کد مطلب: ۵۹۸۸۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رمزگشایی از نامه خاندوزی به رئیسی / زنگ خطر کدام بازارها به صدا در می‌آید؟

رمزگشایی از نامه خاندوزی به رئیسی / زنگ خطر کدام بازارها به صدا در می‌آید؟

وزیر اقتصاد پیش از این گفته بود قرار است کسری بودجه را از طریق فروش اموال مازاد جبران کند؛ نه انتشار اوراق بدهی و استقراض از بانک مرکزی. اما حالا او در نامه‌ای به رئیس جمهور رسما اعلام کرده چالش‌های زیادی بر سر راه فروش اموال مازاد وجود دارد. نامه خاندوزی چه پیامی برای اقتصاد دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد خاندوزی خواسته با انتشار عمومی نامه، این هشدار را بدهد که امکان تامین کسری بودجه از طریق فروش اموال مازاد ممکن نیست و دولت باید به سراغ راهکارهای دیگر برود. راهکارهایی که ممکن است یا باعث ضرر بیشتر سهامداران بورس شود و یا افزایش تورم.

حالا خاندوزی خواسته با انتشار عمومی نامه خود را از بروز مشکلات بعدی مبرا کند و بگوید کسری بودجه و فروش نرفتن اموال مازاد به دلیل قصور دستگاهها و سایر نهادها بوده و نه وزارت اقتصاد و او حتی درباره آن هشدار هم داده است.

به خصوص که چندی پیش خاندوزی متهم شده بود که نتوانسته بورس را از وضعیت بحرانی خارج کند و حتی برخی از رسانه‌ها مساله استیضاح او را مطرح کردند.

همان زمان بود که محمدحسن آصفری، نماینده مجلس در توییتی نوشت: «آقای خاندوزی پیش از وزارت دائم توئیت می‌کردند و در مورد خروج بورس از وضعیت بحرانی راهکار می‌دادند حالا همان راهکارهایی را که توئیت می‌کردند اجرا کنند.»

معنای نامه خاندوزی این است که یا دولت مجبور به فروش اوراق دولتی است که بر بورس تاثیر منفی می‌گذارد. یا مجبور به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول است که بر نرخ تورم تاثیر منفی می‌گذارد. هر چه باشد، پیام نامه خاندوزی به رئیسی برای اقتصاد و بازارها چندان خوشایند نیست.

پروژه شکست‌خورده خاندوزی!

خاندوزی در نامه به ابراهیم رئیسی اعلام کرده که در شش ماهه نخست امسال، فقط ۴۷۳ میلیارد تومان از محل فروش اموال مازاد به حساب خزانه واریز شده است. این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قرار بود درآمد دولت از محل فروش اموال مازاد خود ۴۵ هزار میلیارد تومان باشد.

حالا نامه وزیر اقتصاد به رئیسی نشان می‌دهد تنها یک درصد از کل درآمد پیش‌بینی شده برای فروش اموال مازاد محقق شده است. پس تامین کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی از این محل، امرناممکنی است.

این مساله در حالی است که وزیر اقتصاد پیش از این بارها گفته بود بهترین راه جبران کسری بودجه، فروش اموال مازاد دولت است. راهی که به گفته خاندوزی «کمترین اثر تورمی را دارد و باعث مولد شدن دارایی‌ها هم می‌شود.»

اما محتوای نامه خاندوزی می‌گوید دولت نمی‌تواند از طریق فروش اموال مازاد کسری بودجه را تامین کند. ۱۵ منعی که خاندوزی به آن اشاره کرده هم به گونه‌ای نیست که با دستور مستقیم و فوری رئیسی، به سرعت رفع شود و دولت بتواند این اموال را بفروشد و پول آن را به خزانه بریزد.

احتمالا وزیر اقتصاد زمان اعلام چنین وعده‌ای، وضعیت درآمد و تحقق منابع درآمدی بودجه را ندیده و از فروش یک درصدی اموال مازاد دولت خبر نداشت!

زنگ خطر کدام بازارها به صدا در می‌آید؟

اما جدای از اعلام چنین وعده‌ بدون پشتوانه آماری و بودجه‌ای، سوال بعدی این است که دولت قرار است کسری بودجه خود را چگونه تامین کند؟

یک راه تامیین کسری بودجه انتشار اوراق بدهی است. اما مساله این است که به گفته کارشناسان بازار سرمایه، فروش اوراق بدهی، عامل اصلی افت بورس در یک ماه گذشته بود.

یعنی درست در روزهایی که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند شاخص بورس وارد کانال ۱٫۶ میلیون واحدی می‌شود، دولت اوراق بدهی در بازار عرضه کرد و یکی از علت‌های افت شاخص بورس هم همین بود.

حالا با وجود کسری بودجه و ناتوانی دولت در فروش اموال مازاد، احتمالا دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه به سراغ فروش اوراق بدهی برود. در این صورت زنگ خطر برای سهامداران به صدا در می‌آید و ممکن است شاخص کل بورس باز هم بریزد.

اما دولت قطعا نمی‌تواند کل این کسری را از طریق اوراق بدهی تامین کند. پس ممکن است راه دیگر، استقراض از بانک مرکزی باشد. راهکاری که نتیجه آن افزایش تورم است.

بازی دولت با دلار؟

اما راه دیگری هم وجود دارد و آن هم دستکاری نرخ ارز در بازار آزاد است. چندی پیش زمانی که نرخ دلار به ۲۸ هزار تومان رسید و دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان برگشت، اقتصادنیوز در گزارشی نوشت دولت از طریق افزایش نرخ ارز، بخشی از بودجه خود را جبران کرده است.

همان راهکاری که محمود احمدی‌نژاد اوایل دهه ۹۰ انجام می‌داد. حالا دوباره در هفته گذشته قیمت دلار به بالای ۲۸ هزار تومان رسید و دوباره به عقب برگشت.

شاید دولت در آستانه مذاکرات برجامی، با نرخ ارز بازی می‌کند. چون می‌داند آغاز مذاکرات قطعا بر قیمت دلار اثر کاهشی می‌گذارد و سعی می‌کند تا آن زمان با نوسان‌گیری از قیمت دلار، بخشی از کسری بودجه را جبران کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تنها راه نجات مردم ودولت برجام است وبس

  • مژگان

    شما سود بانک را اضاف کنید و بعد نتیجه مثبتش را ببینید
    کلی پول وارد بانک و اقتصاد میشه و قیمت خانه و طلا و ارز افت خواهد کرد
    یکسال امتحان کنید
    آخه در کشوری که بیش از ۵۰ درصد تورم داریم نهایت ۲۰ درصد سود میدید ؟
    مردم پول بزارن بانک بعد ۳۰ درصد هم ضرر کنن؟

    • رضالطفی

      عزیز دلم شما میگی بانک سود بیشتر بده خوب تا آخر سال با این همه سود بدون پشتوانه که همش خرج حقوق دولت میشه تازه هیچ طرح اقتصادی توجیه پذیر هم وجود نداره بااین تورم دولت از کجا بعد بیاد اصل پول مردومو آخر سال بده؟

    • ارمین

      آدم حسابی مگه اقتصاد کلان مملکت دبه ماست هستش که امتحان کنیم
      سود بانکی بره بالا همه ازتولید و بورس میکشن و میریزن ت بانک و میرن خونشون میخابن چون بانک داره نزول میده
      حالا بیایید یک سال امتحان کنید !!!!!
      خدایا خودت بیا دیگه همه رد دادن
      با همین امتحان کردن‌ها به این باتلاق رسیدیم

  • مخالف تبعیض ورانت

    دولت رئیسی باید مثل ولیعد عربستان عمل کند کلیه افرادیکه بالای ۱۰۰میلیاردتومان ثروت دارنداعم ازاشخاص حقوقی وحقیقی شخصی دولتی وبخصوص اشخاصی که کوچکترین پستی ا ابتدای تشکیل حکومت تاالان داشته اند دریک هتل دعوت کند وبا مستقرکردن ۵۰قاضی مسلط وچابک قانون ازکجا آورده ای را درهمان هتل حفاظت شده اجرا کند دوراه بگذارد بخشش بیش ا ۱۰۰میلیارد تومن درهمان هتل به بیت المال ویا….

  • ناشناس

    هرچی وعده دادند برای ارزانی و کاهش قیمت دلار و طلا همش هیچ و پوچ…. پناه بر خدا از شر انسانهایی ک رنج مردومشون براشون مهم نیست…

  • ناشناس

    طبق تحلیل تکنیکال، اغلب نمادهای بورسی هنوز باید قیمتهای پایینتری رو ببینند و همینطور شاخص بورس یا باید اعداد پایینتری رو ببینه یا مدتی در این رنج عددی به سر ببره.چون قاعده بازار اینه که : همیشه قیمتها رو به رشد نیستن، بخشی از دوره ک میتونه یک سال یا دوره چندساله باشه از رشد بازمیمونن و چون عده ای از این ویژگی غافلن و یا با دید دلالی و نوسانگیری وارد بازار شدن و “سرمایه گذار” نیستند و میخوان بلافاصله سود بگیرن و اقدام به خروج پولشون از بازار میکنن، باعث ریزش ارزش بازار میشن.
    اونهایی که با بازیهای دنیای اقتصادی آشنا هستن میدونن برای اینکه این اتفاق بیفته، رسانه ها مدام اخبار منفی پخش میکنند تا در سهامدارها فومو ایجاد شه و از ترس اقدام به فروش کنن.
    البته جوامع هوشیار رو سواد مالی و اقتصادی عموم مردم کار میکنن بنابراین همه میفهمن داستان این بازارها چیه و چون نمیترسن، اقدام به فروش نمیکنن و بنابراین بورسهاشون ریزشهای سنگین رو تجربه نمیکنه. و زمان اصلاح بازار در آرامش سپری میشه.

  • ناشناس

    درحال حاضر قیمت دلار کاملا وابسته به بازار کریپتو نوسان میکنه، هربار که قیمت ها تودبازار کریپتو به ارزندگی میرسن، تقاضای دلار برای خرید کریپتو بالا میره و شاهد افزایش قیمت دلار تو بازارهای داخلی میشیم.
    بنابراین افزایش قیمت دلار ربطی به دولت ” نداره”
    اگه هم بخوایم بازار کریپتو رو مسدود و ممنوع کنیم، با توجه به اینکه بازار ارزتده ای برای تولید و دریافت ارز در داخل هست، چندان راهکار مناسبی نیست.
    باید سرمایه گذارهای کریپتو مقداری تعهد احساس کنن و دنبال نوسان گیری از دلار نباشن.
    اونم به آموزش و ایجاد وجدان نیاز داره که تابحال آموزشها و تشویقهای این سرمایه گذارها چنین نبوده.

  • ناشناس

    دولت رییسی نهایت بتواند قیمت ها را ثابت نگه دارد تورم آبان خداراشکر کم شده

  • محمد

    کاملا غیر کارشناسانه و در جهت تخریب دولت. منتظرم تا انتشار دهید.

    • ناشناس

      من هم تا حالا ندیدم یک خبر مثبت از دولت جدید، انتشار دهید.

  • م محمد

    دقیقا دولت دلار برای تامین کسری بودجه با مردم بازی میکند ولی غافل ازاینکه یک روز که دلار بالا میرود یکماه مردم صدمه ی گرانی وغارت غارتگران را مردم باید تحمل نمایند دولت فقط میخواهد بگویند بدون استقراض ازبانک مرکزی حقوق داده سوقصد اضافه کردن حقوق را هم ندارد وبی خیال قشر کارگر وبازنشسته

  • قادر

    مدیریت بلد نیستید کشور به خاک سیاه نشاندید وقتی در کشور عده ای تحریم جهانی را نعمت میدانند و از آن به نفع خود و ضرر جامعه ثروت اندوزی میکنند معلومه که عاقبتمون این میشه