کد مطلب: ۲۹۷۱۴۳

دومین نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان برگزار شد

دومین نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان برگزار شد

عصر دیروز در محل اتاق بازرگانی ایران دومین نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان برگزار شد. در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی حضور داشتند که به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور پرداختند.

گرجستان از جمله کشورهای آسیای میانه است که در چند سال اخیر روابط اقتصادی خوبی با ایران داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عصر دیروز در محل اتاق بازرگانی ایران در راستای بهبود فضای اقتصادی بین دو کشور، دومین نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان برگزار شد.

در این نشست که با همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان و دفتر کارگزاری (شرکت حامی نیکان ایرانیان) در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، سیده فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان، مریم سلطانی، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان، مهدی کریمی، رئیس مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی، محمدرضا بختیاری، معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران و کودئی، مدیر کل دفتر روابط اقتصاد خارجی سازمان توسعه سرمایه‌گذاری به ارائه فرصت‌های اقتصادی ایران و گرجستان پرداختند.

7

سیده فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان در این نشست با بیان ویژگی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گرجستان، در مورد پتانسیل‌های این کشور آسیای میانه گفت: گرجستان از نظر کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری در سالیان اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و در این موارد ظرفیت بالایی در تجارت بین‌الملل دارد.

در ادامه وی با اشاره به بخش گردشگری این کشور گفت: در سالیان اخیر بخش گردشگری گرجستان رشد بسیاری داشته است. در سال 2017، بیش از هفت میلیون نفر به این کشور سفر کرده‌اند که بیش از سه میلیون نفر آنها گردشگر بوده‌اند و بخش قابل‌توجهی از آنان ایرانی بوده‌اند.

وی همچنین به مشکلات تجارت دو کشور از جمله فقدان شعبه بانک‌های ایرانی در این گرجستان و مشکلات حمل‌و‌نقل اشاره کرد که باید در آینده مرتفع شود.

5

اما در ادامه دومین نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان، کودئی، مدیر کل دفتر روابط اقتصاد خارجی سازمان توسعه سرمایه‌گذاری به بیان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در روابط اقتصادی دو کشور ایران و گرجستان پرداخت. وی با بیان آمارهای تجاری از کشور گرجستان گفت: آمارها نشان می‌دهد که گرجستان سرمایه‌پذیری بیشتری دارد تا آنکه کشور سرمایه‌فرستی باشد.

وی افزود: حجم تجارت این کشور با ایران در سال 2017 بالغ بر 147 میلیون دلار بوده که از این رقم چیزی در حدود 84 میلیون دلار صادرات ایران به این کشور بوده و واردات از این کشور نیز بیش تاز 63 میلیون بوده که نشان از تراز تجاری کشور ما دارد.

وی در ادامه به بیان معیارهای سرمایه‌گذاری خارجی و چگونگی در نظر گرفتن نکاتی در این زمینه برای فعالان اقتصادی پرداخت.

6

محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران نیز در ادامه این نشست به پیشینه تاریخی و سیاسی گرجستان پرداخت و به چگونگی شکل‌گیری ارتباط ایران و گرجستان در چند دهه اخیر اشاره کرد.

وی در ادامه به فرصت‌های بازار گرجستان اشاره کرد که در آن برای صادرات، مالیات صفر در نظر گرفته شده است. این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای صادرکنندگان کشورمان باشد که بتوانند از این طریق خود را به بازار اروپا وصل کنند.

بختیاری در ادامه با اشاره مکاتبه‌‌ای که در سال 95 بین سفارت ایران با آژانس سرمایه‌گذاری گرجستان انجام شده است، گفت: در پاسخ به این مکاتبه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در گرجستان بیان شده است. از جمله این فرصت‌ها می‌توان به گردشگری و هتل‌داری، انرژی، حوزه نساجی، مواد شوینده، داروسازی، مصالح ساختمانی، حمل‌و‌نقل اشاره کرد.

10

مریم سلطانی، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان ، سخنران دیگر این نشست نیز در ادامه به بیان فعالیت‌های اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما تصمیم گرفتیم یک دفتر کارگزاری و نمایندگی را در تهران و تفلیس تاسیس کنیم که دفتر تهران تاسیس شده و دفتر تفلیس در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف این دفتر نمایندگی این نیست که سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذای در گرجستان تشویق کند. بلکه هدف ایجاد یک بستر شفاف برای ارائه مشاوره‌های تخصصی به فعالان اقتصادی و بازاریابی و بازارسنجی است. این کار باعث خواهد شد تا از اتلاف وقت و سردرگمی فعالان اقتصادی کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه در سالیان اخیر مشاوره‌های اشتباهی به فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور داده شده و آنها را به این سمت برده که صرفا به دنبال خریدن ملک و گرفتن اقامت باشند، گفت: باید بگویم از سپتامبر سال گذشته قوانین کشور گرجستان در این زمینه کاملا تغییر کرده و برای اتباع ایرانی سخت‌گیرانه شده است. اما متاسانه ما همچنان شاهد تبلیغات دروغین در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: دولت گرجستان مدتی است که متوجه شده بسیاری از شرکت‌های تاسیس شده ایرانی در این کشور هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی ندارند و حساب‌های بانکی آنها کار نمی‌کند. به همین دلیل بود که بسیاری از ایرانی‌ها نتوانستند اقامت خود را تمدید کنند.

سلطانی ادامه داد: بهتر است فعالان اقتصادی قبل از اینکه به این کشور مهاجرت کنند، از مشاوره‌های تخصصی برای فعالیت در این کشور بهره‌مند شوند تا دچار مشکل نشوند.

وی در ادامه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گرجستان اشاره و به بیان تسهیلاتی که این کشور به سرمایه‌گذاران می‎‌دهد، اشاره کرد که از جمله می‌توان به قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری، تجارت آزاد با اروپا و ترکیه، عدم دریافت مالیات ارزش افزوده از صادرات و انجام ثبت شرکت در مدت بسیار کوتاه اشاره کرد.

سلطانی در ادامه گفت: دولت گرجستان سخت‌گیری بسیار شدیدی بر روی مالیات دارد. یعنی اگر فرد مالیات خود را پرداخت نکند، علاوه بر آنکه مشمول جریمه می‌شود، بلکه جرم کیفری نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به انواع مالیات‌های این کشور گفت: یک نوع مالیات ارزش افزوده وجود دارد که 18 درصد بوده و از همه کالاها و خدمات دریافت می‌شود. مالیات بر حقوق نیز 20 درصد است. همچنین مالیات اجاره و مالیات درآمد نیز 20 درصد است. سلطانی در ادامه به بیان برخی شاخص‌های اقتصادی کشور گرجستان پرداخت.

11

اما در پایان دومین نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان، مهدی کریمی، رئیس مرکز توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی، گفت: به طور کل کشورهای آسیای میانه پتانسیل بسیار مساعدی در حوزه اقتصادی دارند که جمعیت آنها نیز به حدود 400 تا 450 میلیون نفر می‌رسد.

وی با اشاره به اشتباه برخی فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در گرجستان گفت: بسیاری از افراد به دنبال خریدن ملک و گرفتن اقامت در این کشور هستند. به نظرم ما باید رویکرد خودمان را برای سرمایه‌گذاری در گرجستان تغییر بدهیم.

وی ادامه داد: درست است که گرجستان با جمعیت چهار میلیون نفری بازار صادراتی چندان با ظرفیتی نیست. اما این کشور برای ما می‌تواند همانند یک بندر باشد. کشورهای همسایه گرجستان می‌توانند بازارهای هدف ما باشند.

وی افزود: فعالان اقتصادی باید از کارگزاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان در تفلیس مشاوره تخصصی بگیرند.

13 3

8

26265262

4 5

9 4

7 3

9

12

دو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.