خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۵۵۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۱٫۲ درصدی نرخ بیکاری / نرخ بیکاری چگونه در پاییز کاهش یافت؟

کاهش ۱٫۲ درصدی نرخ بیکاری / نرخ بیکاری چگونه در پاییز کاهش یافت؟

نرخ بیکاری کل کشور در پاییز ۹۹ به ۹٫۴ درصد رسید. عددی که نشان می‌دهد نرخ بیکاری کشور در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱٫۲ درصد کمتر شده است. اما آیا واقعا در زمان شیوع کرونا و تعطیلی برخی از کسب‌وکارها می‌توان پذیرفت که نرخ بیکاری کاهش یافته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ بیکاری در حالی کاهش یافته که اقتصاد ایران و جهان یک سال است که درگیر شیوع ویروس کروناست و گزارش‌های رسمی زیادی نشان می‌دهد برخی از کسب‌وکارها در زمان شیوع کرونا دچار مشکل و تعدیل نیرو شده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت دلیل کاهش نرخ بیکاری بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد اشتغال نیست.

در پاییز سال جاری هم مانند تابستان نرخ بیکاری به واسطه کاهش نرخ مشارکت اقتصادی کم شده است. این به آن معناست که بخشی از جمعیت فعال، امید خود را برای ورود به بازار کار از دست داده‌اند و همین مساله نرخ بیکاری را کاهش داده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی پاییز ۹۹ نسبت به پاییز سال گذشته ٢.٩ درصد کاهش یافته است. در واقع این کاهش نرخ بیکاری ریشه در خروج جمعیت فعال از کار و کاهش نرخ مشارکت دارد.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران جمعیت شاغلین ١۵ ساله و بیشتر بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار نفر ریزش داشته و در حال حاضر شاغلین ٢٣ میلیون و ۴١٣ هزار نفر برآورده شده است. همچنین ۲۳٫۷ درصد از فعالان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله در پاییز امسال بیکار بوده‌اند.

نرخ بیکاری کشور در پاییز و تابستان امسال در حالی کاهش یافته که چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس مجلس در گزارشی اعلام کرده است در سال جاری گسترده‌ترین خروج نیروی فعال از بازار کار رقم خورده است. این مرکز همچنین اعلام کرده بود که نرخ بیکاری کشور حداقل دو برابر نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار است. به عبارتی این مرکز نرخ بیکاری کشور در بهار سال جاری را ۲۴ درصد اعلام کرده بود.

طبق این گزارش ۲۲٫۳ درصد از بیکاران و ۸٫۹ درصد از جمعیت شاغلان تابستان سال ۹۸ به جمعیت غیرفعال تابستان سال جاری اضافه شدند که اگر به جمعیت جویای کار افزوده شوند، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری و حدود هفت ماه پس از شیوع کرونا در کشور به ۱۸٫۵ درصد افزایش خواهد یافت.

آمارهای مرکز آمار ایران با مرکز پژوهش‌های مجلس تفاوت معناداری دارد، در حالی که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فصل بهار امسال را ۹٫۸ درصد اعلام کرد، مرکز پژوهش‌های مجلس تخمین زده بود که نرخ بیکاری بهار سال جاری را ۲۴ درصد است. بنابراین طبق این محاسبه نرخ بیکاری در پاییز امسال حدود ۲۳ درصد برآورد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمدعلی

    خیلی ها بیکارند ولی برای خودشون بیمه رد می کنند. تو کشورهای توسعه نیافته مثل ما با کاهش جمعیت بیکاری کم میشه. وقتی دهه ۶۰ و ۷۰ ها پیر شدند جمعیت بیکاری هم خود به خود کم میشه.

  • ناشناس

    سلام/ چرادروغ می نویسیدمن اماربیکارفامیل واقوام وبستگان ودوستان راتحقیق وبررسی نمودم
    از1300نفرفقط260نفرکارمی کنندو1040نفربیکارهستندیعنی20درصدکارمی کنندو80درصدبیکارندودرامدندارند.