کد مطلب: ۳۸۸۶۷۸

مروری بر روزنامه‌های ‌یکشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۸

فرصت اصلاحات و نفت خواری با برند بابک زنجانی

فرصت اصلاحات و نفت خواری با برند بابک زنجانی

امروز (‌یکشنبه 23 تیرماه 1398) روزنامه‌های ایران و جوان نوشته‌اند که سه دهک بالای جامعه از لیست یارانه بگیران حذف می‌شوند و نرخ سوخت پتروشیمی‌ها به 260 تومان افزایش خواهد یافت و سهم نیروگاه‌ها از هدفمندی یارانه‌ها مشخص می‌شود و روزنامه اعتماد هم نوشته است که جیره‌خواران زنجانی در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌یکشنبه 23 تیرماه 1398) روزنامه‌های ایران و جوان نوشته‌اند که سه دهک بالای جامعه از لیست یارانه بگیران حذف می‌شوند و نرخ سوخت پتروشیمی‌ها به 260 تومان افزایش خواهد یافت و سهم نیروگاه‌ها از هدفمندی یارانه‌ها مشخص می‌شود و روزنامه اعتماد هم نوشته است که جیره‌خواران زنجانی در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند.

اقتصاد ایران در نقطه اصلاح

روزنامه ایران با تیتر «اقتصاد ایران در نقطه اصلاح» نوشته است که سه دهک از لیست یارانه بگیران حذف می‌شوند. افزایش نرخ سوخت پتروشیمی‌ها به 260 تومان و سهم نیروگاه‌ها از هدفمندی یارانه‌ها مشخص شد.

برق هسته‌ای هر کیلووات 100 تومان، سهم بخش انرژی از منابع هدفمندی، وزارت نفت مسئول پرداخت هزینه جایگاه‌های سوخت، افزایش قیمت گاز برای هوشمندسازی جایگاه‌ها، تمرکز حساب‌ها در بانک مرکزی، معافیت 100 میلیارد تومانی مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز طبیعی، یک درصد عوارض آلایندگی برعهده شرکت‌ها، بازپرداخت تعهدات سرمایه‌گذاری انرژی، درآمد صادرات نفت با ارز نیمایی، اعلام یارانه نان و گندم، 2116 میلیارد تومان برای حق بیمه کلیات اصلاح ساختار بودجه در جلسه سران قوا تصویب شد.

«یارانه‌ها به‌صورت هدفمندتر پرداخت می‌شود.» این جمله چکیده آیین نامه هدفمند‌سازی یارانه‌ها مصوب بودجه سال 1398 است.

در راستای اجرای قانون بودجه سال‌جاری، بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، دولت تصمیم دارد که با تغییر جهت تخصیص منابع یارانه، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای شرکت پتروشیمی و نیروگاه‌ها و همچنین حذف سه دهک درآمدی بالا از فهرست گیرندگان یارانه‌ها، منابع آزاد شده را صرف کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و پرداخت به خانوارهای نیازمند کند.

این روزنامه نوشته است: در آستانه نهمین سال تولد قانون پرداخت هدفمندی یارانه‌ها، هیأت وزیران در مصوبه‌ای مهم مسیر این قانون را تغییر داد تا پس از هشت سال که از اجرای این قانون می‌گذرد، منابع آن به‌صورت بهینه‌تر و هدفمندتر به دست جامعه هدف برسد.

براساس آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه امسال که درجلسه 19 تیرماه هیأت وزیران به تصویب رسیده و ابلاغ شد، این قانون تغییرات زیادی پیدا می‌کند، تغییراتی که به نفع جامعه هدف اصلی قانون که در طول این سال‌ها مغفول مانده بودند، تمام شود.

این روزنامه نوشته است: قانون هدفمندی یارانه‌ها در آخرین روزهای آخرین ماه فصل پاییز سال 1389 کلید خورد و تاکنون حدود 78 میلیون ایرانی 100 دوره یارانه نقدی به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان را دریافت کرده‌اند.

مبلغی که سهم هر ایرانی از یارانه نقدی را به 4 میلیون و 550 هزار تومان رسانده است. اکنون براساس آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه قرار است که 3 دهک درآمدی بالا از لیست یارانه بگیران خط بخورند.

براساس تبصره ماده یک این آیین نامه، وزارت نفت مکلف است، قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها را از 132 تومان به ازای هر مترمکعب به 260 تومان افزایش دهد. منابع حاصل از این افزایش توسط شرکت ملی گاز ایران به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی پالایشگاه‌ها معادل مبلغ 973 هزار و 974 ریال پیش‌بینی و رقم قطعی بر مبنای عملکرد نهایی مشخص خواهد شد.

بانک مرکزی مکلف است ارز حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی را با نرخ تسعیر نیمایی از شرکت‌های تابع وزارت نفت خریداری کند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف است مابه‌التفاوت ارزش خوراک تحویلی و فرآورده‌های نفتی دریافتی از پالایشگاه‌ها را وصول و به‌صورت ماهانه به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

یارانه سه دهک بالا بالاخره حذف می‌شود

همچنین روزنامه جوان با تیتر «یارانه سه دهک بالا بالاخره حذف می‌شود» نوشته است که بالاخره بعد چند سال دولت تن به حذف یارانه نقدی غیر‌نیازمندان داد و در مصوبه‌ای از سوی هیئت دولت دو وزراتخانه کار و رفاه اجتماعی و وزرات کشور و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را مکلف به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه کرد.

این روزنامه نوشته است: حذف یارانه نقدی غیر‌نیازمندان در حالی صورت گرفت که در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف اهم از سرک نکشیدن به حساب‌های بانکی و نبود اطلاعات کافی درباره دهک‌های بالای جامعه از آن بهره می‌بردند.

با مصوبه هیئت وزیران درخصوص بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه، دولت موظف شد با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی و حذف سه دهک درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

هیئت وزیران در جلسه ۱۶ تیر ۱۳۹۸به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب کرد.

بر‌اساس این آیین‌نامه، دولت موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند. همچنین یارانه آرد صنف و صنعت، حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می‌یابد.

با توجه به آماده شدن احتمالی آیین‌نامه حذف افراد در ۱۹ مرداد و مشخص شدن لیست حذفی یارانه‌بگیران غیر‌نیازمند از شهریور یارانه نخواهند گرفت. البته در تبصره ماده ۶ این آیین‌نامه حق اعتراض برای خانوار‌هایی که یارانه‌شان حذف شده، محفوظ مانده، اما باید تمامی اطلاعات بانکی و مستندات لازم را ارائه دهند تا در صورت محق بودن یارانه نقدی دوباره برقرار شود.

همچنین بر اساس این آیین‌نامه بهره‌مندی متولدین جدید از یارانه نقدی و غیر‌نقدی منوط به وجود منابع و رعایت قوانین مربوط مشمول دریافت یارانه شده است.

بازشدن پای بورس به خانه‌ها

روزنامه خراسان با تیتر «بازشدن پای بورس به خانه‌ها» نوشته است که با حضور 562 هزار کد معاملاتی، رکورد حضور در عرضه‌های اولیه بورسی شکسته شد.

این روزنامه نوشته است: سپری شدن موج افزایش شاخص بورس در نخستین ماه‌های امسال، که عمدتاً بر اثر رشد نرخ ارز و تجدید ارزیابی شرکت‌ها ایجاد شده بود و همچنین آرام گرفتن نرخ ارز در ادامه، این احتمال را می‌داد که فضای بورس راه خود را با هیجان کمتری ادامه دهد.

با این حال، عرضه اولیه سهام یک شرکت بزرگ، این جو رو به سکون را شکست. دیروز 10 درصد سهام شرکت پتروشیمی نوری در قالب 300 سهم به طور مساوی بین سهامداران متقاضی فروخته شد.

نکته قابل توجه در این باره، اقبال بی سابقه خریداران بود که به گزارش ایرنا، بیش از 562 هزار کد معاملاتی در این عرضه شرکت کردند. بدین ترتیب رکورد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه بورس شکست.

از خصوصیات عمده عرضه‌های اولیه شرکت‌ها، رشد قیمت سهام در قریب به اتفاق آنها درمدت بسیار کوتاهی پس از اولین عرضه است. در خصوص «نوری» هم اینک پیش بینی می‌شود بازدهی دست کم 30 درصدی (با توجه به افزایش قیمت سهم و نیز سود توزیعی پس از مجمع) در روزهای آینده داشته باشد. طبق اخبار، مجمع سالانه این شرکت 31 تیرماه برگزار خواهد شد و لذا توزیع سود پس از برگزاری این مجمع بعید نیست.

نفت‌خواری با برند «بابک»

همچنین روزنامه اعتماد با تیتر «نفت‌خواری با برند «بابک» نوشته است که وزیر نفت بر عدم ترحم در مبارزه با فساد تاکید کرد و جیره‌خواران زنجانی در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند.

این روزنامه نوشته است: «هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد نداریم»؛ شاه‌بیت سخنان بیژن زنگنه در حاشیه نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت‌ بود.

وزیر نفت در خصوص راه‌اندازی این کارگروه در جمع خبرنگاران گفت: این کارگروه مدتی است از حراست، حسابرسی داخلی، بازرسی نفت، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده تا با کمک همدیگر بازوی مبارزه با فساد را تقویت کنیم.

زنگنه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و در دست گرفتن سکان هدایت وزارت نفت‌ همواره بر مبارزه با فساد و پیگیری پرونده بابک زنجانی تاکید داشته است.

شاید بتوان او را از دیگر دولتمردان متمایز کرد زیرا او به صورت مستمر در نشست‌های خبری و هر فضایی که خبرنگاران حضور داشته‌اند از مبارزه با فساد و جلوگیری از تولد زنجانی‌های تازه در بازار نفت سخن گفته است.

کار به جایی رسید که بابک زنجانی، وزیر را تهدید کرد که به زودی جای‌شان عوض می‌شود. این اولین ‌بار است که یک مفسد فی‌الارض، یک وزیر را تهدید می‌کند زنگنه اما به تنهایی تلاش دارد افکار عمومی زنجانی و پرونده او را فراموش نکنند.

گلایه‌ها نسبت به عدم افشای میزان فروش نفت تا جوسازی کشف دستگاه کارتخوان و چندین سکه طلا و… در دفتر وزیر نفت، نشان داد که تیغ انتقاد نسبت به وزارت نفت برنده‌تر از سایر وزارتخانه‌ها عمل می‌کند. اما انتقادها باعث نشد که وزیر از مواضع خود کوتاه‌ آید و همچنان بر مبارزه با فساد تاکید دارد.

زنگنه در حاشیه نشست هم‌اندیشی ضمن تاکید بر این موضوع که برای جلوگیری از ایجاد فساد در فروش نفت مقابله و ایستادگی می‌کنیم، گفت: افراد فاسد جذب دستگاه‌هایی که گردش مالی بالایی دارند، می‌شوند. صنعت نفت یکی از این دستگاه‌هاست که صدها هزار میلیارد تومان گردش مالی در معاملات خارجی و فروش فرآورده‌ها دارد. به همین دلیل افراد فاسد علاقه‌مندند به آن وارد شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.