کد مطلب: ۴۰۴۲۸۳

موج منفی در بورس از کدام نمادها شروع شد؟ / رویدادهای اثرگذار بورسی دیروز

موج منفی در بورس از کدام نمادها شروع شد؟ / رویدادهای اثرگذار بورسی دیروز

بازار سهام روز گذشته با افت ۶۴۴۰ واحدی نماگر اصلی خود مواجه شد و به میانه کانال ۳۱۴ هزار واحدی وارد شد. در این روز عمده نمادهای بازار قرمزپوش شدند و شاهد انتظار قابل‌توجه نقدینگی در صف‌های فروش در حدود ۷۰ درصد از نمادهای معاملاتی بورس تهران بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام روز گذشته با افت ۶۴۴۰ واحدی نماگر اصلی خود مواجه شد و به میانه کانال ۳۱۴ هزار واحدی وارد شد. در این روز عمده نمادهای بازار قرمزپوش شدند و شاهد انتظار قابل‌توجه نقدینگی در صف‌های فروش در حدود ۷۰ درصد از نمادهای معاملاتی بورس تهران بودیم. به این ترتیب در شرایطی که در ساعات اولیه معاملات، نمادهای بانکی شدیدترین میزان ریزش قیمت را تجربه می‌کردند، در ادامه این موج منفی به کل بازار سرایت کرد و در نهایت حدود ۹۰ درصد از سهام در محدوده منفی به معاملات روزانه خود پایان دادند.

هر چند نمادهای پالایشی همچون روز دوشنبه در نقش حامی شاخص ظاهر شدند اما فشار عرضه چنان قدرتی داشت که تقاضای سهام را بلعید و فضای هراسانی در بین متقاضیان به وجود آورد. در میان صنایع مطرح بورسی تنها شاخص دو صنعت محصولات کاغذ و فرآورده‌های نفتی مثبت بود و فشار فروش سنگین بر نمادهای خودرویی، دارویی، بانکی، سیمانی، قند و شکر، رایانه، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات فلزی، زراعت و انبوه‌سازی در میان صنایع بزرگ و پرنماد بورسی بیش از سایرین به چشم می‌آمد.

این اتفاق در حالی بود که سهام صنایعی چون غذایی، لاستیک، کاشی و سرامیک، کانی فلزی و غیرفلزی، ماشین‌آلات و حمل و نقل نیز با فشار فروش در محدوده منفی معامله شدند و شاخص آنها بیش از ۲ درصد افت را در روز گذشته تجربه کرد. تنها صنایع فلزات اساسی و شیمیایی بودند که فشار عرضه‌ها در آنها کنترل شده‌تر بود. بسیاری بر این باورند که روند کنترل شده رشد قیمت سهام این دو صنعت از مهم‌ترین دلایل عدم واکنش قدرتمند فعالان بازار در این گروه‌ها به شمار می‌آید.

در گروه خودرو، «خبهمن» با انتشار اطلاعیه‌ای از واگذاری ۶ درصدی سهام شرکت صنایع ریخته‌گری ایران خبر داد. «خبهمن» در این اطلاعیه اعلام کرد روز ۱۵ مهر سال جاری، ۵۵/ ۶ درصد سهام شرکت صنایع ریخته‌گری را به قیمت هر سهم ۲هزار و ۱۷۳ریال واگذار کرده است. جمع مبلغ معامله شده ۱۷۹ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال و سود واگذاری پس از کسر مخارج انتقال مبلغ ۱۵۴ میلیارد و ۸۴۴ میلیون ریال برآورد شده است.

در میان رویدادهای اثرگذار امروز (چهارشنبه ۱۷ مهر) شرکت فولاد سپیدفراب کویر عرضه اولیه ۱۰ درصد معادل ۲۴۰ میلیون سهم و با محدوده قیمتی هر سهم ۶۰۰ تا ۶۲۵ تومان و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۶۰۰ سهم، وارد بورس تهران خواهد شد. این شرکت با ارسال گزارش عملکرد شهریور و ۶ ماه نخست سال جاری روی سامانه کدال اعلام کرد در دوره یک ماهه از محل فروش انواع میلگرد شاخه و کلاف، محصولات کارمزدی و ضایعات تولیدی مبلغ ۵/ ۳۰۸ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت همچنین در عملکرد ۶ ماهه ۹/ ۱هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۲ درصد رشد داشته است.

خبر مهم دیگر در بازار مربوط به سخنان مدیرعامل ذوب‌آهن درخصوص پیشنهاد تخصیص ۲۸ درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی بابت تسویه بخشی از بدهی دولت به تامین اجتماعی بود. در این راستا به گزارش بورس پرس، منصور یزدی‌زاده در نشست خبری هشتمین نمایشگاه سالانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی گفت: ایمیدرو سال جاری برای ذوب‌آهن یک میلیون تن کنسانتره در نظر گرفته و پیشنهاد اختصاص ۲۸ درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به «ذوب» بابت تسویه بخشی از بدهی دولت به تامین اجتماعی ارائه شده که با این حساب می‌توانیم یک میلیون تن کنسانتره را به گندله تبدیل کنیم.

وی افزود: سال ۹۲ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به سنگ آهن مرکزی بدهکار بودیم و امروز این بدهی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. در واقع بحث تاخیر در پرداخت به معدنکاران موضوع جدیدی نیست و نباید آن‌ را بهانه عدم تامین سنگ برای ذوب‌آهن قرار دارد. این شرکت سنگ آهن را ارزان‌تر نمی‌خرد اما چون با روش کوره بلند تولید می‌کند باید سنگ آهن عیار بالا داشته باشد وگرنه باید کک بیشتری مصرف کند و هیچ‌گونه دیکته کردن قیمت از جانب تولید‌کنندگان فولاد وجود ندارد.

از سوی دیگر شرکت صبانور در اطلاعیه‌ای دلیل افزایش مبلغ فروش در صورت‌های مالی اخیر خود را دریافت مجوز افزایش نرخ برای محصولات خود عنوان کرد. در نامه‌ وزارت صنعت که توسط این شرکت و برای توضیح بیشتر منتشر شده‌است، علاوه بر اشاره به ممنوعیت صادرات محصولات سنگ‌آهن نظیر کلوخه، دانه‌بندی شده، کنسانتره و گندله توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مواد اولیه بنگاه‌های داخلی از تاکید این وزارتخانه بر اجازه صادرات این محصولات پس از تامین نیاز داخلی خبر داده شده‌است.

براساس جدول ارائه شده در پایان ‌نامه وزارت صنعت، تغییر سقف قیمت توافقی برای محصولات سنگ‌آهنی به این شرح است: نرخ کنسانتره از ۵/ ۱۳ درصد به ۱۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان، نرخ گندله از ۲۱ درصد به ۵/ ۲۳درصد قیمت شمش فولاد خوزستان و نرخ آهن اسفنجی بدون تغییر و ۵۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تغییر کرده‌است و اعمال این نرخ‌ها از روزهای ابتدایی مرداد ۹۸ خواهد بود. شفاف‌سازی دیگر که در سامانه کدال منتشر شد، مربوط به شرکت پالایش نفت لاوان بود. در این شفاف‌سازی، به این نکته اشاره شده است که به‌رغم اطلاع‌رسانی درخصوص راه‌اندازی پروژه ایزومریزاسیون (که منجر به تولید بنزین یورو ۴ می‌شود) در سال ۹۸، بهره‌برداری از این پروژه با مشکلاتی مواجه شده‌است اما این شرکت توانسته شرایط افزایش ۷۵هزار و ۵۰۰ بشکه‌ای تولید بنزین معمولی خود را از مهرماه فراهم کند.

توقف نمادهای «چکاوه»، «فزرین»، «داوه» برای برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی به دلیل نوسان قیمت سهام طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی نیز از دیگر اتفاقات مهم برای سهم‌های پرنوسان یاد شده است. علاوه بر این نهاد ناظر در سامانه کدال ضمن هشدار به شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به دلیل عدم افشای به موقع اطلاعات ماهانه، نماد معاملاتی ناشر در اجرای دستورالعمل پذیرش را مشمول فرآیند تعلیق تا ارسال دلایل عدم افشای به موقع اطلاعات توسط مدیرعامل کرد و در این خصوص فرصت ۵ روزه به شرکت داد. شرکت‌های فرابورسی موظفند وضعیت عملکرد ماهانه خود را نهایتا ظرف ۵ روز پس از شروع ماه بعد در سامانه کدال افشا کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.