کد مطلب: ۳۶۶۲۶۲

نان باید گران شود!

نان باید گران شود!

نانوایان تهرانی در اعتراض به قیمت نان و افزایش دو برابری قیمت آرد مصرفی گفته‌اند نان گران نشود، وزن چانه‌ها را کم می‌کنیم.

«نان گران نشود، وزن چانه‌ها را کم می‌کنیم»، این جمله‌ای است که حالا نانوایان تهرانی در اعتراض به قیمت نان و افزایش دو برابری قیمت آرد مصرفی اعلام کرده و گفته‌اند دیگر نمی‌توانند با این وضع ادامه دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، البته این تنها گفته نانوایان نیست و وحید هوشنگ‌نژاد، نایب‌رئیس انجمن اسنک و چیپس هم گفته است: «ما در‌ سال گذشته مجبور شدیم چندین بار افزایش قیمت در محصولات خود اعمال کنیم و دیگر بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و با ابلاغ این مصوبه چاره‌ای به غیر از گران‌کردن کیک و شیرینی نداریم». او تاکید کرده است: «در ماه‌های قبل که افزایش قیمت داشتیم، شاهد کاهش فروش و افت تعداد مشتریان بودیم، زیرا قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده و شیرینی و شکلات جزو مایحتاج اصلی به حساب نمی‌آید، اصطلاحا دیگر مردم برای بچه‌های خود کیک و کلوچه نمی‌خرند و اکنون نیز باید خودمان را برای از دست دادن تعداد بیشتری از مشتریان آماده کنیم».

نانوایان و تولیدکنندگان کیک و کلوچه به ایلنا گفته‌اند: «نه‌تنها قیمت آرد دو برابر شده است که قیمت روغن قبلا ٧٠‌ هزار تومان بود، اما اکنون ١٣٠‌ هزار تومان شده است. قیمت خمیرمایه دوبرابر و بهبوددهنده‌ها نیز سه برابر شد». این درحالی است که بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان هم در این زمینه می‌گوید: «ازسال ٩٣ تاکنون افزایش قیمت نان نداشته‌ایم و مرتبا هزینه‌های ما بالا رفته است، زیرا هر نوع هزینه مربوط به تولید افزایش پیدا کرده و براساس تورم افزایش قیمت نداشته‌ایم؛ به عبارت دیگر افزایش قیمت نداشته‌ایم». او در ادامه توضیح می‌دهد: «حالا در نظر بگیرید مطابق دستور وزارت کار حقوق کارمندانمان باید ٣٦‌ درصد افزایش پیدا کند و ١٥‌ درصد بر قیمت آب و برق افزوده می‌شود».

مقدم با اشاره به اینکه برخی از شرایط فروش نانوایی‌های آزادپز متفاوت از ما است، توضیح می‌دهد: «اگرچه هزینه آزادپز‌ها مطابق هزینه‌های ما است، ولی دولت برای این دست نانوایی‌ها استثنائاتی را هم در نظر گرفته که قیمت‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، می‌تواند براساس عرضه و تقاضا باشد».

اما در این میان اخبار مبنی بر کم شدن وزن چانه‌های نان به گوش می‌رسد. رئیس اتحادیه نانوایان با کذب شمردن این موضوع در این زمینه توضیح داد: «چانه‌های نان باید استاندارد باشند، زیرا در غیر این صورت ممکن است موجب ضرر و زیان نانوا شود، چراکه اگر قرار است در روز ‌هزار عدد نان پخته شود، با کم شدن وزن چانه ١٢٠٠ نان پخته می‌شود و در این صورت ساعت کار بالا می‌رود و با وجود افزایش روزافزون نانوایی‌ها تعداد مشتری به اندازه تعداد نان نیست، به کارگر باید حقوق بیشتری بابت ساعت کاری بیشتر پرداخت شود و نمی‌تواند مقرون به صرفه باشد، به همین جهت موجب به وجود آمدن جو روانی نامناسب برای نانوا می‌شود».

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگر اداره کار چقدر اضافه کرده که همه اجناس چند برابر شده ای خدا برس به داد ما