کد مطلب: ۵۴۸۸۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش نرخ سودبین‌بانکی بعد از ۹ماه/ خطر کاهش نرخ سود سپرده‌ها!

کاهش نرخ سودبین‌بانکی بعد از ۹ماه/ خطر کاهش نرخ سود سپرده‌ها!

برای اولین بار در ۹ ماه گذشته، نرخ سود بین بانکی به زیر ۱۹ درصد نفوذ کرده و به ۱۸٫۴ درصد رسیده است. حالا سوال این است که آیا تداوم این کاهش قرار است نرخ سود سپرده‌ها را هم کاهش دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای اولین بار در ۹ ماه گذشته، نرخ سود بین بانکی به زیر ۱۹ درصد نفوذ کرده و به ۱۸٫۴ درصد رسیده است.

نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول است که به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها (نرخ بهره سپرده، تسهیلات، اوراق دولتی و…) جهت می‌دهد با این حال از آنجا که در اقتصاد ایران نرخ بهره سپرده و تسهیلات به صورت دستوری تعیین می‌شود، این تاثیرات چندان و در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست مگر اینکه بانک مرکزی تصمیم بگیرد که تعیین نرخ بهره در بانک‌ها را آزاد کند و به اختیار بانک‌ها بگذارد.

به عبارت دیگگر نرخ بهره بین بانکی، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دورۀ مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین‌بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

با این حساب با آغاز کاهش نرخ بهره بین‌بانکی در شرایط فعلی باید منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟

کامران ندری، کارشناس امور بانکی، در پاسخ می‌گوید: کاهش فعلی زیاد نبوده بنابراین تا اینجا می‌توان چنین ارزیابی کرد که چندان اثرگذار نیست، ولی اگر روند کاهش ادامه پیدا کند میت‌واند آثار تورمی داشته باشد چرا که کاهش نرخ بهره بین بانکی به معنی تسهیل فرایند خلق پول در بانک‌ها و سرعت گرفتن رشد نقدینگی است.

همچنین ندری تاکید می‌کند که ادامه روند کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند در بلندمدت روی سود سپرده تاثیر بگذارد و آن را کاهش بدهند اما روی نرخ سود تسهیلات بعید است که اثرگذار باشد.

به باور این کارشناس علت کاهش فعلی این نرخ در بازار بین بانکی احتمالا این است که اغلب بازارها نزولی شدند و به خاطر شرایط نااطمینانی در اقتصاد تقاضا برای وام نیز پایین آمده، بنابراین بانک‌ها ذخایر اضافی زیادی در دست دارند پس طبیعتا نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا می‌کند.

ضمنا او با انتقاد از عملکرد بانک‌مرکزی در روشن کردن موضع خود نسبت به نرخ بهره بین بانکی، عنوان می‌کند: موضع بانک مرکزی اصلا مشخص نیست و در رابطه با نرخ بهره بین بانکی فقط یک کریدور اعلام کرده با کف ۱۴درصد و سقف۲۲درصد. درحالی که در سایر کشورها بانک‌های مرکزی علاوه بر کریدور، نرخ سیاستی مشخصی هم اعلام می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاهش سودبین بانکی سبب خروج سرمایه مردم ازبانکهاوتشویق ایشان به دلالی دربازارهای دیگراست

    • امیر

      خیلیها زندگیشان را فروخته و سپرده کردن و انرا به حقوق ماهیانه خود حساب میکنند که هزینه های زندگی خود را با سود ان میدهند اگر پایین بیاد بیچاره میشوند چون روی ان برای اجاره خانه و هزینه های زندگی حساب باز کردند چرا دائم مردم باید استرس داشته باشند همه چی چندین برابر شده ولی سود سپرده بیشتر که نشده روز به روز انرا پایین میاورند خدا ازتان نگذرد سالهاست پس انداز کردم که با 50 سال سن و 8 فرزند خانه بخرم ولی نتوانستم چون دهها برابر گران شد و فقط با سود سپرده دارم زندگی میکنم اینم ازم بگیرید تا برم بمیرم خدا روزی رسان است شما ها نمیگذارید

  • ناشناس

    حیف پولت نیست بدی دست بانک ها آتیش بزنی بهتره تا سپرده بدی دست بانک ها با پولت کار کن والا قطعات یدکی خودرو بخری بندازی گوشه انباری از بانک بیشتر سود میمونه هرچی ماها بیشتر پول بدیم بانک ها املاک و دارایی ها شون بیشتر میشه هیچ ماشاءالله سود هم هرساله دارن کم میکنن حالا خودشون یه میلیون وام بدن یه میلیون سود و کارمزد و هزار کوفت و زهرمار میگیرن

  • ناشناس

    بیخود طرح کاهش سپردهای مردم رو اجرا نکنید اگر کشور بانک هایش مالیات میدهند در عوض ان بچه ها تا 18 سالگی دولت به حسابشان پول واریز میکند دانش اموزان رایگان چکاپ دندانپزشکی ومعاینه پزشک میشوند زنان بالای 50 سال حقوق میگیرند واجاره خانه یا مغازه همان قیمت ا لیه قرارداد باقیست تا زمانی که هستی تغییری نمیکند وخیلی چیزهای دیگر اگر سود را کاهش میدهید عرضه این خدمات را داشته باشید الان مردم حاضرند در خارج از کشور حتی کارهای سطح پایین رو انجام دهند ولی ارامش داشته باشند اینجا ارامش که نیست پول هم نباشد مغزمان تکا ان خورده بمانیم

  • ناشناس

    اینطوری بهتره پول هاتون رو از بانک بردارین بدین سکه، پول لازم شدیکیشو بفروشین میتونیم در بانک‌های خارجی هم سرمایه گذاری کنیم

  • ناشناس

    کاهش سود بانکی سبب خروج سرمایه از بانکها و واریز سرمایه به بانک‌های ترکیه و نخجوان و سایر کشورها میشود

  • ناشناس

    انشاالله خداخیرتان ندهدمردم دارن بابدبختی زندگی میکنن حالاشماهم هی سودسپرده هارو کم کنید.من یه دخترجوان هستم وتنهاتوی این جامعه زندگی میکنم وباارتیه پدری که۲۰میلیونه گیرم اومده وباماهی ۲۵۰هزارتومن سوداین سپرده بایدزندگی کنم حالاشماهاهم هی کمش‌کنید

    • ناشناس

      من ۲۴میلیون داخل کارگزاری مفید دارم ماهیانه ۳۵۰۰۰۰تومان سود میگیرم

  • ناشناس

    خدا نگذره از تون
    کسانی مثل من که بااین کار کرد زندگی می کنن
    سود کسانی رو کم کنین که میلیاردی گذاشتن دارن سود می گیرن
    نه امثال ماها که با یک عمر بدبختی گذاشتیم بانک
    کار کنن یع مقدار بما بدن دستمون جلوی دیگران دراز نباشه