کد مطلب: ۶۰۰۴۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نوسان در قیمت جهانی طلا / اونس سقف قبلی خود را می‌زند؟

نوسان در قیمت جهانی طلا / اونس سقف قبلی خود را می‌زند؟

قیمت جهانی طلا پس از روند نزولی در ساعاتی از روز گذشته، دوباره تا حدودی صعودی شد. با توجه به نوسان قیمت اونس، طلا در آینده چه روندی را طی می‌کند؟ اونس سقف قبلی خود را پس می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت اونس طلا روز گذشته تا ۱۷۸۹ دلار نیز کاهش یافت اما در ادامه دوباره صعودی شد.

امروز نرخ جهانی طلا، در زمان انتشار این خبر حدود ۱۷۹۲ بود.

اما اونس در ادامه چه روندی را طی می‌کند؟

بازارها؛ در انتظار سیاست‌های ضدتورمی

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: بازارهای جهانی در انتظار تصمیم‌گیری بانک‌های مرکزی در مورد سیاست‌های انقباضی و ضدتورمی هستند.

او توضیح می‌دهد: اکنون شرایط تورمی در کشورهای غربی نگران‌کننده است و بانک‌های مرکزی علائمی در مورد اتخاذ سیاست‌های انقباضی صادر کرده‌اند.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، اگر کشورها به سمت سیاست‌های ضدتورمی بروند، بازارهای مختلف، چون طلا تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اونس سقف قبلی را پس می‌گیرد

حق‌شناس، در مورد حرکت قیمت جهانی طلا می‌گوید: اونس تا جولای ۲۰۲۰ در فاز انگیزشی قرار داشت و در حال صعود بود اما پس از آن وارد فاز اصلاحی شد.

به گفته این کارشناس، برای یک سال آینده میلادی حرکت خوبی برای بازار جهانی طلا قابل تصور است.

او می‌افزاید: احتمالا اونس تا پایان سال ۲۰۲۲ یا ابتدای سال ۲۰۲۳، بتواند سقف قبلی خود را بگیرد. اما اکنون در فاز اصلاحی قرار دارد.

حق‌شناس می‌گوید: در ماه‌های آینده طلا بین قیمت‌های ۱۷۳۰ تا ۱۹۲۰ دلار در نوسان خواهد بود.

پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد ایران

روز گذشته، انتشار اخبار در مورد ریاست بانک مرکزی آمریکا باعث شد اونس کانال ۱۸۰۰ دلار را از دست بدهد و به کانال ۱۷۰۰ دلار سقوط کند.

اما در ایران انتشار گاه اخبار مهمی چون مذاکرات یا آزادسازی منابع بلوکه شده بر بازارهای مالی، اثر مورد انتظار را نمی‌گذارد. دلیل این تفاوت چیست؟

حق‌شناس، پاسخ می‌دهد: واقعیت‌های اقتصادی در ایران با شرایط کشورهای غربی متفاوت است. اقتصاد در بسیاری از کشورهای دنیا پیش‌بینی‌پذیری بیشتری دارد.

او می‌افزاید: برای مثال در مورد افزایش نرخ بهره با برنامه قبلی این اتفاق رخ می‌دهد اما در ایران مقامات ارشد اقتصادی اعلام می‌کنند نرخ سود بین بانکی تغییر نمی‌کند، اما در عمل اتفاق دیگری می‌افتد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: وجود همین ابهام‌‌ها در فضای اقتصادی کشور باعث شده است که فعالان بازار به سخنان مسئولان اعتماد نداشته باشند و نتوانند آینده را پیش‌بینی کنند.

حرف‌درمانی تاثیری ندارد

حق‌شناس، تاکید می‌کند: در ایران شاخص‌های کلان اقتصادی که باعث افزایش تورم می‌شوند، ادامه‌دار هستند و مسئولان تلاش می‌کنند بازارها را با حرف درمانی کنترل کنند.

به گفته او، اعلام آزادسازی منابع بلوکه شده، انتشار اخبار مثبت از مذاکرات و وعده گشایش‌های اقتصادی در راستای همین تلاش‌ها است اما حرف به تنهایی چالش‌های اقتصادی را برطرف نمی‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: برای تاثیرگذاری سخنان مسئولان باید اعتماد عمومی در بازارها تزریق شده باشد.

حق‌شناس می‌گوید: وقتی سیاستگذار با جامعه صادق نیست، به صورت طبیعی بازارها به اخبار واکنش نشان نمی‌دهند.

تاثیر سیاست‌های اقتصادی بر اونس

روز گذشته نیز مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته بود: اونس واکنش خود را به خبر مربوط فدرال رزرو نشان داد و ریزشی شد.

به گفته او، زمانی که سیاست‌های اقتصادی آمریکا مثبت تلقی شود، می‌تواند برای اونس خبر بدی باشد.

محبی افزود: اونس احتمالا روندی با ثباتی را تا پایان سال میلادی طی کند و کاهش یا افزایش شدید در این بازار بعید است.

آینده قیمت طلا در بازار ایران

محبی در مورد آینده قیمت طلا در بازار ایران گفت: اکنون از یک سو اونس روند نزولی دارد و از سوی دیگر، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات سیگنال‌ کاهشی برای بازار دلار ایران ارسال می‌شود.

به گفته او، با توجه به این واقعیت‌ها، قیمت‌ها در بازار طلای داخلی نیز می‌تواند کاهشی باشد.

محبی، کاهش در بازار طلای ایران را اندک پیش‌بینی کرد و گفت: احتمالا قیمت در هر گرم طلای ۱۸ عیار، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان کمتر می‌شود.

مطالعه متن کامل گزارش واکنش طلای داخلی به اخبار آمریکا پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.