کد مطلب: ۷۳۲۰۸۸

استفاده از کالابرگ اختیاری شد؟

استفاده از کالابرگ اختیاری شد؟

بر اساس وعده‌های وزیر کار به محض اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیک قیمت کالا‌های ضروری معیشتی، به شهریور ۱۴۰۰ باز می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر کار در حاشیه جلسه دولت از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک اظهار امیدواری کرد.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با اعلام اجرای موفق طرح آزمایشی کالا برگ الکترونیک در استان هرمزگان نسبت از اجرایی شدن این طرح در کشور اظهار امیدواری کرد.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد.

وی ادامه داد: به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود و باید اعلا کرد که استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می‌توانند از کالا برگ و کسانی که مایل نبودند می‌توانند از مبلغ نقدی آن استفاده کنند.

گفتنی است سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند.

ساز وکار کالابرگ الکترونیکی

مهم ترین امر برای استفاده کالابرگ الکترونیک این است که فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود.

همچنین میزان شارژ اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه‌ای به اندازه‌ی مابه‌التفاوت قیمت شهریور سال گذشته با قیمت جدید است. مثلاً اگر کالایی ۳۰ هزار تومان بوده و با برداشته شدن ارز ترجیحی به ۵۰ هزار تومان می‌رسد، ۲۰ هزار تومان به اندازه‌ی مابه‌التفاوت آن کالا در قالب یارانه به حساب فرد واریز شده و آن فرد ۳۰ هزار تومان را از جیب می‌دهد و ۲۰ هزار تومان مابه التفاوت از اعتبارش هزینه می‌شود. منتها تأکید بر این است که ابتدا باید اعتبار در کارت شارژ شده و سپس ارز ترجیحی حذف شود.

در واقع می‌توان گفت این طرح به‌روزشده طرح کوپنی است که در سال‌های اول انقلاب اجرا می‌شده است. از سال‌های گذشته که این موضوع مطرح شد مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت و وعده دولت برای اجرای آن در این شرایط خاص دغدغه‌ها را بیش از پیش کرده است.

ابهامات طرح کالا برگ الکترونیکی

۱) زمینه سازی برای احتکار و ایجاد بازار سیاه: آنچه در اقتصاد اثبات شده است این سیاست دولتهاست که می‌تواند انگیزه سفته بازی، احتکار و ایجاد بازار سیاه را تقویت کند و در صورت سیاستگذاری اشتباه هرقدر هم که نظارت تشدید شود باز هم مشکلاتی بوجود می‌آیند. مشابه تجربه‌ای که در مسأله ارز ۴۲۰۰ بوجود آمد.

در موضوع کالابرگ الکترونیک اولین مسئله این است که خود سیستم کالابرگ فسادآفرین و ایجادکننده بازار سیاه خواهد بود. حتماً فعالان اقتصادی دهه‌های گذشته موضوع شکل‌گیری بازار‌های سیاه و ایجاد فضای مناسب جهت دلالی را به یاد دارند. همچنین جدای از تشدید ورود دلالان به بازار کالا‌های اساسی، از آنجا که امکان انتخاب و جایگزینی کالا‌ها از مردم گرفته شده است، خود مردم نیز اقدام به خرید و فروش کالا‌ها می‌کنند که آثار مخربی دارد.

تخلفات شکل گرفته از کوپن تا حدی بالا گرفت که در سال ۶۷ قانون منع خرید و فروش کوپن تصویب شد و در آن مجازات‌هایی برای جعل و دخل و تصرف و دزدی و خرید و فروش و سو استفاده از کوپن‌ها در نظر گرفته شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کوپن به درد نمیخوره ما همون پول میخایم

  • ناشناس

    سلام دقیقآ همین که گفتید درسته الان تخم مرغ مونده وبرمیدارن تاریخ توهم توهم میزنند وپیدا وخوانا نیست ومیفروشند که خیلی خطرناکه ونظارتی هم نیست متاسفانه اگه هم باشه فایده ای نداره

  • ناشناس

    والله وبالله با این کار دارید واس خودتون مشکل ایجاد میکنید که بعدها نمیتونید جمش کنید..همین یارانه نقدی خیلی بهتره

  • ناشناس

    کاش همون‌ یارانه نقدی باشه چون ی مقدار مشکل حل میشه برای ماها ک مستاجرم

  • ناشناس

    اقای ریسی باکالابرگ فقط زندگیروبراماجهنم میکینیدتروخدانقدبدید