازک کاری برای اندود بلوک سفالی، نیاز به گچ و خاک بیشتری نسبت به انواع بلوک سبک سیمانی می‌باشد. علت این امر ناهمواری‌های سطح بلوک است که برای هموارسازی به ملات بیشتری نیاز دارد.

۳- در طول بهره‌برداری از سازه، در سقف یا دیوارهای ساختمان ترک‌هایی در نازک کاری یا گچ مشاهده می‌شود که علت این امر وجود آهک در ملات بلوک سفالی است که در نهایت ترک‌های سطحی گچ را نتیجه می‌دهد.

۴- مقاومت فشاری این بلوک نسبت به سبکی آن بسیار پایین‌تر از سایر بلوک‌های سبک است.

۵- اگر چه بلوک سفالی در دسته بلوک‌های سبک قرار می‌گیرد اما نسبت به سایر بلوک‌ها نظیر بلوک استاندارد سیمانی، به مراتب سنگین‌تر است.

جایگزین مناسب برای بلوک سفالی در پروژه‌های عمرانی

2wsdc

با ذکر معایب بلوک سفالی لازم است جایگزین مناسبی که بتواند عیوب آن را برطرف کرده و در همه جا در دسترس باشد، معرفی گردد. بلوک سبک سیمانی از جمله رایج‌ترین و محبوب‌ترین بلوک‌های سبک است که توسط کارفرمایان و پیمانکاران در ساخت پروژه‌های سبک و سنگین عمرانی ترجیح داده می‌شود. بلوک سیمانی یا بتنی از مواد اولیه‌ای نظیر آب، سیمان، سبکدانه و مواد افزودنی ساخته می‌شود که در همه جای ایران در دسترس می‌باشد و همین امر در قیمت مناسب آن تاثیر به‌سزایی دارد.

مورد دیگر مقاومت بتن در برابر شرایط اقلیمی متفاوت است که با مواد افزودنی مختلف تبدیل به یک ماده مقاوم و سازگار با محیط می‌شود.

یکی از شرکت‌های با سابقه تولید بلوک سبک سیمانی و توزیع کننده آن در سراسر کشور، شرکت تک سامان هور است که بلوک سبک تک سامان توانسته به یکی از استانداردترین محصولات بتنی پیش ساخته کشور در زمینه سبک‌سازی سازه تبدیل شود.

بلوک سیمانی ساخته شده توسط این شرکت از ویژگی‌های مطلوبی برخوردار است که از جمله این موارد می‌توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

۱- بلوک سبک تک سامان ، دارای چگالی کمتر از ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است که این بلوک در عین سبکی از مقاومت فشاری بالایی در حد ۲۵ کیلوگرم در هر متر مکعب برخوردار می‌باشد.

۲- دارای لبه‌های محکم، با مقاومت بالا در برابر شکستگی و خردشدگی می‌باشد.

۳- با سقوط از ارتفاع یک و نیم متری کوچکترین ترکی بر نمیدارد.

۴- از شرایط عمل آوری استانداری برخوردار است، به گونه‌ای که ضریب جمع شدگی خطی آن کمتر از ۶۵ صدم درصد می‌باشد. معنی آن قابلیت استفاده‌­ی این بلوک سبک در مناطق گرم و مرطوب است که مانع جذب رطوبت هوا به خود و تبخیر آن در برابر نور خورشید و گرمای هوا شده، در نتیجه شکستگی و ترک خوردگی دیوار در طول زمان رخ نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.